در روزهایی که جنگ و جدل ها بر سر حفاظت از محیط زیست در بخشی از بویراحمد محلی برای تسویه حساب های شخصی شده است اما در گوشه ای دیگر از این شهرستان ، جوانانی به صورت خود جوش و دور از هیاهوی شهر و جنگ و جدل های بی حاصل ، چند سالی است که اقدام به کاشت بلوط در محل زندگی خود برای توسعه جنگل می کنند.
کد خبر: ۷۹۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶ 10 November 2019

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، حفاظت از محیط زیست یکی از دغدغه های همیشگی مردم و مسئولین بوده است هر چند در این بین عده ای با بی مبالاتی و کم توجهی اقدام به تخریب محیط زیست نموده اند و گاهی این تخریب ها جبران ناپذیر بوده است.
در خصوص حفاظت از محیط زیست چند سالی است که حرکات خودجوش و NGO ها ابتکار عمل را به دست گرفته و فارغ از بهانه های مرسوم مدیران و مسئولان دولتی مانند کمبود بودجه و امکانات ، خود با هزینه های شخصی اقدام به حفاظت از محیط زیست می کنند. 
در روزهایی که جنگ و جدل ها بر سر حفاظت از محیط زیست در بخشی از بویراحمد محلی برای تسویه حساب های شخصی شده است اما در گوشه ای دیگر از این شهرستان ، جوانانی به صورت خود جوش و دور از هیاهوی شهر و جنگ و جدل های بی حاصل ، چند سالی است که اقدام به کاشت بلوط در محل زندگی خود برای توسعه جنگل می کنند.
بر اساس این گزارش ، جوانان منطقه پرشکفت شهرستان بویراحمد ، مکانی که هر چند به خاطر دوری از شهر کمتر مورد تخریب واقع شده است اما همان اندک تخریب ها را هم بر نمی تابند ، اقدام به کشت دانه بلوط می کنند. این جوانان چند سالی است که این کار را آغاز کرده اند و اکنون ماحصل اقدام سال های گذشته آنان به نهال های کوچکی تبدیل شده است که همین جوانان خود مراقبت از آن ها را بر عهده دارند.
نکته جالب اقدام فرهنگ ساز این است که خود این جوانان در تابستان ها با حمل آب به بلندی ها ، اقدام به آبیاری بلوط های کاشته شده می کنند و مانع خشک شدن آن ها می شوند!
سید حسین رازیان از جوانان روستایی پرشکفت بویراحمد و از دوست داران فعالان زیست محیطی ، به تابناک کهگیلویه و بویراحمد گفت : کاری که این سالها در پراشکفت در بین جوانان شکل گرفته است نشان دهنده قدمت تاریخی و آشنایی مردم این دیار با فرهنگ حفاظت از محیط زیست خود است.
رازیان گفت : منابع طبیعی مانند جنگل بلوط، تکیه گاهی مطمئن برای توسعه اقتصادی و اجتماعی، بستری برای جذب و توسعه گردشگری ، عرصه ای برای تولید چوب، زیستگاهی برای گونه های گیاهی و جانوری، منبعی برای تولید اکسیژن، گردشگاهی برای تفریح و محل مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت است.
وی می گوید : مسؤلان و متولیان امر از جمله منابع طبیعی و سازمان محیط زیست با حمایت قاطع از دوست داران این نعمت الهی، می توانند زمینه اشتغال عده بسیاری از افراد جامعه را فراهم کنند.
رازیان می گوید : چند سالی است که جوانان نخبه علمی روستایی پرشکفت بویراحمد، در چهل پنج کیلومتری شهر یاسوج بدون چشم داشت و با جوانمردی به یاری طبیعت شتافته اند، که حمایت مسؤلان از این بانیان طبیعت می تواند به فرهنگ سازی و ایجاد انگیزه بیشتر در دیگر مناطق کمک کند.
این فعال فرهنگی و رسانه ای می گوید : تنها خواسته این جوانان دوست دار محیط زیست حفظ و نگهداری همه جانبه طبیعت است، این جوانان همه ساله در آبان و آذر ماه طی اقدام قابل تحسین کاشت بلوط را در زمین های مراتع شروع می کنند .
سید عبدلخالق رازیانی، از بانیان این اقدام با ارزش به تابناک کهگیلویه و بویراحمد گفت : دو سال پیش در این مکان (محل کشت بلوط) با توجه به زیبایی منطقه پرشکفت و دارا بودن  پوشش عالی درختان بلوط در این روستا این مکان خالی از درخت بود که با همت جوانان فامیل بصورت خود جوش اقدام به کاشت دانه های بلوط کردیم که به بحمدالله بعد از دوسال دانه های بلوط رشد کرده . هر چند این نهال های بلوط جوان  هستند ولی طی چند سال آینده انبوهی از درختان بلوط را در این مکان شاهد خواهیم بود که هم به زیبا سازی پرشکفت کمک می کند و هم این فرهنگ کاشت دانه های بلوط را ترویج خواهیم داد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار