این انتصاب دارای نکات جالبی بود که هم می تواند درسی برای برخی سیاسون قومیت گرا باشد و هم درسی فراموش نشدنی به برخی احزاب سیاسی!
کد خبر: ۶۳۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۷ 19 July 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد /  امروز (چهارشنبه) به صورت ناگهانی فرماندار جدید کهگیلویه انتخاب ، انتصاب و معارفه شد به گونه ای که هیچ کس یا گروهی فرصت تجزیه و تحلیل، مخالفت یا موافقت را پیدا نکرد . ماجرا وقتی جالب شد که برخی رسانه ها که این خبر را با اما و اگر منتشر و برخی مخالفان هم سعی داشتند با موضع گیری های خود بر این تصمیم تاثیر بگذارند ، هنوز مشغول تولید گزارش وخبرهای خود بودند درحالی که معاون سیاسی از مرکز استان رهسپار فرمانداری کهگیلویه شده بود تا در یک جلسه درونی و بدون اطلاع رسانی حتی اصحاب رسانه نیکبخت را بر کرسی فرمانداری به جای پوزش بنشاند!
این انتصاب دارای نکات جالبی بود که هم می تواند درسی برای برخی سیاسون قومیت گرا باشد و هم درسی فراموش نشدنی به برخی احزاب سیاسی!
 
درس بزرگ «عدل هاشمی غیرسیاسی»! به زارعی و تاجگردون / وقتی استاندار زیر قواعد بازی دو سر باخت می زند!
 
درس بزرگ «عدل هاشمی غیرسیاسی»! به زارعی و تاجگردون
این انتصاب ، درس بزرگ« عدل هاشمی غیرسیاسی» به دو نماینده دیگر استان یعنی غلام محمد زارعی و غلام رضا تاجگردون بود که به شدت بر طبل قومیت گرایی می کوبند و تقریبا بیش از ۸۰ درصد ظرفیت سیاسی رسانه های استان را درگیر مباحث و اظهار نظر های قومگرایانه خود ، مدیران و تحلیل گران منتسب به خود نموده اند!(لازم به توضیح است در چهار شهرستان کهگیلویه، بهمئی ، چرام و لنده اغلب بر این اعتقادند که عدل هاشمی دارای شم سیاسی نیست و در جدل‌های سیاسی یا قومیتی ورود نمی کند و بیشتر یک فرد عملیاتی است به همین دلیل وی را غیر سیاسی می نامند.)
واقعیت این است که نمی توان در این انتصاب، عدل هاشمی را بی نقش بدانیم و تقریبا یقین داریم که انتخاب این گزینه مورد مشورت و تایید عدل هاشمی بوده است. 
در جلسه شورای برنامه ریزی استان که تنش عجیب بین دو مدیر گچسارانی اصل (نوروزی و رحیمی) با غلام محمد زارعی بوجود آمد ، این عدل هاشمی بود که یک درس بزرگ اخلاقی به دو مدیر پرخاشگر«نوروزی ، رئیس برنامه و بودجه و رحیمی ، فرماندار گچساران » داد. عدل هاشمی در آن نشست ضمن تاکید بر این نکته که همه‌ی ما باید کل استان را یک واحد ببینیم ، با کنایه به نوروزی گفت «اگر شما فرماندار لنده بودید همینگونه با حرارت و احساس از حق ان شهرستان دفاع می کردید؟» سوالی که نوروزی را غافلگیر کرد و البته وی را متوجه رفتار ناپسند قومگرایانه اش کرد! 
 حال با احتساب آن سخنان عدل هاشمی در شورای برنامه‌ریزی و موافقت با انتخاب یک بویراحمدی اصیل به عنوان فرماندار کهگیلویه ، این نماینده مجلس شورای اسلامی درس بزرگتر را به دو نماینده دیگر استان خصوصاً غلام رضا تاجگردون داد تا اینگونه نشان دهد که کهگیلویه و بویراحمد یک استان با یک فرهنگ و یک زبان است و در مباحث توسعه ای هم وضعیت استان به گونه ای است که در یک پکیج کلی می توان به موفقیت رسید و اگر نیکبخت بویراحمدی به دنبال حل مشکلات شهرستان بویراحمد است باید بداند مهمترین عامل ، کمک به توسعه کهگیلویه است تا با معکوس کردن روند مهاجرت به سمت کهگیلویه ، آسایش را برای هم ایلی های خود در یاسوج فراهم کند.
 وقتی استاندار زیر قواعد بازی دو سر باخت می زند!
اما نکته جالب دیگر این انتصاب ، تحلیل موضوع ، با محوریت استاندار و تیم مشاوره ای وی است ! احمدی از روزی که سکانداری استانداری کهگیلویه و بویراحمد را پذیرفت، اقدامات و تصمیماتی اتخاذ کرده است که نشان می دهد در همه حوزه‌ها برنامه‌ریزی ویژه‌ای دارد ! 
احمدی از همان روز اول بر مهمترین مشکل کهگیلویه و بویراحمد(قومیت گرایی) در مباحث توسعه ای چه در اقتصاد ، چه در سیاست آگاهی کامل پیدا کرد بنابراین طی این مدت هر چند در برهه هایی با برخی سیاسیون و یا نمایندگان مشکلاتی هم پیدا کرد و گاها به متاثر بودن تصمیماتش از یک نماینده خاص !متهم شد اما در واقع سعی کرد نوعی تعامل با هر سه نماینده را داشته باشد.
و اما این انتصاب به احتمال قوی آغاز یک پروسه از طرف احمدی برای بر هم زدن قواعد بازی دو سر باخت قومیت گرایی است و باید آن را آغازی برای انتخاب مدیرانی از یک منطقه برای منطقه دیگر دانست!  بر فرض اگر روزی نوروزی (رئیس گچسارانی برنامه و بودجه)  و یا رحیمی قومیت گرا (فرماندار گچساران) را از مدیران شهرستان بویراحمد دیدید ، تعجب نکنید! و یا کناری(فرماندار بویراحمد) متعصب بر حق بویراحمد را از مدیران شهرستان گچساران دیدید هم متعجب نباشید! و اگر از قطار مدیران پیاده شدند هم تعجب نکنید! 
در این معادلات استاندار ، مطمئنا منافع سیاسی نمایندگان خصوصاً برای دور بعد انتخابات هم دیده شده است و احمدی سعی کرده به طریقی عمل کند که در وهله ی اول به گونه‌ای بر مشکلات خود در بحث افراط در قومیت گرایی مناطق فائق آید و در مرحله بعد هم خیال نمایندگان را برای انتخابات آینده راحت کند. شاهد این مدعا هم اعتراض شدید اصلاح‌طلبان کهگیلویه در اجرای پرده نخست برنامه‌ریزی استاندار یعنی انتصاب جعفر نیکبخت بویراحمدی به عنوان فرماندار کهگیلویه است!
از طرف دیگر استاندار بر این اعتقاد است که هر سه نماینده اختلافات خود را نباید در جلسات استانی و یا در رسانه ها مطرح کنند بلکه در مجمع نمایندگان استان این موضوعات در همان بهارستان حل شده و با یک تصمیم واحد به کهگیلویه و بویراحمد بیایند نه اینکه بازی دو سر باخت قومیت گرایی را آنگونه وارد استان کنند که نتیجه آن شود بی احترامی های نوروزی و رحیمی به مدعوین نشست شورای برنامه‌ریزی که نمایندگان هم حضور دارند و ریاستش هم با خود استاندار است! 
البته در تعمیم این اقدام به دیگر شهرستان ها مطمئنا سنگ اندازی از طرف کسانی که موفقیت خود را در گسترش کینه های قومیتی می بینند ، خواهد شد اما باید امیدوار بود که عقلای هر حوزه خصوصاً رسانه ها و متنفذین ، این حرکت را حمایت کنند بلکه در این دوره که استاندار غیربومی بدون منفعت قومیتی در راس است بتوان گام محکمی در نفی قومیت گرایی برداشته شود.
لازم به توضیح است نویسنده در این نوشته ضمن اینکه تا حدود زیادی کلیت موضوع اقدام استاندار در انتصاب فرا قومیتی را تایید می کند اما بنا به دلایل مستندی که نزد نویسنده محفوظ است ، اعتقاد بر این است که نیکبخت گزینه مناسبی برای سپردن چنین مسئولیت مهمی نیست!
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
جلیلی
|
Germany
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
دلتان خوش باشد به اینکه خودتان،از خودتان تمجید میکنید.گچساران روزبروز آبادتر میشود و کهگیلویه روز بروز ویرانه تر.کدام درس؟خجالت نمیکشید؟گچسارانیها برای جذب اعتبار،حتی با دوستان خودشان هم کلنجار میروند آنوقت شما میفرمائید که یک داروساز بازنشسته را که از اقوام نظری است بصورت ناگهانی بر فرمانداری شهرستانی گماردید که میتواند ده ها مدیر ملی داشته باشد....!بدا به حال مردم.اگرچه عدل هاشمی فقط همین یک دوره است.این تحقیر مردم در تاریخ ثبت خواهد شد آنوقت شما به آن افتخار کنید.
درودبراحمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
خواهشا الکی تیتر نزنید. .ازچندماه پیش که احمدی شجاع میخواست پوزش را عوض کند همین هاشمی ومنطقیان نمیزاشتن. .تاجایی که استاندار شجاع تصمیم گرفت بدون اطلاع همه فرماندار راعزل کند ومدیر قوی وبااصالتی مشخص را جایگزین کند. .عدل حتی روحش ازاین قضیه خبرندارد. .پس لطفا تیتر حق به جانب عدل الکی نزنید. ..درودبراحمدی شجاع
ناشی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
برادرجان بفرما عدل تو استان چکار می کند ؟ پس چرا همیشه علیه استاندار صحبت می کند ؟
درود بر استاندار مردمی وانتخاب شایسته اش
جوان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
آقای واقعا ناشی چشمانت را باز کنید و زحمت هایی حاج عدل هاشمی را ببینید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
کی گفته عدل سیاسی نیست ؟ اتفاقا داره خوب مدیریت می کنه اما بر عکس زارعی و تاجگردون سعی می کنه مسائل سیاسی و قومیتی را به افراط نکشونه
فرجام فر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
واقعا خسته نباشید میگم خدمت نماینده زحمت کش و خستگی ناپذیر کهگیلویه بزرگ
دوستان ما فارغ از مسائل قومیتی باید زحمات و پیگیری های این مرد نمونه رو ارج نهیم وکسی رو که داره شبانه روز زحمت میکشه تخریب نکنیم
باشت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
اقای هاشمی چون نتونست از دهدشتی ها کسی رو تو یاسوج به مسند بنشونه مجبور شده ازیاسوج بیاره تو دهدشت تو مسند بنشونه.... خخخخخ
باشت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
اقای هاشمی چون نتونست از دهدشتی ها کسی رو تو یاسوج به مسند بنشونه مجبور شده ازیاسوج بیاره تو دهدشت تو مسند بنشونه.... خخخخخ
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
درود بر عدل هاشمی. با این اقدام شجاعانه عدل هاشمی بساط قومگرایی و فامیل بازی زارع و تاج گردون و و کاسبان انتخابات را جمع کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
عدل با این حرکت به تاج گردون و زارع معامله گر درس اخلاق داد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
احسنت حاج عدل
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار