با حضور مسئولان کشوری و استانی؛
عملیات اجرایی احداث شبکه آبیاری پایاب سد گیوی با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار اردبیل و مدیرعامل منابع آب ایران آغاز شد.
کد خبر: ۸۲۴۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴ 20 February 2020

به گزارش تابناک اردبیل،‌ ظهر چهارشنبه سی ام بهمن ماه با حضور نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، استاندار اردبیل، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیران بانکهای کشاورزی و سپه، فرماندار و امام جمعه شهرستان کوثر، تعدادی از مدیران استان و شهرستان کوثر و جمع کثیری از مردم عزیز منطقه، آیین اجرای شبکه آبیاری پایاب کوثر برگزار شد و احداث این شبکه آبیاری کلنگ زنی شد. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل در این مراسم گفت: تامین اعتبار مالی احداث شبکه آبیاری پایاب سد گیوی از محل فاینانس داخلی (ماده ۵۶) و توسط بانک­های کشاورزی و سپه خواهد بود و دولت بازپرداخت اصل و سود آن را تضمین کرده است.

مهندس عباس جنگی مرنی تصریح کرد: مجموع طول لوله گذاری خط انتقال و شبکه اصلی این پروژه حدود 68 کیلومتر می­باشد.

وی اظهار داشت: هزینه اولیه اجرایی این طرح حدود دو هزار و دویست میلیارد ریال برآورد شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل افزود: اهداف اجرایی این طرح را افزایش درآمد و بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی مردم منطقه از طریق توسعه کشاورزی و در پی آن توسعه دامپروری و صنایع جنبی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت، کاهش بیکاری و همچنین بهبود شرایط اقتصادی منطقه عنوان کرد.

مهندس جنگی مرنی در پایان عنوان کرد: شهر گیوی و حدود 15 روستای اطراف آن از مزایای این طرح بهره­ مند خواهند شد و سطح اراضی تحت پوشش شبکه آبیاری گیوی، حدود ۶۵۰۰ هکتار شامل  باغات آبی و دیم و زراعت می باشد.

جزو ۵ کشور برتر سدسازی در دنیا هستیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت آب منطقه ای اردبیل،‌ مهندس محمد حاج رسولی ها در آیین کلنگ زنی و اجرای شبکه آبیاری پایاب سد گیوی در شهرستان کوثر اظهار کرد: تلاش ها و پیگیری های استاندار اردبیل و نماینده محترم ولی فقیه در استان برای به سرانجام رسیدن این شبکه آبیاری بر هیچ کس پوشیده نیست و بنده این توفیق را داشتم که برای چندمین بار شاهد فعالیت و حضور مثمرثمر مسئولان استانی باشم.

وی به چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: ما در چند روز آینده یک آزمون بزرگ به عنوان انتخابات در پیش رو داریم که این نیز یکی از برکات و دستاوردهای مهم انقلاب به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران به شاخص های توسعه ای در بخش آب کشور اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب در سطح کشور ۱۹ سد بیشتر نداشتیم و این سدها عموما در مکان هایی اجرا شده بود که سختی و شرایط پروژه های اجرا شده در بعد از انقلاب را نداشت.

حاج رسولی ها افزود: در حال حاضر و بعد از انقلاب ۱۸۵ سد در کشور ساخته شده است که از این حیث ایران جزو پنج کشور برتر سدسازی است.

وی ادامه داد: به رغم تحریم هایی که توسط کشورهای استکباری علیه ایران اعمال می شود، اما ایران در ۱۶ کشور دنیا فعالیت‌های سدسازی را انجام می‌دهد که برای ما دستاورد مهمی محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران همچنین فعالیت بخش نیروگاه های برق آبی در کشور را یادآور شد و گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه برق آبی در کشور داریم که قبل از انقلاب این رقم یک هزار و ۸۰۰ مگابایت بود.

حاج رسولی ها  از وجود 2 میلیون و 400 هزار  هکتار شبکه آبیاری در کشور خبر داد و گفت: این رقم قبل از انقلاب ۶۰۰ هزار هکتار بود که با افزایش ۷۵ درصدی در این بخش مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: با پیگیری های استاندار و مسئولان منطقه خوشبختانه امروز شاهد آیین کلنگ زنی اجرای شبکه آبیاری پایاب سد گیوی هستیم که می‌تواند برای مردم منطقه شامل برکات روزافزون باشد.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران ادامه داد: شبکه آبیاری پایاب سد گیوی تنها شبکه در کشور است که از ماده ۵۶ تامین اعتبار شده و با سرعت بالای تخصیص اعتبارات از سوی دو بانک عامل سپه و کشاورزی در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.

حاج رسولی ها افزود: ما همچنین از محل این سد برای پروژه‌های صنعتی نیز اختصاص آب را تدارک دیده ایم که می تواند با ظرفیت ایجاد شده در منطقه کشاورزی این شهرستان را نیز اعتلا دهد.

پایاب سد گیوی با کار جهادی به اتمام می رسد

حجت الاسلام سیدحسن عاملی در آیین کلنگ زنی و اجرای شبکه آبیاری پایاب سد گیوی هم اظهار کرد: به دلیل فصل کاری محدود در اردبیل بانک های عامل در تخصیص اعتبارات ابن پروژه تعجیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تامین اعتبارات در موعد مناسب مسئولان شرکت آب منطقه ای با کار جهادی این پروژه را به اتمام می رسانند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل افزود: در آینده نزدیک سرمایه گذاری های مطلوبی در حاشیه قزل اوزن انجام خواهد شد که برای مردم منطقه نویدبخش است.

در این مراسم رییس شورای هماهنگی بانک های استان اردبیل نیز از اختصاص 220 میلیارد تومان اعتباد از سوی دو بانک کشاورزی و سپه برای اجرای پایاب سد گیوی خبر داد.

رضا نوری گفت: در جلسه شورای هماهنگی بانک های کشور که در استان اردبیل برگزار شد، این میزان اعتبار برای پروژه پایاب گیوی اختصاص یافت.

درخواست اجرای همزمان شبکه فرعی پایاب سد گیوی

حجت الاسلام عسگر بیگی در آیین کلنگ زنی و اجرای شبکه آبیاری سد گیوی اظهار کرد: انتظار 15 ساله مردم کوثر امروز به سررسید و در ایام پربرکت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شاهد اجرای این پروژه ارزشمند هستیم.

امام جمعه کوثر این شهرستان را دارای مردمانی نجیب و باسواد اعلام و خاطرنشان کرد: شهرستان کوثر نیازمند پیشرفت های بزرگ است که در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی محقق خواهد شد.

بیگی خواستار اجرای همزمان شبکه فرعی و اصلی پایاب سد کوثر شد و بیان کرد: در صورت تعلل در اجرای آن ما با از دست دادن فصل کاری باید چند سال نیز منتظر اجرای شبکه های اصلی و فرعی باشیم که اصلا مطلوب نیست.

وی با تقدیر از مدیران عامل بانک های سپه و کشاورزی گفت: هزاران هکتار از زمین های منطقه مستعد تبدیل شدن به باغات مثمر است.

امام جمعه کوثر مهاجرت معکوس در این شهرستان را مستلزم ایجاد پروژه های عظبم ملی همچون پایاب سد گیوی دانست و افزود: با این اقدامات هزاران نفر جمعیت این شهرستان که در سال های قبل وجود داشت دوباره با رغبت به این منطقه بازمی گردند.

وی همچنین از همت و تلاش استاندار اردبیل و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل برای به نتیجه رسیدن احداث شبکه آبیاری پایاب سد گیوی تقدیر و تشکر کرد.

فرماندار شهرستان کوثر نیز از اجرای همزمان شبکه اصلی و فرعی این سد خبر داد و گفت: با این اقدام شاهد رشد و شکوفایی بخش های مختلف کشاورزی در منطقه خواهیم بود.

کنعانی خاطرنشان کرد: با اجرای شبکه آبیاری پایاب سد گیوی کشاورزی منطقه متحول خواهد شد و این عامل می تواند در جلوگیری از مهاجرت تحصیل کردگان و نخبگان منطقه تاثیرگذار باشد.

آغاز عملیات اجرایی احداث شبکه آبیاری پایاب سد گیوی 

بر پایه این گزارش، عملیات اجرایی احداث شبکه آبیاری پایاب سد گیوی بعد از برگزاری مراسم کلنگ زنی با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار اردبیل و مدیرعامل منابع آب ایراندر پایین دست سد گیوی کلید خورد.

در این مراسم که با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، استاندار اردبیل، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیران بانکهای سپه و کشاورزی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل، امام جمعه و فرماندار شهرستان کوثر و تعدادی از مسئولین و مردم منطقه در پایین دست سد گیوی برگزار شد، عملیات اجرایی احداث پایاب سد گیوی رسما کلید خورد.

نماینده مجری طرح سد گیوی در این برنامه گفت: محدوده شبکه آبیاری و زهکشی گیوی در پایین دست سد گیوی، در 70 کیلومتری مرکز استان اردبیل و در شهرستان کوثرواقع شده است. طراحی اولیه و بازنگری آن بر اساس مبانی جدید علمی توسط شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس انجام گردیده است .

مهندس عباس رضوانی تصریح کرد: با بکارگیری الگوی کشت بهینه حدود 6500 هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش شبکه مدرن آبیاری قرار میگیرد که سه هزار و 72 هکتار آن شبکه اصلی(سطح زیرکشت اراضی باغی 1229 هکتار و سطح زیر کشت اراضی زراعی 1843 هکتار) و حدود 3400 هکتار آن جهت توسعه باغات دیم (با آبیاری کمتر) می­باشد.

وی اظهار داشت: سامانه انتقال آب به طول 7600 متر و به قطر 1600 تا 2000 میلی­متر و ظرفیت طراحی آن حدود 5.2 متر مکعب بر ثانیه خواهد بود . این سامانه در ابتدای مسیر از تونلی بطول 1400 متر عبور خواهد کرد.

مهندس رضوانی عنوان کرد: مجموع طول لوله گذاری خط انتقال و فقط شبکه اصلی این پروژه حدود 68 کیلومتر می­باشد که دامنه قطر آن از 160 تا 2000 میلیمتر خواهد بود . حدود 24 کیلومتر لوله­ها از جنس فولادی ، 24 کیلومتر از جنس جی آر پی ، و 20 کیلومتر لوله­ها پلی اتیلن می­باشد.

نماینده مجری طرح سد گیوی افزود: اجرای این طرح با مدیریت شرکت آب منطقه­ ای اردبیل، نظارت شرکت مهندسین و پیمانکاری شرکت سازآب کیان پاد می­باشد.

وی تاکید کرد: طراحی شبکه فرعی و توسعه باغات دیم نیز توسط شرکت آب منطقه­ای انجام و کلیه گزارشات و آلبوم نقشه­ها جهت بررسی بیشتر و برنامه­ریزی اجرا به سازمان جهاد کشاورزی استان ارائه شده است.

مهندس رضوانی در پایان گفت: محصولات کشت شده در پایاب شبکه سد گیوی عمدتاً از نوع گندم، جو، کلزا، لوبیا، شبدر بهاره، یونجه، ذرت علوفه­ای، انگور، به، سیب، گلابی، گیلاس و آلبالو، آلو، گردو و بادام خواهد بود.

بازدید از سد مخزنی گیوی

در حاشیه مراسم امروز کلنگ زنی احداث شبکه پایاب سد گیوی، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل از سد مخزنی گیوی بازدید کردند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در این بازدید گفت: علی رغم کمبود بودجه در سال جاری امسال برای اجرای شبکه گیوی اعتبار در نظر گرفته شده است.

مهندس محمد حاج رسولیها افزود: شبکه آبیاری گیوی یکی از شبکه های آبیاری مهم  در کشور است که در سال جاری مجوز ماده 56 دریافت کرده است و این فرصتی بسیار مناسب برای استان اردبیل است.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که هر چه سریعتر نسبت به خرید اراضی مخزن سد گیوی اقدام و آبگیری به صورت کامل در این سد انجام شود.

در این بازدید مهندس عباس جنگی مرنی مدیرعامل شرکت  آب منطقه ای اردبیل گزارشی از آخرین وضعیت عملیات تکمیل سد مخزنی گیوی و تامین منابع مالی برای آن ارائه نمودند و تسریع در تخصیص اعتبارات مصوب سد گیوی را خواستار شدند. در ادامه این برنامه، از میزان آورد رودخانه و ذخیره سد گیوی بازدید به عمل آمد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
تا 30 سال بعد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار