مسئول محیط زیست جهاد کشاورزی خوزستان:
مسئول محیط زیست و سلامت غذای جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر ممنوع بودن سوزاندن بقایای گیاهی در استان گفت: کشاورزان ضمن مدیریت بقایای گیاهی با اعمال مدیریت، خاک مزارع خود را حاصلخیز کرده و از سوزاندن بقایای گیاهی خودداری کنند.
کد خبر: ۵۹۸۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶ 30 April 2018

ژاله کریمی نژاد امروز با تاکید بر ممنوع بودن سوزاندن بقایای گیاهی در استان اظهار کرد: کشاورزان ضمن مدیریت بقایای گیاهی با اعمال مدیریت، خاک مزارع خود را حاصلخیز کرده و از سوزاندن بقایای گیاهی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه خاک یک سیستم پویا و زنده است، گفت: "سیستم" یعنی وجود نظم در یک مجموعه بنابراین در سیستم حاک کلیه عوامل تشکیل دهنده خاک به صورت هدفمند فعالیت می‌کنند.

مسئول محیط زیست و سلامت غذای جهاد کشاورزی خوزستان افزود: استمرار حیات خاک به وسیله الگوهای غیر طبیعی مانند آتش مختل می‌شود لذا باید از خاک به عنوان بستر پرورش گیاه حفاظت شود.

کریمی نژاد با ابراز تاسف از سوزاندن بقایای مزارع توسط برخی کشاورزان عنوان کرد: انتظار می‌رود کشاورزان ضمن مدیریت بقایای گیاهی خاک مزارع خود را حاصلخیز کرده و از سوزاندن بقایای آن خود داری کنند.

وی بیان کرد: با سوزاندن بقایای گیاهان عملاً مواد آلی خاک را که سبب حاصلخیزی آن می شود ازبین رفته و کشاورز در کشت های بعدی به منظور جبران ضعف و کمبود خاک به ناچار کود شیمیایی بیشتری را باید استفاده کند.

کریمی نژاد گفت: در دنیا آن دسته از نظام های کشاورزی در رسیدن به توسعه پایدار موفق هستند که از نهاده‌های برون مزرعه‌ای کمتری استفاده کرده و بخش زیادی از حاصلخیزی خاک با مواد درون مزرعه ای از قبیل بقایای محصول قبل تامین شود.

وی عنوان کرد: در صورت پیاده شدن کشاورزی حفاظتی در مزارع بقایای باقی مانده در خاک به مرور ضمن تجزیه شدن سبب افزایش مواد آلی، نگهداری بهتر آب، فراوانی ریز جانداران و حاصلخیزی آن می‌شود که به طور حتم رشد اقتصادی و افزایش سود را به دنبال دارد.

کریمی نژاد با بیان اینکه آتش زدن بقایای گیاهان سبب نابودی خاک و استفاده بیشتر از آب و کود شده و سبب آلودگی محیط زیست می‌شود، بیان کرد: این شیوه در دنیا منسوخ شده و در حالیکه هم اکنون برای عبور از خشکسالی فعلی نیازمند طرح های کارشناسی سازگار با کم آبی هستیم.

وی افزود: هیچ توجیهی برای سوزاندن بقایای گیاهان وجود ندارد بنابراین باید با تکیه بر دانش کافی خشکسالی را با کمترین مخاطرات پشت سر بگذاریم.

مسئول محیط زیست و سلامت غذای جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: امروزه موفقیت از آن کشاورزانی است که محیط زیست را پا به پای منافع اقتصادی حفظ و مراقب محیط زیست باشند.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار