سفیر ترکیه در تهران تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را برای آنکارا غیرقانونی و غیرقابل قبول دانست.
کد خبر: ۶۴۴۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷ 17 August 2018

به گزارش تابناک : رضا حاکان تکین، سفیر ترکیه در تهران که برای شرکت کنفرانس سفرا به آنکارا آمده است گفت: تمام تلاش خود را برای تاثیرناپذیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر روابط تهران-آنکارا به خرج می‌دهیم. کسانی قصد برهم‌زدن روابط ترکیه با ایران در زمینه اقتصادی و انرژی را دارند. از تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران پیروی نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه معیار اصلی ترکیه در زمینه تحریم‌ها، مطابقت آن با قوانین بین‌المللی و تصمیم‌گیری براساس اجماع جهانی است، گفت: کشور ما همواره با حساسیت این معیار را رعایت کرده، اما تحریم‌های یکجانبه و مغایر موضع بخش بزرگی از جامعه جهانی مشروعیت ندارد و برای ما ضمانت اجرایی ایجاد نمی‌کند.

سفیر ترکیه ادامه داد: دولت ترکیه می‌تواند سیاستی را تعیین کند، ولی بخش خصوصی با ارزیابی ریسک‌هایش، خود تصمیم‌گیری می‌کند. بنابراین اگر تجارت با ایران ریسک داشته باشد شرکت‌های خصوصی می‌توانند در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.

حاکان تکین افزود: در سطح جهان، به‌ویژه اروپا اراده برای کاهش تاثیرات تحریم‌های یکجانبه آمریکا وجود دارد. برای ترکیه ایران شریک انرژی بسیار مهمی است. حدود نیمی از واردات نفت خام خود را از ایران انجام دادیم. موضع اخیر ایران برازنده روابط همسایگی است. منتظریم تا ببینیم تا چه اندازه عملی خواهد شد.

وی گفت: آمریکا از ترکیه نیز مانند دیگر کشورها خواست تا واردات نفت از ایران را به صفر برساند. ما نیز به آنان گفتیم که این کار غیرممکن است. اساساً در رابطه با غیرواقعی بودن این هدف اجماعی در جامعه جهانی در حال شکل گیری است. ترکیه بزرگترین مشتری گاز ایران است. بیش از 90 درصد گاز طبیعی صادراتی ایران را ترکیه می‌خرد. در مجموع 17 درصد گاز وارداتی ترکیه را ایران تامین می‌کند و تا سال 2026 قرارداد گازی با این کشور داریم.

سفیر ترکیه خاطرنشان کرد: این مساله را نیز به مقامات ایالات آمریکا گفتیم، اگر ما در این قرارداد محدودیت ایجاد کنیم ایران به دیوان بین‌المللی شکایت می‌کند و مجبور به پرداخت جریمه می‌شویم. هرچند خرید گاز از ایران در لیست تحریم‌های آمریکا قرار ندارد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار