سفرهای خارجی مسئولان و نمایندگان مجلس یکی از موضوعاتی است که بعضا حتی ممکن است مورد انتقاد خود نمایندگان قرار گیرد تا جایی که اخیرا یکی از نمایندگان در تذکری سفرهای خارجی را هزینه‌بر دانست و گفت سفرهای خارجی به یک رویکرد مسابقه‌ای تبدیل شده است و هیات رییسه مجلس باید به این موضوع ورود پیدا کند.
کد خبر: ۵۹۱۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱ 16 April 2018

اینکه نمایندگان در سال چند بار به سفرهای خارجی می‌روند و اینکه علاوه بر سفرهای کاری، آیا برای مسافرت به همراه خانواده نیز کشورهای خارجی را انتخاب می‌کنند؟ را موضوع طرح سوال از تعدادی از نمایندگان از کمیسیون‌های مختلف مجلس قرار دادیم.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار ایسنا با این نمایندگان و پاسخ‌های آنها را  در زیر بخوانید.

علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون از طرف مجلس تنها به یک سفر کاری رفتم. در بهمن سال گذشته به مجارستان رفتم و این یک سفر کاری بود. به طور شخصی نیز مسافرت خارجی نمی‌روم.

عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده مردم تهران نیز در پاسخ به این سوال مطرح کرد که در گذشته به سفرهای خارجی زیادی رفتم. در این دو سال نیز یک سفر به بوسنی و صربستان داشتم که یک سفر کاری بود و مهمان کمیسیون امنیت ملی بودم و دیگر سفر خارجی نرفتم. در این دو سال به همراه خانواده‌ام سفر خارجی نرفتم، اگر فرصتی فراهم شود امکانش است که به همراه خانواده بروم ولی فعلا تصمیمی در این زمینه ندارم.

اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم  به این سوال اینگونه پاسخ داد: آخرین سفرم به کشور عراق بود که در پیاده‌روی اربعین در سال گذشته به همراه برادرم شرکت کردم. قبلا نیز به کشورهای خارجی نرفتم تنها یک سفر کاری به هرزگوین از طرف کمیسیون شوراها رفتم.

علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس بیان کرد: خوشبختانه یا متاسفانه من سفر خانوادگی به خارج از کشور نداشتم. آخرین سفرم به خارج از کشور نیز در تعطیلات نوروز امسال بود که به همراه دکتر اردکانیان و گروه کارشناسی از محیط زیست در هشتمین مجمع جهانی آب شرکت کردم.

نظر افضلی نماینده مردم نهبندان بیان کرد: در این دو سال که نماینده مجلس هستم تنها یک بار به خارج از کشور رفته‌ام که آن هم سفرم به هندوستان بود که سال گذشته انجام شد و سفری کاری به همراه گروهی از مجلس بود. خانواده من در بیرجند هستند و حتی خانواده را تهران نیز نیاورده‌ام و با آنها نیز تاکنون به سفر خارجی نرفته‌ام.

جلال میرزایی نماینده مردم ایلام در مجلس در پاسخ به این سوال بیان کرد: آخرین سفرم به اتفاق آقای زنگنه به وین بود که حدود چهار ماه پیش در اجلاس اوپک شرکت کردیم که سفری کاری بود. عمدتا سالی یک بار به سفر خارجی می‌روم و آن هم کاری است.

سیدراضی نوری نماینده مردم شوش مطرح کرد از شروع مجلس دهم تنها یک سفر به خارج از کشور داشتم که آن هم سفری کاری به نیوزیلند بود. تاکنون نیز با خانواده به سفر خارجی نرفتم.

محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال بیان کرد: از شروع مجلس دهم تاکنون دو بار به سفر خارجی رفته‌ام که آن هم ماموریت بود. بار اول به اتفاق آقای مطهری و دعوت رسمی وزیر خارجه و رییس مجلس پارلمان فرانسه به این کشور سفر کردیم. بار دوم نیز به منظور سخنرانی در کلوپ شرکت توسعه همکاری‌های مشترک ایران و روسیه از طرف موسسه قفقاز به منظور سخنرانی دعوت شدم و به روسیه رفتم. هر دو سفرم کاملا کاری بود و فرصت تفریح فراهم نشد. به اتفاق خانواده نیز تاکنون به سفر خارجی نرفتم.

هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در پاسخ به این سوال مطرح کرد: من قبل از اینکه نماینده شوم به کشورهای خارجی سفر کرده‌ام چرا که در خارج از کشور تحصیل کرده‌ام و همچنین قبل از نمایندگی مدیرعامل شرکت‌های نفتی بودم و به دلیل موضوع کاری سفرهای خارجی زیادی را به فرانسه، ایتالیا، چین، نروژ، آلمان داشته‌ام. من جزو نماینده‌هایی هستم که از خارج زده شده‌ام. از طرف کمیسیون انرژی نیز به خارج نرفتم.

میرحمایت میرزاده نماینده مردم گرمی به این سوال اینگونه پاسخ داد که بنده قبل از دوره نمایندگی سفرهای خارجی داشتم. بعد از نماینده شدن نیز سفرهای خارجی رفته‌ام. در دوران نمایندگی در رابطه با بررسی وضعیت آموزش و مهارت آموزی به کشورهای مختلف سفر کرده‌ام. به طور شخصی نیز سفرهای زیارتی به کربلا داشته‌ام.

رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار  بیان کرد: نمایندگان غالبا بر اساس ماموریت‌های تعریف شده سفر می‌کنند. تعداد سفر نمایندگان نیز با توجه به اینکه در چه کمیسیونی هستند متفاوت است. به عنوان مثال بنده رییس کارگروه پارلمانی ایران و روسیه هستم و شرایط کنونی اقتضاء می‌کند تا برای ارتقای روابط بین دو کشور تلاش بیشتری شود. در این راستا در سه ماه گذشته نیز به روسیه سفر داشتم.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس در پاسخ به این سوال، گفت: آخرین سفرم در ایام عید به کربلا بود که به همراه خانواده‌ام به زیارت امام حسین (ع) رفتیم. تقریبا سالی یک الی دو بار به سفر کربلا می‌روم. در رابطه با کارهای اقتصادی نیز معمولا سالی یک یا دو بار به سفر می‌روم.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر نیز در پاسخ به این سوال، مطرح کرد: آخرین سفری که به خارج داشتم در سال 1390 بود که سفر زیارت به کربلا بود، بعد از آن نیز به سفر خارجی نرفتم. البته چندین بار در کمیسیون مطرح شد که به سفر خارجی بروم اما من یک شرط گذاشتم و آن این بود که اگر قرار است برای انجام کار از سوی مجلس باشد به سفر خواهم رفت اما اگر قرار است از طرف شرکت‌هایی که بعضا هزینه نمایندگان را تقبل می‌کنند تا به سفرهای خارجی روند و بعدا به نوعی منجر به سوء استفاده از جایگاه نماینده می‌شود، نمی‌روم که در پاسخ به این شرط می‌گفتند اگر دوست داری می‌توانی بروی و اگر دوست نداری نرو.

علی بختیار نماینده مردم گلپایگان بیان کرد: در طول دوران نمایندگی‌ام تنها یک سفر خارجی به چین داشتم که از طرف کمیسیون انرژی برای مذاکره در رابطه با خرید کشتی نفتی بود. در طول این دوره از نمایندگی نیز سفر خارجی نداشتم حتی به دلیل گرفتاری‌های کاری توفیق زیارت عتبات و مکه و مدینه را نیز نداشتم.

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در پاسخ به این سوال مطرح کرد: بنده تاکنون سفر خارجی نرفتم. من شخصا به وضعیتی که در مجلس در رابطه با سفرهای خارجی وجود دارد اعتراض دارم و در صحن مجلس نیز به هیات رییسه تذکر دادم تا به این موضوع ورود پیدا کنند. متاسفانه مسابقه‌ای در رابطه با رفتن به سفرهای خارجی در مجلس مشاهده می‌شود که شایسته مجلس نیست. سفرهای خارجی باید دستاوردهای روشنی داشته باشد و بر اساس ضرورت باشد. اینکه هر از چند گاهی از طریق مجلس یا وزارتخانه‌ها یا دستگاه‌های غیردولتی نماینده‌ها به سفرهای خارجی اعزام شوند به مصلحت مجلس نیست. به بنده چندین مرتبه پیشنهاد رفتن به سفرهای خارجی شده است ولی هیچ کدام را قبول نکردم چرا که احساس کردم ضرورتی ندارد.

حسن لطفی نماینده مردم رزن نیز گفت:‌ در طول این دو سال که در خدمت مردم بودم تنها یک بار به ماموریت خارج از کشور رفتم و سفرم برای بررسی نحوه اشتغال در کشورهای آسیای جنوب شرقی بوده است و به کشور ویتنام، چین و تایلند رفتم و هیچ سفر خارجی به غیر از این ماموریت نداشتم.

سیدحمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر در مجلس اینگونه به این سوال پاسخ داد که در طول دو سال که نماینده هستم تنها یک بار از طرف کمیسیون به خارج از کشور رفتم. سفرم به کشور یونان و در رابطه با مدیریت شهری بود. از نظر من اگر سفر به خارج با برنامه باشد می‌تواند برای کشور مفید بوده و دید نمایندگان را نسبت به کشور و قانونگذاری باز کند. من سفر خارجی شخصی نرفتم چون علاقه زیاد به خارج ندارم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار