مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از دریافت گواهی نشان جغرافیایی ملی در 2 رشته صنایع دستی استان خبر داد.
کد خبر: ۶۷۶۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 04 November 2018

 

به گزارش تابناک گلستان به نقل از روابط عمومی وامور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان؛ ابراهیم کریمی امروز یکشنبه مورخ 13 آبان 97 با اعلام این خبر گفت: نشان جغرافیایی، نشانه ای است که مبدا یک کالا را به قلمرو، منطقه یا ناحیه ای از کشور منتسب می کند. مشروط بر اینکه کیفیت و مرغوبیت یا سایر خصوصیات کالا اساساً قابل انتساب به آن مبدا جغرافیایی باشد.

 

وی افزود: مستند نگاری و تکمیل پرونده های مربوط به حقوق مالکیت معنوی (نشان جغرافیایی) در دو رشته زیور آلات سنتی ترکمن"شرکت تعاونی صنایع دستی نگین ترکمن گلستان" در شهرستان آق قلا به مدیر عاملی زهرا مرادی و رشته رودوزی سنتی" شرکت تعاونی نقش سوزن گلستان" در شهرستان گنبد کاووس به مدیر عاملی عصمت مجیدی انجام شده است و در حال حاضر این دو پرونده مراحل پایانی را برای اخذ نشانه جغرافیایی طی می کنند و در آینده ای نه چندان دور شاهد ثبت نشانه جغرافیایی دو رشته زیور آلات سنتی ترکمن و رودوزی سنتی خواهیم بود

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با بیان اینکه ثبت نشان جغرافیایی ملی به نوعی حفظ و حراست از محصولات بومی و منطقه‌ای به شمار می‌آید، گفت: رشته‌های متعدد صنایع دستی در گلستان وجود دارد که دارای شاخص‌های ویژه بومی و منطقه‌ای است که می‌تواند شناسه بسیار خوبی برای معرفی روستا یا شهر محل تولید یا عرضه اش باشد و در صورت توسعه به مقصدی برای سفر تبدیل شود.

 

کریمی از معرفی رشته صنایع دستی برای دریافت نشان جغرافیایی تا سقف دو رشته در طول یک سال، اضافه کرد: نشان جغرافیایی ملی تنها در قالب تعاونی ثبت می‌شود و هنرمندان می‌توانند در هر رشته‌ای که فعالیت دارند بعد از تشکیل تعاونی مدارک مورد نیاز را به معاونت صنایع دستی اداره کل ارسال کنند.

 

وی در ادامه به مزایای نشان جغرافیایی صنایع دستی اشاره کرد و افزود: ایجاد همبستگی بین اعضای تشکل در چگونگی تولید، حفظ و مراقبت از محصولات بومی منطقه، ارتقاء سطح کیفی محصولات بومی در هر منطقه جغرافیایی، تلاش برای برند سازی و آشنایی با بازار و همچنین اخذ نشان بین المللی جغرافیایی از مزایای نشان جغرافیایی ملی است.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در پایان گفت: ثبت نشان جغرافیایی معرفی استان و همچنین شهرستان محل فعالیت رشته صنایع دستی را به همراه دارد که خود می تواند امتیاز مهم برای منطقه محسوب شود.

 

شایان ذکر است؛ طبق مصوبات ۱۸۸۳ کنوانسیون پاریس، هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند متقاضی دریافت نشان جغرافیایی برای تولیدات خود با درنظر گرفتن یک حوزه جغرافیایی تعریف شده باشد.

دریافت گواهی نشان جغرافیایی ملی در 2 رشته صنایع دستی گلستان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار