جمعی از دامداران گلستان با اشاره به اهمیت پوشش بیمه دام در جبران خسارات احتمالی ناشی از حوادث قهری و بیماری‌ها، خواستار لحاظ رفاه بیشتر از سوی متولیان امر در استان برای استفاده از مزایای این طرح شدند.
کد خبر: ۸۴۹۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲ 12 May 2020

جمعی از دامداران گلستان با اشاره به اهمیت پوشش بیمه دام در جبران خسارات احتمالی ناشی از حوادث قهری و بیماری‌ها، خواستار لحاظ رفاه بیشتر از سوی متولیان امر در استان برای استفاده از مزایای این طرح شدند.

این عده، اتلاف وقت حداقل یک روز برای حضور در کارگزاری بیمه و نداشتن فرد جایگزین در رسیدگی به دام ها، توانایی نداشتن در پرداخت بیمه گله دام و تناسب نداشتن میزان خسارت پرداختی با قیمت روز دام را از جمله مسایل و مشکلات برای ترغیب در استفاده بیمه دام عنوان می کنند.

یکی از دامداران شهرستان آزادشهر در خصوص بیمه دام گفت: اکثر دامداران برای پوشش بیمه دام باید از روستا به شهر رفته و چند روز را صرف پیگیری مراحل اداری و بانکی کنند که لازمه آن رها کردن دام و گله به امان خدا یا سپردن آن به فردی دیگر است.

علی شاملو افزود: اگر متولیان امر شرایطی فراهم کنند تا پوشش بیمه در محل پرورش دام انجام شود، مشکل بسیاری از دامداران استان در این خصوص حل خواهد شد.

وی همچنین بر فرهنگ سازی بیشتر در خصوص اهمیت پوشش بیمه و لحاظ سقف جبران خسارت متناسب با قیمت روز دام تاکید کرد و گفت: اکنون هزینه ای که بابت غرامت پرداخت می شود با ارزش دام همخوانی نداشته و رغبت دامداران را برای پوشش بیمه دام کاهش داده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این مورد گفت: در سال های اخیر شاهد مخاطرات غیر قابل کنترلی در پرورش دام استان بودیم که نتیجه آن تحمیل خسارت زیاد به دامداران بود.

غلامعلی هلاکو ضمن یادآوری مخاطرات پرورش دام بیان کرد: سیل، صاعقه، طوفان و بیماری های نوپدید باعث بروز تلفات در جمعیت دامی شده و دامداران بدلیل نداشتن پوشش بیمه زیان اقتصادی زیادی را متحمل می شوند.

هلاکو به اجرای طرح بیمه فراگیر دام در گلستان اشاره کرد و افزود: در اجرای این طرح پرداخت غرامت نسبت به سنوات گذشته منطقی شده و دامداران در صورت بروز آسیب و تلفات به گله، خسارت را با مبلغ نزدیک به قیمت روز دام دریافت خواهند کرد.

مدیر امور دام استان گلستان خاطرنشان کرد: برای تلف شدن هر راس گاو اصیل ۱۶۰ میلیون ریال، گاو دورگ ۹۰ میلیون ریال و گاو بومی ۶۵ میلیون ریال غرامت پرداخت می شود و سهم دامدار برای پوشش دام ناچیز است.

وی ادامه داد: در دام سبک صنعتی هم پرداخت غرامت در صورت تلف شدن گوسفند ۱۰ میلیون ریال است.

وی از دامداران خواست با توجه به فرصت پیش آمده و پرداخت مناسب بیمه نسبت به پوشش دام های خود برنامه ریزی و اقدام کنند.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی گلستان نیز گفت: برای گسترش پوشش بیمه دام در استان با مسوولان دستگاه های مرتبط و اتحادیه دامداران، نشست متعددی برگزار شده و مزایای آن به دامداران نیز اعلام شده اما ولی استقبال از این طرح، بسیار پایین است.

امیر محتشم امیری با بیان این که تعداد اندکی از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام استان زیر پوشش طرح بیمه فراگیر دام قرار گرفته است، گفت: پوشش کامل این طرح ضمن این که پشتیبان خوبی برای خسارت احتمالی ناشی از حوادث قهری و بیماری های دامی خواهد بود، زمینه ساز جلوگیری از سرقت، قاچاق، شناسنامه دار شدن دام و مدیریت صحیح در دامپرورری استان است.

وی تاکید کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان آمادگی دارد در صورت ارایه درخواست از سوی دامدار، تمامی امورات اداری پوشش بیمه دام را انجام داده و دامدار فقط برای واریز مبلغ پوشش دام در بانک حضور یابد.

محتشم امیری با بیان این که ضرورت دارد راهکارهای بهتر برای افزایش پوشش دام در استان از سوی دستگاه های مرتبط پیگیری و اجرایی شود، بیان کرد: در طرح بیمه فراگیر دام، نرخ پوشش بیمه هر راس دام سبک و سنگین اعم از صنعتی و بومی، ناچیز بوده ولی میزان غرامت منظور شده برای پرداخت قابل توجه است.

وی اضافه کرد: اکنون علاوه بر مدیریت، ۸۶ کارگزاری زیر پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی در استان آماده ارایه خدمات پوشش بیمه کشاورزی از جمله دام است.

همچنین به گفته کارشناسان امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان، در این استان بجز ۷۶۰ هزار دام سبک جامعه عشایری اعم از اکراد خراسان و ترکمن بومی، یک میلیون و ۸۵۰ راس دام سبک و ۳۴۶ هزار راس دام سنگین وجود دارد اما آمار پوشش بیمه دام ناچیز و کمتر از پنج درصد است.

کارشناسان معتقدند، استقبال پایین دامداران گلستان از پوشش بیمه دام یک خطر برای اقتصاد استان تلقی می شود که در این زمینه باید اقدامات لازم برای رفع موانع صورت گیرد.

دامپروری یکی از شغل های پرطرفدار و از منابع اصلی تامین معاش ساکنان گلستان است که برای رهایی از مخاطرات پرورش دام مانند تهدید سیل و بیماری های نوپدید باید مسایل و مشکلات پوشش بیمه دام در جبران بخشی از خسارات احتمالی برطرف شود و هماهنگی بیش از گذشته میان دستگاه های مرتبط برای شرکت دامداران در این طرح صورت گیرد.

طبق گزارش مسوولان سازمان جهادکشاورزی گلستان، دامداران استان سالانه ۳۶۸ هزار تن شیر خام و ۲۹ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار مصرف می کنند که از حیث تولید شیر، گلستان رتبه نهم و از نظر تولید گوشت قرمز در رتبه یازدهم کشور قرار دارد.

اکنون گلستان با داشتن ۶۲۰ هزار هکتار کشتزارهای متنوع، ۳۴ هزار هکتار باغ مثمر و ۸۶۳ هزار هکتار مراتع از جمله استان های مستعد ایران در ایجاد و توسعه دامپروری محسوب می شود.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار