کد خبر: ۵۴۸۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵ 07 January 2018

اعتماد نوشت: یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: مقام معظم رهبری در بعد نظارت بر صداوسیما می‌فرمایند که صداوسیما مانند نیروهای مسلح نیست که زیرنظر من اداره شود بلکه حکم رییس را من صادر می‌کنم و اداره صداوسیما باید به‌گونه‌ای باشد که سه قوا طبق اصل ١٠٥ قانون اساسی هرکدام دو نیروی ناظر بر صداوسیما داشته باشند. تاکید ایشان را سعی کردیم در این قانون اعمال کنیم که نظارت جدی‌تر باشد و صداوسیما پاسخگوی هیات نظارت باشد.

احمد مازني، نماينده تهران و عضو كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به تدوين قانون نظارت بر صداوسيما، گفت: سياست‌هاي ما در بحث مربوط بر قانون اداره و نظارت بر صداوسيما اين بود كه همه اجزاي تاثيرگذار در وضع اين قانون و بهره‌برداري و اجراي آن را در كار دخيل كنيم. براي مثال در تمامي جلسات ما تا جاي ممكن از دولت، صداوسيما و وزارت ارتباطات دعوت كرديم.

وي ادامه داد: در اين راستا پيشنهادهاي مختلف را از دولت و صداوسيما كه پيش‌نويس تهيه‌كرده بودند دريافت كرديم. در مجلس هم برخي از دوستان پيشنهادهايي دادند كه آنها را نيز بررسي كرديم.

اين عضو كميته فرهنگ، هنر و رسانه با اشاره به نقش رييس مجلس در تدوين اين قانون، خاطرنشان كرد: نقش تاثيرگذار آقاي علي لاريجاني به چند جهت در اين كار مهم بود. ايشان رييس سازمان صداوسيما بودند و كار را مي‌شناسد. يكي از مطالبات ايشان در ابتداي شروع همكاري در مجلس دهم اين بود كه به دنبال تصويب قانون براي صداوسيما باشيد چراكه ٢٨ سال است كه صداوسيما قانون ندارد.

مازني يادآور شد: اولين جلسه كميته فرهنگ، هنر و رسانه را با آقاي لاريجاني داشتيم و آخرين جلسه را هم قبل از اينكه اين طرح به كميسيون و صحن برود با ايشان برگزار كرديم كه نظرات ايشان را هم داشته باشيم. اين جلسه در هفته قبل از تعطيلات مجلس برگزار شد.

او اظهار داشت: لاريجاني نظرات خوبي در خصوص بخش‌هاي مختلف اين طرح داشت و نظرات‌مان بسيار به هم نزديك بود. آنچه جمع‌بندي كميته فرهنگ، هنر و رسانه با آقاي لاريجاني است را در متن نهايي اعمال مي‌كنيم و اين طرح را به‌زودي به كميسيون فرهنگي براي بررسي نهايي ارايه خواهيم كرد.

اين نماينده مجلس به مهم‌ترين بخش طرح اداره و نظارت بر صداوسيما اشاره كرد و گفت: اين قانون سه ويژگي دارد. اولا در كنار رييس هيات امناي منصوب رهبري را پيشنهاد كرديم. چون در نظام تصميم‌گيري بايد فردي عمل كرد اما در نظام تصميم‌سازي حتما بايد يك جمعي باشد كه هم كمك كند وهم مشورت بدهد و به ‌نوعي مسووليت بپذيرد و همه مسووليت و مشكلات روي يك نفر متمركز نشود. كميته فرهنگ، هنر و رسانه و آقاي لاريجاني به اين مساله توجه كرده‌اند و در جلسات نيز تاكيد شده كه خوب اين كار با نظر رهبري انجام شود اما درعين‌حال اقتدار مديريت صداوسيما كه در يك جاهايي شبيه يك مديريت نظامي بايد حرف آخر را بزند، نبايد آسيب ببيند.

مازني افزود: مساله ديگر بحث راديو و تلويزيون خصوصي است كه در حد مجاز مطابق با قوانين كشور از سوي صداوسيما براي توليد و پخش آثار راديويي و تلويزيوني مجوز داده شود. اگر اين كار را نكنيم جامعه به سمت تاسيس راديو و تلويزيون خصوصي خواهد رفت و چه‌بهتر كه با نظارت دستگاه حاكميتي مسوول كه صداوسيما است اين كار را انجام دهيم. وي خاطرنشان كرد: مساله سوم بخش نظارت است. مقام معظم رهبري در بعد نظارت بر صداوسيما مي‌فرمايند كه صداوسيما مانند نيروهاي مسلح نيست كه زيرنظر من اداره شود بلكه حكم رييس را من صادر مي‌كنم و اداره صداوسيما بايد به‌گونه‌اي باشد كه سه قوا طبق اصل ١٠٥ قانون اساسي هركدام دو نيروي ناظر بر صداوسيما داشته باشند. تاكيد ايشان را سعي كرديم در اين قانون اعمال كنيم كه نظارت جدي‌تر باشد و صداوسيما پاسخگوي هيات نظارت باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار