مدیرکل منابع طبیعی شمال کرمان مطرح کرد؛
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان از عملیات‌های مختلف بذرکاری، نهالکاری، مقابله با آفات و بیماری ها، مالچ پاشی و ... با بهره بردن از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار صندوق توسعه ملی سخن گفت.
کد خبر: ۷۸۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷ 19 September 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی رجبی زاده مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان در نشست خبری که امروز در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان برگزار شد با اشاره به قرار گرفتن برنامه های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری از پارسال در لیست صندوق توسعه ، گفت: برای اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوان داری و بیابان زدایی پارسال ۲۵ میلیارد تومان به منابع طبیعی شمال استان تعلق گرفت و امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری ۵۰ میلیارد تومان برای اداره منابع طبیعی شمال استان در نظر گرفته شده است.

۶۰۰ هزار هکتار جنگل بنه وبادام کوهی درگیر آفات

او با بیان اینکه میانگین بارندگی ما در استان کرمان تقریبا ۱۲۵ میلی متر است و تقریبا نصف میانگین کشور است که باعث قرار گرفتن کرمان در لیست استان های خشک و فراخشک شده ،افزود: حداقل بارش‌ها برای ما اهمیت دارد و تنها منبع آبی که ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم و در دسترس و تغذیه سفره‌های ما را تأمین کند و پوشش گیاهی ما را حفظ کند، همین اندک بارش است.

رجبی زاده با بیان اینکه در ۱۶ شهرستان شمال استان کرمان، تقریبا حدود ۶/۱۸ میلیارد متر مکعب حجم بارش پیش بینی شده که البته مثل پارسال ممکن است حجم بارش‌ها متغیر شود، گفت: از ۶/۱۸ میلیارد متر مکعب حجم بارش‌های ما حدود ۷۰ درصد تبخیر می‌شود و بخشی به خاک نفوذ می‌کند.

او با بیان اینکه مقدار روان آب‌ها در شمال استان ۶/۳ میلیارد متر مکعب است و می‌تواند مشکلاتی چون ایجاد جریان‌های سیلابی و از بین رفتن خاک باارزش را به وجود آورد، اظهار کرد: تنها راه  حل مشکلات، انجام کار‌های مختلف آبخیزداری و منابع طبیعی، از جمله کار‌های سازه‌ای ،بند‌های سنگی و ملاتی، بند‌های خاکی، پروژه‌های پخش سیلاب، احیای مراتع، توسعه جنگلکاری است که مجموع این اقدامات باعث می‌شود، بارش‌ها تبدیل به جریان سیلابی نشوند و خاک حفظ و پوشش گیاهی احیا شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه مساحت حوزه آبخیز شمال استان ۱۰ و نیم میلیون هکتار است، گفت: در این سطح تا پایان سال قبل  در سطح یک میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار در حوزه آبخیز، کار‌های مختلف آبخیزداری و حفظ منابع طبیعی را انجام داده ایم که تقریبا حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد است.

او افزود: از ۶/۳ میلیون متر مکعب روان آب‌ها ۴۰۶  میلیون متر مکعب را مدیریت کردیم و دستاورد بسیار مهمی برای استان کرمان به ارمغان آورد وازجمله تغذیه ۱۲۱  میلیون متر مکعب آب به سفره‌های آب زیر زمینی است.

رجبی زاده تصریح کرد: امسال با تزریق اعتباری که از صندوق توسعه ملی انجام شد، از حدود یک ماه کار را در عرصه‌ها آغاز و پیمانکار‌های سازه‌ای ما مشخص شدند و تا الآن حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم و براساس برنامه‌های ریخته شده بر آنیم تا پایان آذر کار‌های سازه‌ای را تمام کنیم.

او با اشاره به اینکه امسال در ۷۶ هزار هکتار ۱۴ شهرستان و ۲۷ حوزه آبخیز برنامه‌هایی در دست انجام است، گفت: امسال ۶۹۲ سازه‌های سنگی و ملاتی، سازه‌های خاکی و پروژه‌های بخش سیلاب را در ۶۹۲ نقطه انجام داده ایم که باعث می‌شود ۱۸ میلیون متر مکعب روان آب مدیریت و حاصل ۸ و نیم میلیون متر مکعب نفوذآب به سفره‌های آب زیر زمینی است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان گفت: دستاورد اقدامات پارسال و اقدامات در درست اجرای امسال باعث می‌شود که ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب در سطح استان کرمان به سفره‌های آب زیر زمینی برگردد.

او با بیان داشت: در بخش بیولوژیک جنگل و مرتع از محل اعتبارات توسعه صندوق ملی حدود ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار کار‌های اجرایی جنگل کاری، بذرکاری با نهال و بذر و ... در سطح اراضی جنگلی و مرتعی را انجام می‌دهیم.

رجبی زاده یکی از مشکلات بزرگ در استان کرمان را هجوم آفات و بیماری‌ها به جنگل‌ها عنوان کرد و تصریح کرد: از یک میلیون هکتار مساحت جنگل‌های طبیعی تقریبا بالای ۶۰۰ هزار هکتار دچار آفات و بیماری هایی شدند که عمدتا بادام کوهی و درختان بنه هستند.

او افزود: امسال در سطح ۱۱ هزار و ۶۸۲ هکتار کار‌های مختلف مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگل را انجام می‌دهد و میانگین پیشرفت فیزیکی آن ۷۰ درصد است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان به نقش جوامع محلی درحفظ منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: امسال در طرح وسایل جایگزین سوخت برای ۷۱ خانوار در مناطقی که هیچ گونه منابع سوختی ندارند در نظر گرفته ایم.

او به ۷ کیلومتر کمربند حفاطتی برای جلوگیری از تجاوز به اراضی ملی اشاره کرد و گفت: یکی از کار‌های مهم که از محل اعتبارات توسعه صندوق ملی امسال در دستور کار داریم، اجرای عملیات کاداستر اراضی ملی؛ یعنی اخذ سند تک برگ اراضی ملی به مساحت ۵۷۰ هزار هکتار است.

او گفت: پیش بینی می‌شود کار‌های آبخیزداری تا پایان آذر، کار‌های بیولوژیک تا پایان بهمن و اوایل اسفند و کار‌های ادامه دار مثل کاداستر و حفاظت براساس برنامه زمان بندی تا پایان تیرماه سال آینده انجام شوند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه ۲۰ درصد از بیابان‌های کشور در استان واقع شده اند، گفت: از ۶ و دو دهم میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی استان کرمان ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن تحت تأثیر فرسایش بادی است، یعنی عرصه‌هایی  که پوشش گیاهی در حدی فقیر است که با اندک وزش بادی شاهد وزش گردو غبار هر سال هستیم.

او به ۴۳۰ هزار هکتار کانون‌های بحرانی در شمال استان اشاره کرد و بیان داشت: ۲۳۰ هزار هکتار در شرق استان کرمان قرار دارند که ۶۰ درصد کار ما در ۴ شهرستان است و حفظ آن‌ها برای ما از نظر اقتصادی، اجتماعی و تولیدی مهم هستند.

رجبی زاده با بیان اینکه پارسال بنده ه تبصره قانون بودجه برای هزار و ۶۰۰ هکتار مالچ را تأمین کرد، افزود: حدود ۷۷ میلیارد تومان ما پارسال صرف عملیات مالچ پاشی در شهرستان فهرج کردیم.

او اظهار داشت: امسال ۲ هزار هکتار عملیات مالچ پاشی در شرق استان (شهرستان‌های فهرج و ریگان) و ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار عملیات نهالکاری که از این میزان هزار و ۲۵۰ در شرق و هزار هکتار در برخی شهرستان‌های دیگر در دست اقدام است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه پدیده گرد و غبار علاوه در شرق استان در برخی شهر‌های شمال داریم و این عملیات برای کل استان دیده شده است، افزود: امسال حدود ۱۶ هزار و ۶۹۲ عملیات مختلف با استفاده از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبارات صندوق ملی برای بیابان زدایی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار