آجرهای دستی یا خشتی که سالیان سال پیش در اصفهان ساخته و تولید میشود و به مرز فراموشی رسیده است امروز بار دیگر این آجرها مد جهان غرب شده است و این در حالی که در ایران هنوز آجرهای لفتون و یا نسوز جای گرفته است.
کد خبر: ۷۸۱۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵ 19 September 2019

 

به گزارش خبرنگار تابناک در اصفهان، با وجودی که در حال حاضر بالغ بر 70 درصد آجرهای ایران از نصف جهان تولید می شود و اصفهان قطب تولید آجر در کشور شناخته شده است اما متاسفانه تولید کنندگان آجر از عدم حمایت مسئولان و سنگ اندازی و سختی کاری که جهاد کشاورزی ، محیط زیست و سازمان های صنعت ومعدن و تجارت و غیره برای آن فراهم ساخته اند گلایه مند هستند.

مدیر تولید کارخانه آجرپزی مریخی پور که یکی از تولید کنندگان قدیمی آجر است با اعلام اینکه رکود ساخت و سازها تولیدات آجر را بسیار کاهش داده است اما این در حالی که اصفهان به جهت نمای ساختمانی آجری که دارد یکی از بزرگترین تولید کننده و مصارف آجر را دارد و همین مسئله سبب شده که شاهد تولیدات کیفی تر آجر در این استان نسبت به دیگر استان ها باشیم.

امیر عباس کریمیان با بیان اینکه اگر چه مسائل تحریمی در تولیدات آجر تاثیر بسزایی داشته است زیرا که تمامی دستگاه های تولید آجر مکانیزه و از خارج وارد می شود و تحریم ها باعث شد که قسمت هایی از دستگاه را بتوانیم بومی سازی کنیم اما فناوری برخی از قطعات را نداریم و در واردات آن با مشکل مواجهیم، ادامه داد: امروز به خاطر شکل و شمایل آجرهای سنتی و خشتی شاهد روی آوری جهان غرب به تولید این دست از آجر ها هستیم که اگر هنوز در کشور شاهد این برگشت و راه اندازی مجدد آجرهای دستی نیستیم به خاطر اینکه نیاز به اشتغال جمعیت زیادی از نیروی انسانی با دستمزدهای بالا هستیم زیرا که سختی کار دارد و این در حالی که با تولید آجرهای مدرن تمامی روند مکانیزه است و نیروی انسانی به حداقل می رسد.

وی با اعلام اینکه تولید کنندگان آجر نه تنها از سوی مسئولان حمایت نمی شوند بلکه دست اندازی وموانع زیادی را از سوی جهاد کشاورزی و محیط زیست و سازمان صنعت و معدن و تجارت شاهدیم، ادامه داد: افزایش قیمت دلار باعث شد که تجار عرب تمام مصالح ساختمانی خود را از جمله آجر از اصفهان تولید کنند و همین مسئله سبب شد که عرب های عراق و آذربایجان و گرجستان از مشتریان پای ثابت آجر از اصفهان شوند .

اگر از تولید کنندگان آجر حمایتی نشود به زودی از قطب تولید آجر خارج می شویم

مدیر عامل کارخانه آجر ماهان نیز با اعلام اینکه عدم حمایت مسئولان از تولید کنندگان آجر فضای کار سختی را ایجاد کرده است و اگر امروز به داد تولید کنندگان مصالح ساختمانی و از جمله آجر نرسند قطعا از قطب تولید آجر خارج خواهیم شد، ادامه داد: در حال حاضر 80 درصد نماهای ساختمانی در اصفهان از آجر است بنابراین تولید آجر در اصفهان و نگهداشتن خودکفایی اصفهان در این حوزه یکی از مسائل مهم و ضروری است که حمایت مسئولان را می طلبد.

علی اکبر مظاهری با اشاره به اینکه در اصفهان 64 واحد تولیدی آجر نسوز و آجر رس داریم، ادامه داد: روزانه 2 هزار و 500 تن کارتن آجر و بالغ بر یک هزار و 600 متر آجر تولید می شود.

وی با بیان اینکه خودکفایی در تولید آجر بسیار در رونق تولید و اشتغالزایی نقش بسزایی دارد و لازم که مسئولان چاره ای برای رفع مشکلات تولید کنندگان آجر پیدا کنند، ادامه داد: در حال حاضر صادرات آجر به کشور عراق صورت می گیرد و صادرات داخلی به خوزستان و کرمان داریم.

مظاهری ادامه داد: مواد اولیه تولید آجر از داخل است و تنها برخی از قطعات خط تولید آجر خارجی است که اگر خراب شود فناوری تولید آن را در داخل نداریم .

قابل ذکر است غرفه سازی ها در نمایشگاه بین المللی پوشش های ساختمانی توسط  شرکت سها دانش نقش جهان صورت گرفته است که ایجاد و راه اندازی سایت شرکت گراف به آدرس   https://graph.ir/ می باشد که این شرکت سابقه 15 ساله در برگزاری نمایشگاه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار