مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صنایع دستی گلستان و رییس ستاد دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام گفت: جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام حکایتی ناگفته از آداب و رسوم، آیین ها، موسیقی های بومی محلی و صنایع دستی است.
کد خبر: ۶۷۸۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷ 10 November 2018

به گزارش تابناک گلستان به نقل از  روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ابراهیم کریمی با اعلام این مطلب افزود: جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام پیوند نسل کنونی با نسل گذشته ماست و در این جشنواره آداب، رسوم، آیین ها، موسیقی های سنتی و بازیهای بومی محلی و صنایع دستی  یاد آور خاطرات کهن و یادآوری و بازآموزی به نسل جوان است.

 

وی ادامه داد: دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام از 29 آبان لغایت 2 آذر ماه در سالن محل نمایشگاه های بین المللی شهرستان گرگان و از تاریخ 4 لغایت 7 آذر ماه در مجموعه ورزشی المپیک  شهرستان گنبد کاووس برگزار خواهد شد

 

کریمی خاطرنشان کرد: تنوع بالای قومیتی در این استان باعث شده است که ظرفیتی غنی از فرهنگ و آداب اقوام ایران زمین در گلستان ایجاد شود که در کنار مواهب فراوان طبیعی و تاریخی و ظرفیت های بالای گردشگری و اقلیم های گوناگون ایرانی کوچک را در گلستان ایجاد کند. .

 

وی در ادامه به پیشینه جشنواره فرهنگ اقوام در گلستان اشاره کرد و افزود: جشنواره فرهنگ اقوام در گلستان نخستین بار در سال 1384 برگزار و پس از آن در تقویم مناسبت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نام استان گلستان ثبت و درج شد و امسال با توجه به استقبال بی سابقه مردم و مسئولین در دوره یازدهم ، دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام نیز در دو شهر گرگان و گنبد کاووس برگزار خواهد شد.

 

کریمی افزود: این اداره کل آمادگی دارد در صورت فراهم شدن بستر فرهنگی و تقاضای شهرستان های دیگر امکان حضور گوشه هایی از جشنواره فرهنگ اقوام در آن شهرستان ها فراهم آورد.

 

ابراهیم کریمی اضافه کرد: حضور و معرفی فرهنگ های مختلف ایران زمین و اجرای برنامه های بومی محلی شامل موسیقی آیینی اقوام، سرودهای فولکلوریک،آداب و رسوم، سوغات و ... در قالب جشنواره، برپایی غرفه های صنایع دستی و سوغات و ایجاد سیاه چادر عشایر و اقوام مختلف  و برپایی سازه های سنتی روستایی برای معرفی فرهنگ اصیل ایرانی و حضور کشورهای آسیای میانه ، برگزاری مسابقات، برنامه های علمی، برگزاری تور یک روزه معرفی استان برای سفرا و خبرنگاران بین المللی و ...  از جمله برنامه های اجرایی این جشنواره می باشد.

 

وی گفت: با توجه به قرابت های فرهنگی، بین الملل و اقوام مختلف ؛ سفرا و کارداران کشورهای آسیای میانه در این جشنواره نیز حضور دارند.

 

کریمی تصریح کرد: فرهنگ و تاریخ اقوام نقش بسزایی در شکل گیری هویت و ارزش های ملی دارد و با برپایی اینگونه جشنواره ها می توان فرهنگ، پیشینه و آداب و رسوم غنی اقوام و ملت ها را به نمایش گذاشت

 

 وی در ادامه گفت: هدف از برگزاری این نوع جشنواره ها و گسترده کردن  آنها در جای جای گلستان که با معرفی ظرفیت های مختلف استان برگزار می شود ؛استان گلستان را آنچه که باید در سطح جامعه و گردشگران معرفی میکند.

 

رییس ستاد برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام تصریح کرد: در عصر جدید و با توجه به شرایط خاص فرهنگ تنها راه برون رفت از مسایل و مشکلات فرهنگی کشور احیا و تداعی کردن رسوم گذشته در ذهن نسل جدید است.

 

شایان ذکر است؛ وجود انبوه جاذبه های اکوتوریسم استان را به گنجینه اکوتوریسم ایران مشهور کرده است یادمان هایی چون میراث جهانی گنبد قابوس و رادکان، خرابه های شهر تاریخی جرجان و تمیشه و صدها اثر ارزشمند دیگر در استان گواهی بر این مدعاست. به همین منظور، نگهداری و صیانت از این آثار گرانبها که پیشینه تاریخی بیش از هفت هزار ساله استان را نمایان می نماید به ویژه میراث قومی گلستان از اهمیت خاصی برخوردار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار