کد خبر: ۶۲۴۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶ 28 June 2018

رییس مجلس با اشاره به وجود فقر تعامل رسانه‌ای در قوه قضاییه، گفت: علیرغم تلاش‌های قضات و مسئولان این قوه کار رسانه‌ای در آن محدود به برخی فرمایشات آیت‌الله آملی و آقای اژه‌ای به عنوان سخنگو شده است.

به گزارش اعتماد نو، علی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضاییه، با اشاره به بار عظیمی که بر دوش قوه قضاییه وجود دارد، گفت: این مسئولیت کار رسانه‌ای مفصلی را نیازمند است، البته همه آن به گفتار نیست و روی آن باید کار روانی انجام شود تا هم مردم از تلاش‌های شما مطلع شوند و هم جنبه بازدارندگی کار شما ارتقا پیدا کند.

وی ضمن ستایش شخصیت آیت‌الله شهید بهشتی به عنوان نماد قوه قضاییه، گفت: وقتی این شخصیت نماد کار قوه قضاییه می‌شود برای ملت امیدوارکننده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه توفیق داشته است چند سالی با شهید بهشتی مراوده داشته باشد، خاطرنشان کرد: یکی از خصوصیات برجسته آیت‌الله شهید بهشتی که برای همیشه تاریخ می‌تواند برای قوه قضاییه به عنوان یک پایه باشد طمانینه ایشان بود.

وی با بیان اینکه حضور آیت‌الله شهید بهشتی در صحنه‌های مختلف آرامش‌بخش و تکیه‌گاه بود، خاطرنشان کرد: در ۴۰ سال گذشته انقلاب شخصیت‌های مختلف سیاسی را دیده‌ایم که برخی حتی در جایگاه‌های مهم به جای آنکه به جامعه آرامش و اطمینان دهند در روال اداره کشور آشفته‌سازی می‌کردند که یکی از این شخصیت‌ها بنی‌صدر بود.

لاریجانی توضیح داد: بنی‌صدر یکی از مساله‌های مهمش مبارزه با حزب جمهوری اسلامی بود و به جای اینکه در جامعه آرامش ایجاد کند مستمرا از ابزار خود من‌جمله روزنامه انقلاب اسلامی برای آشفته‌سازی استفاده می‌کرد و متاسفانه از ظرفیتی که امام برای او در نظر گرفته بود به جای ایجاد آرامش، صحنه جامعه را آشفته می‌کرد.

وی همچنین به مظلومیت آیت‌الله شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: بسیار به او توهین می‌کردند و او را متهم به سرمایه‌دار بودن می‌کردند و برخی افراد درون خانواده انقلاب با بدترین الفاظ او را تحت آماج تهمت قرار می‌دادند اما او بردبار بود و تحمل می‌کرد و برخی از همین افراد به خاطر بردباری او تغییر کردند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه آرامش شهید بهشتی باعث شده بود تا نه تنها برای قوه قضاییه، بلکه برای بخش‌های دیگر کشور تکیه‌گاه باشد، خاطرنشان کرد: قوه قضاییه باید از این امتیاز و ویژگی‌های شخصیتی این فرد که نماد خود قرار داده است استفاده کند و بهره بگیرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به محدودیت زمانش اشاره کرد و به مزاح گفت: من فکر می‌کنم آیت‌الله آملی از نظر زمان زورشان به رییس‌جمهور نرسید اما زورشان به من می‌رسد بنابراین ساعتم را اینجا گذاشتم تا زیاد صحبت نکنم.

لاریجانی با اشاره به تحلیل‌هایی که رییس‌جمهور در این جلسه در مورد سوابق کشورمان در مناقشات مختلف با استکبار جهانی و شرایط امروز مطرح کرد، افزود: هر ساله این جلسه تشکیل می‌شود که از نظر شکلی کار خوبی است و توجهات را به خدمات قوه قضاییه جلب می‌کند و همچنین فرصتی برای در میان گذاشتن موضوعات روز است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وظیفه ذاتی قوه قضاییه، تحقق عدالت است، تصریح کرد: البته دستگاه‌های دیگر نیز در زمینه عدالت مسئول هستند اما قوه قضاییه وظیفه ذاتی‌اش تحقق عدالت است که باید در این زمینه تلاش کند.

وی ادامه داد: از مسئولیت دیگر مهم قوه قضاییه، ایجاد امنیت در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است یعنی امنیت در حوزه اقتصاد به دست شما شکل می‌گیرد و دیگر قوا در کنار شما هستند یعنی شما جلودار هستید.

لاریجانی همچنین به اهمیت موضوع پیشگیری از جرم به عنوان مسئولیت‌های قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: البته پیشگیری از جرم تنها مربوط به قوه قضاییه نیست اما قوه قضائیه محور آن است که البته در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است و شورایی با حضور دیگر دستگاه‌ها شکل گرفته که باید پرکارتر باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت توجه به مساله امنیت اقتصادی، اظهار کرد: اگر کشور در شرایط عادی باشد این مساله به خودی خود مهم است، اما در شرایط فعلی بیشتر اهمیت دارد. کسی که می‌خواهد در کشور سرمایه‌گذاری کند باید احساس کند قوه قضاییه پشتیبان آن است مخصوصا که امروز عملیات روانی خاصی بر روی سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری در کشور انجام می‌شود. ما نمونه‌هایی داشته‌ایم که وقتی مدیرکل دادگستری یک استان از بخش‌های اقتصادی آن استان حمایت کرده است تغییرات مثبتی به وجود آمده و بالعکس آن، وقتی مدیری درک درستی از مساله ندارد اثر معکوس گذاشته است.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز تلاش می‌شود سرمایه‌گذاران را فراری دهند و دلالی باعث می‌شود این روند سیر نزولی بیشتری پیدا کند. این موضوع باعث می‌شود از اقتصاد ثروت‌زا نزول کنیم، اینها در شرایطی است که بخش‌های اداری کم برای سرمایه‌گذار مانع‌تراشی نمی‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: یک آمار بین‌المللی وجود دارد که میزان سرعت ورود سرمایه‌ و سرمایه‌گذاری در کشورها را نشان می‌دهد و ایران در بین ۱۸۰ کشور رتبه ۱۴۰ را دارد. این یعنی ما نتوانستیم مقررات کشور را به شکلی تنظیم کنیم که با سرعت کار سرمایه‌گذار انجام شود، این اشکال امور اداری کشور است. برخی کشورهای کوچک در منطقه به این مساله توجه کردند و مقدار قابل توجهی از سرمایه‌ها را به کشورشان وارد کردند. شاید انقلاب اسلامی و ویژگی‌های آن یکی از عواملی باشد که بسیاری سرمایه‌گذار را از ورود به ایران منع کنند اما باید قبول کنیم که ما در داخل هم مشکلات زیادی داریم که مانع این کار است و یکی دیگر از این مشکلات به جز مشکلات اداری و مقرراتی، نقدینگی است.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر قوه قضاییه تکیه‌گاه بخش سرمایه‌گذاری باشد بزرگ‌ترین خدمت را به انقلاب کرده است. امروز کشور به امنیت اقتصادی نیاز دارد. من به آقای آملی لاریجانی این مساله را گفتم و ایشان هم قبول دارند که امروز مهم‌ترین خدمت این است که سرمایه‌گذار احساس کند قوه قضاییه تکیه‌گاهش است. سرمایه‌گذار به اندازه کافی مشکلات و موانع دارد، شما جلودار باشید تا مشکلاتش حل شود.

لاریجانی مبارزه با اخلال‌گران اقتصادی را از ویژگی‌های دیگر ایجاد امنیت اقتصادی دانست و افزود: در همین حوادث اخیر واقعا جریان‌های سازمان یافته‌ای در حال اخلال هستند، این مساله را بخش‌های امنیتی گفته‌اند و به علاوه بحثی کاملا روشن است، این حجم تغییرات مناسب شرایط کشور نیست. این اخلال‌گران تعدادشان هم زیاد نیست و باید آنها را پیدا و شناسایی کرد. برخی می‌گویند این افراد را شناسایی کرده‌ایم ولی قوه قضاییه برخورد جدی نکرده است و شب گذشته هم خدمت آقای آملی لاریجانی این مساله گفته شد بنابراین از طرفی افرادی که در کار اقتصادی اخلال می‌کنند و دستگیر می‌شوند و اتهامات‌شان روشن است نباید با یک وثیقه عادی آزاد شوند.

وی ادامه داد: ما در مجلس به دنبال طرحی هستیم که سازمانی زیر نظر قوه قضاییه که شعب دادگاه در آن باشد به این مساله بپردازد و مقررات روشن و مجازات کافی برای این منظور را در نظر بگیرد.

لاریجانی تاکید کرد: در شرایط کنونی محور تامین امنیت اقتصادی باید قوه قضاییه باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به ضرورت امنیت اجتماعی و تاثیر قوه قضاییه بر این امر پرداخت و گفت: امنیت اجتماعی مساله‌ای است که مردم بیشتر با آن مراوده دارند و ذات آن این است که قوه قضاییه با مواردی که امنیت اجتماعی را مختل می‌کند با سرعت برخورد کنند. پیشگیری از جرم یک وظیفه مهم است که خوشبختانه در کشور زمینه‌های آن شروع شده است و یک کار زیربنایی است و وزارت علوم، آموزش و پرورش و رسانه‌ها باید در این زمینه کمک‌کار باشند.

لاریجانی به اهمیت سالم‌سازی در درون قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: اطلاع دارم که ریاست قوه قضاییه با تخلفات برخی قضات برخورد قاطع داشته‌اند که این موضوع باعث دلگرمی مردم خواهد بود تا بدانند قوه‌ای که خود تامین‌کننده امنیت اجتماعی و اقتصادی است در مورد تخلفاتش با دقت رسیدگی می‌کند.

وی با بیان اینکه طبیعی است دستگاه بزرگی مثل قوه قضاییه که مراودات زیادی دارد، در معرض فساد قرار گیرد، افزود: باید قوه قضاییه هوشیار باشد و با این تخلفات برخورد شود که البته این اقدام صورت می‌گیرد و خوب است که این برخوردها به اطلاع مردم برسد اما به نظر من در این زمینه نقص وجود دارد.

رئیس مجلس ادامه داد: برخی آقایان فکر می‌کنند اگر این تخلفات و برخوردهایی که با آنها صورت می‌گیرد به اطلاع مردم برسد به صلابت قوه قضاییه ضربه می‌زند در صورتی که به نظر من وقتی مردم روزانه با قوه قضاییه در تعامل هستند و این مشکلات را می‌بینند اگر مطلع شوند که با تخلفات برخورد می‌شود امیدوار می‌شوند و این موضوع به صلابت قوه قضاییه نیز کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: اطلاع‌رسانی در مورد برخورد با خاطیان در قوه قضاییه از طرفی امیدواری در مردم را ایجاد می‌کند و از طرفی باعث بازدارندگی در درون خود قوه قضاییه و مسئولان آن می‌شود پس نقص غیرعلنی بودن برخورد با خاطیان و مطلع نبودن مردم از آن باید مورد تجدیدنظر مسئولان این قوه قرار گیرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: باید سیستمی ایجاد کنیم که اگر مردم تخلفی را دیدند به راحتی بتوانند به مسئولان رده بالا اطلاع دهند البته این موضوع در قوه مجریه و قوه مقننه نیز باید مورد توجه قرار گیرد چرا که در همه حوزه‌ها این موضوعات مطرح است و می‌تواند کمک‌کننده باشد یعنی جایی وجود داشته باشد که مردم بدانند اگر مشکل خود را مطرح می‌کنند و گزارش تخلفی را می‌دهند حتما مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و البته افرادی اختیار داشته باشند که آن را بدون هیچ مانع‌تراشی پیگیری کنند.

وی به وضعیت فعلی کشور و شیطنت‌هایی که اتفاق می‌افتد، اشاره کرد و گفت: استراتژی دشمن دو مولفه دارد؛ یکی ایجاد تنگنای اقتصادی برای مردم و دوم آشفته‌سازی در داخل کشور.

وی با اشاره به حوادث مختصری که دیروز در تهران اتفاق افتاد، گفت: شاهدیم که از این حوادث غوغایی در رسانه‌هایشان به راه انداختند و معلوم است که سناریویی در کار است، البته بسترهایی برای آن وجود دارد که برای هر سه قوه حائز اهمیت است و باید مورد توجه‌شان باشد و نکته سخت‌افزاری نیز وجود دارد که ما از آن مطلع هستیم که چه می‌خواهند بکنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ما باید بدل استراتژی که دشمن برای ما در نظر گرفته است را استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: تنها مقاومت و استقامت حلال مشکلات نیست و باید در این شرایط مشخص کنیم که برای مقابله با استراتژی دشمن چه برنامه‌ای داریم یعنی اگر قرار است آنها در کشور آشفته‌سازی در حوزه اقتصاد ایجاد کنند، سازوکاری فراهم شود که مانع آن شویم.

وی با اشاره به اینکه در دولت اقداماتی در حوزه اقتصادی و مقابله با آشفته‌سازی در این حوزه صورت گرفته است اما کافی نبود، تصریح کرد: رهبری در این زمینه هشدار خردمندانه‌ای دادند و دستور به تشکیل شورایی با حضور سه قوه دادند و فرمودند این شورا هر تصمیمی بگیرد مورد حمایت ایشان است. همچنین در جلسه‌ای که با نمایندگان داشتند توصیه‌های خوبی در زمینه توجه به محرومین داشتند که همگی باید مورد توجه سه قوه قرار گیرد.

لاریجانی به موضوع رشد نقدینگی در کشور اشاره کرد و گفت: قبول دارم که دشمن به دنبال مساله‌سازی در کشور است اما باید نقایص خود را هم ببینیم و در جهت رفع آن کار کنیم چون تا زمانی که ارز به بازار می‌دادیم مشکل رشد نقدینگی واضح نبود اما وقتی ارز کمتر شد این مشکل به سکه و بعد از آن به مسکن و خودرو رسید پس باید موضوع را از ریشه حل کنیم و آقای سیف و مسئولان اقتصادی در این زمینه راهکار ارائه دهند.

وی با بیان اینکه اگر رشد نقدینگی را به سمت تولید و آبادانی سوق دهیم مخرب نخواهد بود، خاطرنشان کرد: اما اگر با وجود رشد نقدینگی اقدامات لازم صورت نگیرد در وضعیت اقتصادی کشور مشکل ایجاد می‌شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه عده‌ای از مسئولان مشکلات اقتصادی را فقط به خاطر مسائل روانی می‌دانند، گفت: البته مسائل روانی مطرح است اما فقط به آن منتهی نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه‌های خوبی در بخش های حکمرانی و مردمی داریم، گفت: امروز باید به سمت آن برویم که بستر اختلافات را کاهش دهیم و زمینه را برای کار مردم فراهم کنیم.

وی در ادامه با انتقاد از برخی نامه نگاری‌ها در حوزه سیاست خارجی مبنی بر مذاکره با آمریکا اظهار کرد: این یک تحلیل ناپخته است. مگر در برجام ما مذاکره نکردیم،‌ آیا مذاکره با آمریکا حرف جدیدی است که می زنید، مگر رهبری نگفتند نرمش قهرمانانه داریم، همه رفتند و مذاکره کردند و کسی هم مخالفت نکرد. آمریکا و کشورهای دیگر طرف مذاکره بودند. البته اختلاف نظر هم در ایران و هم آمریکا بر سر برجام وجود داشت که چقدر این مذاکره مفید بوده و یا نبوده. اما آن کس که توافق را به هم زد و از آن خارج شد، آمریکا بود و حالا می‌گویند با همین شخص مخرب که از برجام، توافق پاریس و شورای حقوق بشر خارج شد، برویم و مذاکره کنیم. آمریکا وضعیت نابسامانی پیدا کرده است. وقتی کسی به این سادگی زیر توافق بین المللی می‌زند مذاکره با آن چه خاصیتی دارد.

لاریجانی گفت:‌ این حرف اهلیت سیاسی ندارد و موجب سوء تفاهم می شود.

رئیس مجلس در ادامه به سیاست ایران برای حضور در کشورهای سوریه و عراق و مبارزه با تروریست‌ها اشاره کرد و گفت: برخی می‌گویند ما در این دو کشور هزینه زیادی دادیم چرا باید برای این کشورها زحمت بکشیم. در پاسخ باید بگویم اول بیایید یک مسئله را برای خودمان روشن کنیم که امنیت برای ما مهم است یا خیر. اگر امنیت نباشد اقتصاد به راه نمی افتد و مردم آرامش نخواهند داشت باید بدانیم که نوک پیکان اصلی گروه‌های تروریستی ایران است. آن‌ها به ایران می‌گویند رافضی و می گویند که کودکان ایرانی را هم می‌خواهند بکشند.

وی ادامه داد: باید مسئله را به درستی بفهمیم و با تجربه و هوشیاری وارد کار شویم. اگر وارد سوریه و عراق شدیم به خاطر امنیت ملی خودمان بود. دیدید که در ایران در حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی آشوب کردند و از یک غفلت ما استفاده شد و چندین نفر کشته و شهید شدند. چقدر پول به گروه‌های تروریستی در شرق ایران و آن‌سوی مرزهای ما می‌دهند. بنابر این مسئله همکاری ما با سوریه و عراق برای امنیت ملی خودمان و مردم است.

لاریجانی تصریح کرد: در زمان فعلی باید در این زمینه ها روشنگری بیشتری صورت گیرد چرا که رسانه های خارجی در این زمینه القائات غلطی را به خورد افکار عمومی می دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار