معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: کل غرفه‌های سالن نمایشگاه صنایع دستی آن، 167 غرفه است که از این تعداد، غرفه‌های صنایع دستی استان‌ها 50 غرفه با مشارکت 50 هنرمند و صنعتگر صنایع دستی و هنرهای سنتی از 23 استان مختلف کشور است.
کد خبر: ۶۸۲۷۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸ 21 November 2018

به گزارش تابناک گلستان به نقل از روابط‌عمومی و امور فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، مریم حاجی ابراهیمی مسئول کمیته نمایشگاهی دو ره دوازدهم جشنواره با ذکر این مطلب، افزود: 110 غرفه هم متعلق به 350 هنرمند و صنعتگر استان گلستان است که در قالب هنرمندان و صنعتگران، مراکز تخصصی صنایع دستی استان، صنایع دستی اقوام استان، فروشگاه‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی استان، شرکت‌های تعاونی فعال در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی و انجمن هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی استان خواهد بود.

 

به گفته وی، استان‌هایی که هنرمندان و صنعتگران آن‌ها در نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی گرگان حضور دارند عبارتند از کردستان- خراسان شمالی- زنجان- گیلان- هرمزگان- خراسان رضوی- سمنان- مرکزی- بوشهر- قم- اردبیل- مازندران- چهارمحال و بختیاری- همدان- کرمان- سیستان و بلوچستان- خراسان جنوبی- آذربایجان شرقی- کرمانشاه- تهران- خوزستان- اصفهان.

 

وی همچنین در خصوص حضور شهرها و روستاهای جهانی و ملی صنایع دستی کشور برای اولین بار در جشنواره فرهنگ اقوام ، خاطرنشان کرد: در بحث شهرها و روستاهای جهانی و ملی صنایع دستی نیز که در فهرست جهانی شورای جهانی صنایع دستی(wcc) به ثبت رسیده‌اند، استان‌های گیلان با غرفه برای شهر ملی رشت(رشتی‌دوزی) و روستای ملی قاسم‌آباد(چادر شب‌بافی)، خراسان رضوی یک غرفه برای شهر جهانی مشهد(سنگ‌های قیمتی) و استان همدان یک غرفه برای شهر جهانی لالجین(سفال) حضور دارند.

 

مسوول بخش نمایشگاهی دوازدهمین جشنواره فرهنگ اقوام ادامه داد: در این نمایشگاه‌های صنایع دستی گرگان و گنبدکاووس، از نهادها و دستگاه‌های اجرایی که خودشان و یا جوامع هدف آن‌ها در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی فعالیت دارند نیز دعوت بعمل آمده از جمله کمیته امداد استان- اداره‌کل اتباع خارجی استانداری گلستان- اداره‌کل راه‌آهن شمال و شمالی شرقی استان- دفتر تعاون اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تامینی استان- و...

 

وی به اختصاص غرفه‌هایی برای مراکز تخصصی صنایع دستی استان گلستان نیز اشاره کرد و یادآور شد: طی چند سال گذشته، معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان مرکزی بر آن است که در استان‌ها، مراکزی را راه اندازی نماید تحت عنوان مراکز تخصصی صنایع دستی یعنی مراکزی که به صورت تخصصی در یک رشته‌ی خاص و یا رشته‌هایی با موضوعیت خاص مانند رشته‌هایی با موضوع و محوریت نساجی هستند.

 

حاجی‌ابراهیمی در همین زمینه اضافه کرد: در استان گلستان برای بروز شدن صنایع دستی در استان آن‌ها را با علم و دانش روز تلفیق کرده‌ایم تا شرایط بازارپسندی آن بیشتر شود و برای این کار چند بازار تخصصی را راه‌اندازی کرده‌ایم چرا که ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی گامی مهم و اساسی در جهت توسعه صنایع دستی است که بایستی در همه شهرستان‌ها این مراکز ایجاد شود. در حال حاضر هفت مرکز تخصصی صنایع دستی در نقاط مختلف مشغول به فعالیت هستند که معرفی و نمایش فعالیت‌ها و تولیدات آن‌ها در این دوره جشنواره انعکاس خواهد داشت.

 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در پایان مراکز تخصصی صنایع دستی فعال در استان گلستان را نام برد که عبارتند از: مرکز تخصصی ابریشم‌بافی رامیان- مرکز تخصصی ابریشم‌بافی مینودشت(روستای دوزین)- مرکز تخخصی روستای کرد  نمدمالی آق‌قلا- مرکز تخصصی حصیربافی کردکوی(روستای مهترکلاته)- مرکز تخصصی صنایع دستی علی‌آبادکتول(روستای محمدآبادکتول)- مرکز خلاق نساجی گرگان(خانه تاریخی امیرلطیفی)- مرکز خلاق صنایع دستی گالیکش(روستای ینقاق)- مرکز تخصصی نمد گالیکش(روستای پادل‌دل)- خانه صنایع دستی گرگان.

 

دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام  به مدت هشت روز از بیست‌و نهم آبان ماه تا دوم آذرماه در شهر گرگان و از چهارم تا هفتم آذر در شهر گنبدکاووس برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار