مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان گفت: در این مدت در بحث قاچاق کالا و ارز یک هزار و 165 فقره پرونده مختومه شده است که جریمه محکومین در این حوزه ها در زمینه اقلام مختلف 27 میلیارد تومان بوده است. همچنین در حال حاضر 563 فقره پرونده باقی مانده وجود دارد.
کد خبر: ۷۸۰۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳ 15 September 2019

نعمت‌الله بیرانوندی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استانداری خوزستان اظهارداشت: در جریان رسیدگی به پرونده های مبارزه با قاچاق استعلامهایی باید صورت بگیرد که در آن قانون مهلت پاسخ به آن را تعیین کرده است.

به گزارش"تابناک" وی ادامه داد: بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مهلت پاسخگویی ۲۰ روز از تاریخ وصول استعلام تعیین شده و در صورتی که این اقدام از سوی دستگاه مربوطه صورت نگیرد در مرحله اول به مجازات منع از اشتغال و در مرحله بعدی انفصال موقت از خدمات دولتی محکوم می شود.

این عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان با بیان اینکه قانونگزاربه همان اندازه که برای قاضی دادگاه اختیارات تعیین کرده، رئیس شعبه تعزیرات حکومتی نیز از آن برخوردار است، گفت: بر همین اساس اگر تعزیرات خواستار مسدود کردن حساب های قاچاقچی، ارزیابی برخی اجناس و یا تبدیل اجناس به اموال تملیکی باشد، باید این اقدام طی ۲۰ روز انجام شود.

بیرانوندی یادآور شد: در غیر این صورت کالاهایی به نفع دولت وصول می شوند که هنوز ارزیابی لازم برای آنها صورت نگرفته است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خوزستان همچنین در بخش دیگری از این نشست به اهمیت همکاری دستگاه ها به ویژه بانک های دولتی و نیز خصوصی در اجرای احکام تعزیرات تاکید کرد و گفت: در یکی از موارد با وجود اینکه به یکی از بانک ها اعلام کرده بودیم که باید نسبت به مسدود کردن حساب یک متهم به قاچاق اقدام کند، اما در بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که فرد مذکور حساب خود را خالی کرده و تنها موجودی او ۱۹۶ ریال بوده است.

وی ادامه داد: قرار است برای تعامل بهتر و بیشتر با دستگاه های مربوطه نشست های مشترک داشته باشیم اما بعد از آن اجرای ماده ۷۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را با شدت بیشتری اجرا کنیم.

بیرانوندی با بیان اینکه طی سال جاری تا کنون ۶ هزار و ۱۱۳ فقره پرونده در استان مختومه شده است، گفت: ۴۶۰ فقره از این پرونده ها مربوط به حوزه بهداشت، دارو و درمان است که باید با توجه بیشتری به این تعداد از پرونده ها توجه کرد.

وی یادآورشد: همچنین تعداد چهار هزار و ۵۰۸ پرونده دیگر مربوط به نظارت هایی است که ماموران تعزیرات بر بازار و کالا و خدمات انجام داده اند.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اذعان داشت: بررسی ها نشان داده می شود که قاچاقچیان در تلاش هستند تا از خوزستان به عنوان یک گذرگاه برای عبوری برای جابجایی کالاهای خود استفاده کنند.

رضا نجاتی نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از مصوبات این جلسه پیگیری کالای ملوانی ملوان های خرمشهر بود که این کار در راستای رفع عقب ماندگی های این بندر و اشتغال پایدار بود که با موافق ستاد قاچاق و بنادر روبرو بود و از سوی گمرک پاسخی داده نشده است.

وی به پیشنهاد اداره کل بنادر و دریانوردی استان اشاره کرد و افزود: پیشنهاد شد در راستای توسعه اقتصادی و گردشگری و همچنین صادرات صیفی و سبزی جات درخواست افزایش تردد کشتی های تجاری و گردشگری داده شد که بنا شد این موضوع از طریق مرکز بررسی شود.

مدیرکل امنیتی و مرزی استانداری خوزستان بیان کرد: موضوع دیگر، بحث نصب رد یاب برکشتی ها و قایق های تجاری و صیادی بود که تا کنون بر روی  ۸۰ درصد کشتی تجاری نصب شده  اما در حوزه کشتی های صیادی با مقاومت هایی روبرو هستیم.

وی گفت: نصب این ردیاب ها موجب کنترل بهتر و کاهش قاچاق خواهد شد.

نجاتی در خصوص صادرات محصولات خصوصا محصولات کشاورزی بیان کرد: میزان صادرات بر اساس نیاز داخلی کاهش و افزایش پیدا خواهد کرد.

در ادامه امیرحسین نظری در خصوص سامانه جامع انبارها اظهار کرد: اطلاعات و آمار وضعیت موجودی کالا در انبارها از ضروری‌ترین اطلاعات جهت تنظیم بازار و همچنین کنترل قاچاق کالا است که در این زمینه از سوی وزارتخانه صمت سامانه‌ای به عنوان سامانه جامع انبارها پیش‌بینی شده و کار آن در حال تکمیل است.
 
وی افزود: انتظار می‌رود دستگاه‌های درگیر در این زمینه کمک کنند تا انبارهای خوزستان شناسایی و در این سامانه ثبت و ضبط شوند.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: در حال حاضر سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان از نظر تایید واحدهای ثبت‌نام شده در ردیف هشتم کشور قرار دارد که موقعیت خوبی است اما باید تلاش شود که در وضعیت بهتری قرار بگیریم.
 
نظری ادامه داد: واحدهای ثبت‌نام کننده در این سامانه، 28 هزار و 607 واحد بوده که تاکنون یک هزار و 760 واحد از این انبارها به نوعی تایید شده‌اند.
 
وی عنوان کرد: همچنین 22 هزار و 91 واحد در لیست انتظار قرار دارند که انتظار می‌رود با تکمیل اطلاعات مندرج در سامانه کمک شود تا این واحدها نیز به نوعی در سامانه تایید شوند.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: یک خط تلفن مختص ارباب‌رجوع در خصوص سامانه جامع انبارها در نظر گرفته شده است. در این زمینه اراده جدی وجود دارد و باید همه دوستان مشارکت کنند تا انبارهای خوزستان زودتر شناسایی شوند.
 
نظری تصریح کرد: همچنین انبارهایی که در سامانه جامع انبارها ثبت‌نام نکرده‌اند و یا مجوز نگرفته‌اند، در آینده نزدیک کالای آنها قاچاق محسوب می‌شود و پرونده احتکار برای این انبارها تشکیل خواهد شد. انتظار می‌رود سازمان‌های درگیر مانند گمرک، جهاد کشاورزی، حمل و نقل و پایانه‌ها و دیگر سازمان‌ها تلاش کنند که به صورت خوداظهاری و یا با ارسال کتبی لیست انبارها به سازمان صنعت و معدن نسبت به ثبت انبارهای خود اقدام کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار