افشانی؛ از تکذیب شنود تا اصرار بر عزل و نصب تا آخرین دقیقه

ماجراهای افشانی در شهرداری همچنان ادامه دارد. دیروز خبری مبنی بر شنود تلفن معاونین شهرداری توسط افشانی منتشر شد. در این خبر از قول حجت‌الله میرزایی معاون معزول برنامه‌ریزی شهرداری بیان شده بود که افشانی مکالمه تلفنی میرزایی و کریمی، مدیر معزول روابط‌عمومی شهرداری را شنود کرده و چون آن دو نفر درباره جانشین افشانی صحبت کرده‌اند، افشانی آن‌ها را عزل کرده است.

این خبر با واکنش میرزایی مواجه شد و تلویحا در توییتی این ماجرا را تکذیب کرد. محسن هاشمی هم به خبرنگاران توصیه کرد از این ماجرا بگذرند.

اما امروز افشانی در حاشیه جلسه هیئت دولت علاوه بر تکذیب دوباره این ماجرا بر شکایت قضایی از منتشرکنندگان این خبر تاکید کرد.

 

اما فارغ از ماجرای شنود، آنچه بیش از همه چیز اهمیت دارد تاکید افشانی بر ادامه عزل و نصب‌ها است. افشانی گفته است: «بنده اگر یک روز هم به مسئولیتم باقی مانده باشد، کار عزل و نصب را انجام می‌دهم و طبق قانون عمل می‌کنم.»

بیان این جملات از جانب کسی که مشخص نیست تا یک ماه دیگر در پستش ماندگار باشد بسیار بسیار عجیب است. عقل، شرع و عرف، حکم می‌کند اگر مسئولی از جایگاه خودش مطمئن نیست عزل و نصبی انجام ندهد. مشخص نیست جناب افشانی بر چه اساسی چنین نظری دارد. از همه چیز عجیب‌تر سکوت شورای شهر در برابر عزل و نصب‌های افشانی است. البته از شورای شهری که به‌دنبال طرح دوفوریتی برای مستثنا کردن شهردار می‌گردد انتظاری نیست.

و همچنان در این میان، بیچاره مردم تهران که معطل تصمیمات عجیب این شهردار و این شورای شهر هستند.

***

تغییرات در دولت به نفع لاریجانی؟

رونامه آفتاب یزد اخبار جدیدی از تغییرات دولت منتشر کرده است:

معرفی فرهاد دژپسند برای وزارت اقتصاد و رضا ویسه برای وزارت صنعت و تجارت قطعی شده است،

برای وزارت رفاه قرار بود محمد شریعتمداری معرفی شود اما احتمال رای نیاوردن شریعتمداری در مجلس بالا بوده و به همین جهت احتمالا علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی برای این وزارتخانه به مجلس معرفی می‌شود،

جایگاه سخنگویی دولت همچنان خالی می‌ماند چون هیچ‌کس این پیشنهاد را نپذیرفته است،

نوبخت قطعا از سازمان برنامه خداحافظی می‌کند و برای وزارت علوم به مجلس معرفی می‌شود و اگر رای نیاورد به‌عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهور منصوب می‌شود،

اگر نوبخت برای وزارت علوم رای نیاورد محمود نیلی رئیس دانشگاه تهران برای این وزارتخانه معرفی می‌شود،

واعظی به وزارت کشور می‌رود،

رحمانی فضلی به سازمان برنامه و بودجه می‌رود،

احتمال استعفای جهانگیری مطرح است و در صورت استعفای جهانگیری، واعظی معاون اول می‌شود و گزینه دیگری به وزارت کشور می‌رود.

اما نکته مهم در آخر خبر طولانی این روزنامه است: «آنچه که در این میان بیش از هر چیز قابل توجه است رفتن احتمالی رحمانی فضلی از وزارت کشور پس از این همه مقاومت طی 3 سال اخیر و جانشینی احتمالی او به جای نوبخت در سازمان برنامه و بودجه به عنوان یکی از دستگاه‌های مهم و پرسر و صدای دولت است این جابه جایی و سایر تغییرات چشمگیر دولت نشان از یک برنامه جدی و اهداف بزرگ دارد و نمی‌توان گفت که دولت تنها به دلیل افزایش انتقادات و نارضایتی‌ها نسبت به خود درصدد چنین تغییراتی است بلکه به نظر می‌رسد دولت روحانی درصدد زمینه‌سازی برای انتخابات 1400 آن هم با محوریت یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس است. درواقع گویا شیخ دیپلمات قصد دارد به نام مردم به کام اصولگرایان گام بردارد.»

دو کلیدواژه مهم «انتخابات ۱۴۰۰» و «یکی از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس» طبیعتا ذهن افراد را متوجه علی لاریجانی می‌کند. اتفاقا این روزها بازار اظهارنظر درباره حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ داغ است. آنچه تاکنون مشخص شده این است که کارگزاران بی‌میل به حمایت از لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ نیست. شاهد این ادعا مصاحبه‌های متعدد کرباسچی و عطریانفر در این زمینه است.

محمود صادقی هم دیروز از مدیریت لاریجانی تعریف کرده و از احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در انتخابات آتی گفته است. همزمان با این اظهار نظرها، بهروز نعمتی نماینده بسیار نزدیک با لاریجانی حزبی با نام «رفاه ملت ایران» تاسیس کرده و جمعی از نمایندگان ادوار را در این حزب گرد هم آورده است.

هرچند بهروز نعمتی در مصاحبه با روزنامه ایران وابستگی این حزب به لاریجانی را منکر شده است و گفته است: «از آنجایی که برخی افراد حاضر در حزب در مجلس عضو فراکسیون رهروان ولایت در مجلس نهم  هستند که با آقای لاریجانی قرابت دارند این گمانه مطرح شد که حزب رفاه ملت به ایشان نزدیک و منتسب است. منتها ضمن احترامی که برای  شخصیت‌هایی که نام بردید و بویژه آقای لاریجانی، باید بگویم که این حزب به هیچ کس منتسب نیست.» اما تاسیس این حزب، شائبه تدارک لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ را تقویت می‌کند.

توصیه روزنامه اصلاح طلب به جهانگیری

روزنامه اصلاح طلب آرمان امروز در گزارشی با عنوان " ... آن‌ها که نمی‌خواهند در «صف اول» باشی" نوشت: گرچه رئیس‌جمهور با استعفاهای ...{جهانگیری} مخالفت کرده است اما دخالت‌ها و کم‌محلی‌ها سبب شده است تا برخی از دوستان آقای جهانگیری در جبهه اصلاحات از این وضعیت ابزار نگرانی کرده و خواستار کناره‌گیری جهانگیری هستند تا سرمایه و تجربه 40 ساله او که بسیار ارزشمند است حفظ شده و در موقعیت دیگر و در نقش‌های سیاسی که پیش روست، از آن بهره برده شود. این اصرارها در شرایطی است که جهانگیری تمایلی به تنها گذاشتن دولت و رئیس‌جمهور ندارد اما ماحصل رفتار برخی افراد که خود را منتسب به رئیس‌جمهور می‌کنند و از سوی دیگر برای کمرنگ کردن نقش جهانگیری درجایگاه معاون اول تلاش دارند، شرایط قابل پذیرشی را پدید نیاورده است. این افراد جهانگیری را به عنوان یک عنصر خنثی می‌پذیرند، اما شاید نمی‌دانند که خنثی بودن نسبتی با ذات جهانگیری ندارد و فراموش کردند درسال 96 همین جهانگیری بود که با کناره‌گیری‌اش از انتخابات ایثار کرد و اجازه داد «دوباره روحانی» تکرار شود. اما رفتار همین مدعیان شرایطی را رقم زد که حامیان آن روزها به منتقدان صف نخست دولت تبدیل شوند و متاسفانه باید پذیرفت سرمایه اجتماعی دولت و رئیس‌جمهور در معرض خطر جدی غیر قابل باور قرار گرفته است.

***

ورود زنان به ورزشگاه‌ها؛ هیاهوی بسیار برای هیچ

دیشب بازی دوستانه تیم ملی فوتبال ایران با تیم ملی فوتبال بولیوی  در ورزشگاه آزادی برگزار شد. حاشیه پررنگ این بازی که بر متن بازی هم غلبه پیدا کرد حضور تماشاگران زن در استادیوم برای تشویق تیم ملی بود. البته برای این بازی بلیت‌فروشی برای بانوان صورت نگرفته بود و بنا به نوشته رسانه‌ها زنان حاضر در ورزشگاه توسط فدراسون انتخاب شده و اعضای تیم ملی فوتبال بانوان و خانواده کارکنان فدراسیون فوتبال و برخی خبرنگاران بودند. 

اما این اتفاق به‌سرعت با واکنش دادستان کل کشور مواجه شد.

***

وزیر بهداشت ۳۴۲ سال در اتاق عمل بوده است؟

روزنامه آفتاب یزد یادداشتی درباره وزیر بهداشت منتشر کرده و در آن نوشته است: «در گفت‌وگویی که در آن وزیر از خاطرات کودکی اش شروع کرد، کار به این پرسش رسید که بهترین جراح چشم کشور کیست و وزیر در نهایت تواضع، گلویی صاف کرد و اظهار کرد که در طول عمر کاری خود قریب یک میلیون و پانصد هزار عمل جراحی انجام داده است ... سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی زاده متولد سال 1338 در شهرستان فریمان است و در حال حاضر 59 سال سن دارد. این متخصص چشم‌پزشکی و فوق تخصص جراحی قرنیه در صورتی که تمام طول دوران پزشکی، تخصص و فوق تخصصش را در کوتاه‌ترین بازه زمانی ممکن به پایان رسانده باشد هم نمی‌توانسته زودتر از 29 سالگی شروع به کار تمام وقت کرده باشد . با این فرض که وی تمام 30 سال عمر حرفه ای خود را تا زمان حال ، کاری غیر از عمل جراحی چشم انجام نداده ادعای وی را بررسی می‌کنیم: 
یک و نیم میلیون عمل جراحی ضرب در ۲ ساعت = ۳۰۰۰۰۰۰
۳۰۰۰۰۰۰ ساعت تقسیم بر ۲۴ = ۱۲۵۰۰۰ روز 
۱۲۵۰۰۰ روز تقسیم بر ۳۶۵ =۳۴۲/۲۶ 
به عبارتی وزیر محترم بهداشت حدود ۳۴۲ سال از اتاق عمل بیرون نیامده و پیوسته مشغول عمل چشم بیماران بوده است. ممکن است وزیر بهداشت بگوید من سریح تر از این مسئله هستم و در نیمی از این زمان عمل جراحی مد نظر را انجام می دهم که باز ایشان قریب ۱۷۰ سال را بی وقفه در اتاق عمل به سر برده است و اصلاً بیرون نیامده است . حال اگر میانگین تمام عمل های جراحی وزیر را یک چهارم این زمان در نظر بگیریم و برای ایشان قدرتی مافوق انسانی در نظر بگیریم ، باید گفت که باز هیچ راهی وجود ندارد ، غیر از اینکه ایشان از 59 سال سن شان قریب 85 سالش را در اتاق عمل گذرانده باشد.»

***

سردار غلامرضا جلالی ریاست سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفتگویی با فارس، به تشریح وظایف و مسئولیت های این سازمان پرداخته است و گفته است: «یک بار در زمان مذاکرات هسته‌ای، آقای ظریف به من می‌گفت من وقتی برای مذاکره می‌روم، آقای کری (وزیر خارجه وقت آمریکا) که می‌خواست با تلفن صحبت کند یک گوشه سالن می‌نشست و یک چادر الکترومغناطیسی دورش می‌کشند که هیچکس نتواند از بیرون آن را شنود کند و با رئیس جمهور آمریکا مشورت می‌کرد. بعد من (ظریف) که می‌خواستم با رئیس جمهور خودمان صحبت کنم همه آنجا شنود می‌کردند و نفر دهم، یازدهم به رئیس جمهور می‌رسید! لذا یک وسیله‌ای برای من درست کنید که بتوانم ارتباط امن برقرار کنم.»

**

سردار  جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه تکریم و معارفه فرمانده سپاه قائم آل‌محمد استان سمنان درباره ربوده شدن تعدادی از بسیجیان بومی و مرزبانان در نقطه صفر مرزی در جنوب شرق کشور گفت:  دشمنان با بیهوش کردن موفق شدند تعدادی از بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی ( میرجاوه) را بربایند.

فرمانده کل سپاه  اضافه کرد: دشمنان هربار تلاش می کردند با درگیری این برجک و پاسگاه را اشغال کنند ولی با توجه به ناکامی ، این بار با وارد کردن یک نیروی نفوذی توانستند عمل خود را انجام دهند.

***

جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران در مورد رسانه‌هایی که با انتشار برخی اخبار به اختلاف افکنی میان مردم ایران و عراق اقدام کرده بودند، افزود: بعد از اینکه این اخبار منتشر شد، دادستانی تعدادی از سایت‌ها و روزنامه‌ها را احضار کرده و تذکر داد و روز گذشته مدیران مسئول دو روزنامه شرق و شهروند که اخبار اولیه را اعلام کرده بودند، احضار و تفهیم اتهام شدند و کیفرخواست آن‌ها صادر شده است.