کد خبر: ۷۵۱۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲ 03 June 2019

 شهرستان کلاله رنگین کمان استان گلستان در شمال شرق این استان , در جوار پارک ملی گلستان و امتداد دیوار تاریخی جرجان یا سد اسکندر ملقب به مار سرخ قراردارد.

این شهرستان از شمال با شهرستان مراوه تپه، از شرق به خراسان شمالی، از غرب با شهرستان گنبد کاووس و از جنوب با شهرستان گالیکش هم مرز است. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری این شهرستان از دو بخش مرکزی و پیشکمر و دو شهر کلاله و فراغی و 5 دهستان و 120 آبادی تشکیل شده است. ترکیب قومیتی این شهرستان شامل اقوام ترکمن، سیستانی، کاشمری- خراسانی، کرمانج، بلوچ و شاهرودی می باشد. در واقع شهرستان کلکسیونی از اقوام مختلف ایرانی است که با اتحاد و انسجام و برادری خاص و احترام متقابل درکنار هم زندگی می کنند.

پیشینه تاریخی کلاله به 7500 سال قبل باز می گردد. فرهنگ و تمدنی که به فرهنگ های باستانی آسیای مرکزی ارتباط تنگاتنگ داشته است. حدود 135 تپه و محوطه متعلق به دوره های پیش از تاریخ در این شهرستان کشف شده است که از آن جمله می توان به تپه های باستانی خدرتپه، قره تپه شیخ ، لیلان تپه و … نام برد .

در قرن نوزدهم میلادی دهکده کوچکی به نام آی درویش در نقشه سیاسی کلاله که آن زمان گوگلان نام داشت شکل گرفت. این روستا محل سکونت غیردایم تیره آی درویش از طوایف گوکلان بود .در سال 1333 کلاله به شهر تبدیل شد و در سال 1379 از شهرستان مینودشت منتزع و به یک شهرستان مستقل تبدیل شد. این شهرستان منطقه ای 4 فصل با لاله ها و گل های وحشی و دارویی متنوع و رنگارنگ است و در فصل بهار جلوه خاصی به خود می گیرد.

از صنایع دستی این شهرستان می توان به گلیم بافی(پلاس بافی)، نمد مالی، ابریشم بافی(پارچه بافی)، تولیدات چرم دست دوز طبیعی و مصنوعی ،رودوزی سنتی (سوزن دوزی ترکمن،بلوچ و سیستانی) اشاره کرد.

از جاذبه های گردشگری این شهرستان می توان به پارک جنگلی آقسو و مراتع و جنگل های همجوار با مجموعه تفریحی چشمه زاو، زیارتگاه حضرت خالد بن سنان (ع) ملقب به خالد نبی و قبرستان باستانی (مشترک به شهرستان مراوه تپه)، دره 5 شیر، دیوار تاریخی جرجان یا سد اسکندر ملقب به مار سرخ، کارگاه کاوشگری قره دیب، آتشکده یاساقلیق و تپه های باستانی، تالاب سولوک لی و ارتفاعات بیلی کوه، جنگل های طبیعی خدر اولیاء، مرقد مطهر امام زاده عبدالله (ع) ملقب به امام عبدالله تگک، سد بوستان، سد چمران ملقب به سد شاپور، پارک لاله، سد گلستان مجموعه های پرورش اسب روستای صوفیان اشاره نمود.

معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان کلاله رنگین کمان اقوام شمال شرق استان گلستان

معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان کلاله رنگین کمان اقوام شمال شرق استان گلستان

معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان کلاله رنگین کمان اقوام شمال شرق استان گلستان

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار