رئیس انجمن صنفی کشاورزی دشت آزادگان:
رئیس انجمن صنفی کشاورزی دشت آزادگان با انتقاد از اعلام ممنوعیت کشت توسط مسئولان آب در دشت آزادگان، گفت: بیش از ۹۰ درصد اشتغال در منطقه مربوط به بخش کشاورزی است، مسئولان بدون در نظر گرفتن معیشت هزاران خانوار کشاورز این تصمیمات را گرفته‌اند.
کد خبر: ۵۵۱۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲ 13 January 2018

حسین مرمضی شامگاه جمعه با انتقاد از اعلام ممنوعیت کشت توسط مسئولان آب در دشت آزادگان، اظهار کرد: مسئولان بدون در نظر گرفتن معیشت هزاران خانوار کشاورز این تصمیمات را گرفته‌اند.

وی بابیان اینکه بیش از ۹۰ درصد اشتغال در منطقه مربوط به بخش کشاورزی است، گفت: در صورت اجرای ممنوعیت کشت کشاورزی دشت آزادگان با بحران معیشتی اجتماعی مواجه می‌شود.

رئیس انجمن صنفی کشاورزی دشت آزادگان عنوان کرد: بیشتر تصمیمات دولتمردان با مخفی‌کاری، بدون اطلاع قبلی یا بدون حضور نمایندگان قانونی کشاورزان و بخش کشاورزی اتخاذ می‌شود.

وی بابیان اینکه معیشت هزاران خانوار برای دولتمردان و مسئولان فعلی هیچ اهمیتی ندارد، بیان کرد: کشاورزان کاملاً به شرایط اقلیمی و پدیده‌ خشک‌سالی و کم‌بارانی واقف هستند اما با توجه به بارندگی شدید ماهای آخر سال ۹۵ که باسیل و نابودی چندین هزار هکتار از اراضی زراعی در استان همراه بود.

مرمضی افزود: مسئولان در وزارت نیرو اعلام کردند که تمام یا اکثر سدها کاملاً آبگیری شده‌اند اما بعد از گذشت کمتر یک سال با کمبود آب در پشت سدها مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به نامه محرمانه رئیس سازمان محیط‌زیست کشور به معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر وجود بیش از یک میلیارد مترمربع آب مازاد در پشت سدها گفت: با این‌گونه تناقض‌گویی در گفتار و اعمال اطمینان و اعتماد کشاورزان به مدیران و دولتمردان کاملاً از بین رفته است.

رئیس انجمن صنفی کشاورزی دشت آزادگان افزود: از همه مهم‌تر عدم کارایی سدها در شرایط حساس و کم‌آبی که تحت عنوان ذخیره نمودن آب‌های مازاد طراحی و احداث‌شده‌اند از بین رفته است.

وی با اشاره به‌صرف هزینه‌های میلیاردی از بیت‌المال به‌منظور احداث سدها، گفت: ظرف یک سال و یک‌فصل کشت نتوانستند آب موردنیاز بخش کشاورزی را بدون مشکل و تنش تأمین کنند، برای همه ثابت‌شده است که سدها تنها جهت چپاول منابع آبی استان خوزستان و انتقال آن به سایر استان‌ها طراحی و احداث‌شده‌اند.

مرمضی گفت: در سال زراعی جاری کشاورزان اکثر مناطق خصوصاً در مناطقی که اراضی آن‌ها در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری قرارگرفته است نیز تأمین آب زراعی آن‌ها با مشکل روبرو شده است.

وی افزود: یا اصلاً آبی وارد شبکه‌های بتنی طرح 550 هزار هکتاری که هزاران میلیارد در آن هزینه شده است و قرار بود تحول بزرگی در استان و کشور ایجاد کند نمی‌شود.

رئیس انجمن صنفی کشاورزی دشت آزادگان خطاب به مدیران حوزه آب در استان و وزارت نیرو بابیان اینکه در مقابل معیشت خانواده‌های کشاورز مسئول هستند، عنوان کرد: در این برهه حساس که ناشی از سوء مدیریت در بخش کشاورزی به وجود آمده است شرایط را بحرانی‌تر نکنند.

وی بیان کرد: ادامه بی‌اعتنایی به مطالبات قانونی کشاورزان، ضعف آشکار در مدیریت بخش کشاورزی و تهدید معیشت هزاران خانوار به‌طور حتم اعتراضات جامعه‌ی کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.

 

منبع: فارس

برچسب ها: کشاورزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار