«زیارت» تا چند دهه قبل روستای ییلاقی با قدمتی تاریخی و طبیعتی کم‌نظیر در جنوب شهر گرگان بود، اما این روزها عده‌ای زمین‌خوار و فرصت‌طلب به این روستای زیبا ‌دست‌اندازی می‌کنند.
کد خبر: ۷۷۳۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲ 19 August 2019

سال‌هاست که تیغ تیز تغییر کاربری اراضی و ساخت و سازهای غیرمجاز بر تن طبیعت ییلاقی گلستان زخم می‌زند. لودرها به جان زمین‌های کشاورزی افتاده‌اند. ستون ‌های آهنین جای درختان را گرفتند که نتیجه آن، وضعیت امروز «زیارت»، «توشن»، «شصت کلاته»، «جهان نما» و بسیاری دیگراز مناطق ییلاقی و بکر استان است.

اما «زیارت» تا چند دهه قبل روستای ییلاقی با قدمتی تاریخی و طبیعتی کم‌نظیر در جنوب شهر گرگان بود که امروز به لطف کم‌کاری مسئولان در دهه‌های گذشته و حتی سال‌های اخیر و همچنین دست‌اندازی عده‌ای زمین‌خوار و فرصت‌طلب، نه دیگر نشان چندانی از بافت تاریخی مشهور آن برجای مانده و نه از فرهنگ بومی آن بویی به مشام می‌رسد. حالا این صدای پارتی‌های شبانه این ژن‌های خوب و لودرهای در حال خاکبرداری و نابود کردن طبیعت هستند، گوش بومیان را می‌خراشد.

موضوع در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی دولت با قید فوریت در دستور کار قرار گرفت. برهمین اساس روز گذشته تیمی متشکل از نهادهای دخیل از محیط زیست و سازمان جنگل‌ها گرفته تا وزارت نیرو و راه و شهرسازی به استان گلستان آمدند و از بخش‌هایی از این استان از جمله زیارت بازدید کردند.

بررسی این فساد بزرگ به ویژه در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست می‌تواند پای بسیاری از مدیران و دستگاه‌های اجرایی را به میان بکشد. کسانی که ساخت و سازهای غیرمجاز چندطبقه را در اراضی کشاورزی و عرصه‌های جنگلی این استان دیدند و بنا به دلایلی سکوت کردند و خود را به ندیدن زدند، باید کم کم خود را برای پاسخگویی به مردم آماده کنند.

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی دولت شب گذشته پس از جلسه‌ای که قرار شد خبرنگاران در آن حضور نداشته باشند، حتی حاضر به گفت‌وگو با رسانه‌ها نشد.

او گفت: « متأسفانه نه مردم و نه مسئولان هیچ کدام به فکر مردم و این استان نیستند. نتیجه این اتفاق تخریب منابع طبیعی است».

معاون دادستان کل کشور اما به تخلفات محرز مدیران استان در تخریب منابع طبیعی و زمین‌خواری گسترده در زیارت و سایر مناطق ییلاقی این استان اشاره کرد و گفته است: «متاسفانه وضعیت زیارت در مقایسه با گذشته خیلی وخیم‌تر و بدتر شده و ساخت‌ و سازها بی‌رویه استمرار داشته است. گسترش بناهای غیرمجاز نشان دهنده عدم جدیت مقامات این استان در برخورد با متخلفان است. حتی ارتفاعات و بستر و حریم رودخانه از ساخت و سازهای غیرمجاز در امان نمانده است».

محمدجواد حشمتی گفت: «حتی در مناطق حفاظت شده هم بخصوص در منطقه «جهان‌نما» این ساخت و سازها صورت گرفته و این قابل توجیه و بخشش نیست. همه مدیران استان در این زمینه کوتاهی داشتند و باید با آنان برخورد شود. مدیری که واگذاری این اراضی را برعهده داشته کاملا برخلاف قانون عمل کرده است و باید همه این اسناد باطل و ساخت و سازها غیرمجاز تخریب شود».

فرزانه صادق، معاون معماری و شهرسازی وزارت راه هم گفته است: « این ساخت و سازها از سوی افراد ذی‌نفوذی انجام شده که براساس مسئولیتی که داشتند باید جلوی این اتفاقات را می‌گرفتند».

منتظری، دادستان کل کشور هم سال ۹۵ اتفاقات روستای زیارت را مصداق جنگل‌خواری و زمین‌خواری گسترده دانسته و گفته بود: «عده‌ای سرمایه دار با تعرض به منابع ملی و ساختن بنا‌های مجلل و پرهزینه آن هم به طور شبانه و با تبانی برخی از مسئولان، کاربری مناطق زیادی از کشور را تغییر داده‌اند. دست‌اندازی افراد سودجو به منطقه جنگلی ناهارخوران از مصادیق بارز جنگل‌خواری است؛ در بازدیدی که از این منطقه داشتیم بیش از ۶۰۰۰ ویلا با تخریب جنگل‌ها به صورت غیرقانونی ساخته شده است. دادستان‌های کشور مکلف هستند تا با جدیت و قاطعیت و بدون ملاحظه و توصیه وارد صحنه شوند و نگذارند عده‌ای گردن کلفت پولدار و مرفه بی‌درد به حریم رودخانه ها، جنگل‌ها و دریا‌ها تجاوز کنند».

حالا باید دید آیا ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی دولت و قوای سه‌گانه از پسِ زمین‌خواران با نفوذ برمی‌آیند و ۱۵۰۰ ویلایی که امور اراضی استان اعلام کرده است را می‌توانند تعیین تکلیف و حداقل بخشی از آن را تخریب کنند.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار