رفتار اخیر اصلاح طلبان ایلام که به صورت؛دودستگی ،عدم انسجام جریانی ،پارادوکس در رفتار ،تسلیم آسان افکار ایل تبارانه و عدم تحمل انتقادات با وجود پیروی از شعار زنده باد مخالف من !!در صحنه انتخابات اخیر تبلور یافته است ،نشان داد که با وجود شعار های پر طمطرق روشنفکرانه ،استان ایلام نمی تواند به همین راحتی در معادلات سیاسی ،رفتارهای سنتی را نادیده بگیرد .
کد خبر: ۸۲۲۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶ 14 February 2020

تابناک ایلام::در حالیکه یک روز از زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می گذرد،اما اصلاح طلبان دو نیم شده  استان ایلام، تاکنون نتوانسته اند راهبرد واستراتژی خود در انتخابات پیش رو را تعریف نمایند.

این درحالیست که  در بسیاری از حوزه های انتخابیه کشور در اعتراض به آنچه عدم تایید صلاحیت کاندیدهای اصلاح طلب عنوان شده است از ارایه لیست انتخاباتی خودداری می کنند ،به این معنا که در انتخابات اخیر حضور نخواهند داشت ،اما در ایلام وضعیت به گونه ای دیگر است.

 اینجا جلال میرزایی نماینده اصلاح طلب کنونی مردم استان ورییس کمیته سیاسی فراکسیون امید توانسته است از فیلتر شورای نگهبان عبور کند ،این بدین معناست که  تایید صلاحیت کاندیدای اصلاح طلبان ایلام ،بنوعی آنان را  خلاء سلاح کرده و نمی توانند مسیر دیگر مناطق کشور مبنی بر عدم معرفی کاندیدا را دنبال کنند.

ولی رفتار یکی دو روز اخیر اصلاح طلبان دو نیم شده ایلام نشان داد ،عمق شکاف ایجاد شده در بین آنان به حدی است که ترمیم آن به این آسانی امکانپذیر نخواهد بود .

از یک سو در حالکیه جمع زیادی از اصلاح طلبان استان در اولین گردهمایی خود ،یافتن راهی برای برون رفت از وضعیت جاری را جستجو می کردند ،خوارج اصلاح طلب ایلام که با تشکیل ساختار جدیدی به نام پارلمان اصلاحات راه خود را از خرد جمعی جدا کرده اند ،با صدور بیانیه ای عجولانه ،اعلام نمودند که در انتخابات از کاندیدایی حمایت نمی کنند.

نکته جالب این بیانیه که اتفاقا انتقاد همفکرانشان را هم بدنبال داشت ،از یک طرف در اعتراض به رفتار شورای نگهبان در رد صلاحیت  کاندیدهای منتسب به خود عدم معرفی وحمایت از کاندیدای خاصی را اعلام نمودند .اما از سویی از مردم خواسته بودند که به صورت گسترده در انتخابات شرکت کنند .همین موضوع توانست بعنوان یک پارادوکس عینی ،مشی سیاسی وعدم وجود راهبرد مشخص در این گروه را نمایان کند. 

به عقیده صاحبظران ؛از آنجاییکه بیش از نیمی از اعضای از این پارلمان ،با رجحان نگاههای ایلی بر جریان فکری و استقرار در ستادهای انتخاباتی رقیب ،حمایت ازکاندیدهای اصولگرای منتسب به ایل را دنبال می کنند ،دعوت گسترده از مردم  چیزی جز  حمایت از کاندیدهای ایلی وغیر همفکر آنان نمی تواند معنا یابد ،همان موضوعی که این روزها بعنوان پارادوکس اصلاح طلبان ایلام از ان یاد می شود "قرار دادن غیر همفکر ایلی در سایه پرچم فکری "!

اما شب گذشته نیمه دیگر اصلاح طلبان استان ،یعنی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان که البته بعنوان ساختار رسمی این جریان در استانها شناخته شده است ،با صدر بیانیه ای از کاندیداتوری جلال میرزایی در انتخابات اخیر حمایت کردند.

شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان ایلام در حالی آن هم دیر هنگام از کاندیدای خود اعلام حمایت کرد که تعدادی از اعضای برجسته این شورا نیز با هضم شدن در تفکرات ایلی وطایفه ای راه خود را از سایر همفکرانشان جدا کرده و صرفنظر از هرنوع دیدگاه سیاسی ،دستان نامزد ایل را بلند کرده اند !

رفتار اخیر اصلاح طلبان ایلام که به صورت؛دودستگی ،عدم انسجام جریانی ،پارادوکس در رفتار ،تسلیم آسان افکار ایل تبارانه و عدم تحمل انتقادات با وجود پیروی از شعار زنده باد مخالف من !!در صحنه انتخابات اخیر تبلور یافته است ،نشان داد که با وجود شعار های پر طمطرق روشنفکرانه ،در استانی همچون ایلام ،نمی توان به همین راحتی در معادلات سیاسی ،رفتارهای سنتی را نادیده گرفت.

مهمتر اینکه اصلاح طلبانی که با سوار شدن بر موج احساسات مردم در چند انتخابات گذشته توانستند عنان قدرت را در دست بگیرند ،نشان دادند که سوارکاران ماهری نبوده و تنها در زمینهای هموار وبدون مانع می توانند چهار نعل اسب مراد خود را دوانده وگرد وخاک کنند .ازاینرو با بررسی وضعیت جاری باید گفت که اصلاح طلبان یا باید با تجدید نظر در رفتارشان بعنوان بخشی از معادلات در سپهر سیاسی استان نقش آفرینی کنند ،یا اینکه شمشیر و سپرها را زمین گذاشته و با بالابردن پارچه سفید ،صحنه را برای همیشه ترک نمایند! 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
کاش قدر دکتر میرزایی رو بدونیم .ایشون شاید اگر باج میدادن و پستها رو تقسیم میکردن انقد انتقاد از ایشو انجام نمیگرفت و همه دنبال تخریب ایشون نبودن .قطعا دنبال کسی هستن ک منافعشونو تامین کنه...ولی من قطعا به میرزایی رای میدم بخاط اینکه دنبال منفعت طلبی نبودن و منافع قومی قبیله ای رو فدای منافع استان نکردن...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار