اینک که مجلس دهم روزهای پایان حیات خود را سپری می کند ،نمایندگان با اصرار بر نظر خود ،لایحه ایجاد مناطق آزاد را روانه مجمع تشخیص مصلحت نظام کرده اند ،به این امید که مصلحت اندیشی این جمع بتواند تصویب این لایحه را رقم زده وبعنوان یک کار مثبت ازسوی نمایندگان مردم در کارنامه آنان ثبت وضبط شود.
کد خبر: ۸۵۲۴۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۸ 19 May 2020

تابناک ایلام ::موضوع تصویب منطقه آزاد تجاری مهران بعنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم و مسئولین استان ایلام ،عمری حداقل به درازای دو دوره مجلس شورای اسلامی دارد . چرا که حداقل در دوه دوره اخیر کاندیداهای متعددی با مانور بر روی این طرح راهی مجلس شدند اما خروجی مورد انتظار برای مردم رقم نخورد .

در دوره نهم مجلس شورای اسلامی با وجود تلاش های مکرر و لابی نمایندگان استان در مجلس ،این طرح بارها درکمبسیون های مرتبط و صحن علنی مجلس مطرح شد اما هر بار به دلایلی ،نتوانست نظر مثبت اکثریت نمایندگان را جلب نماید .

به هرحال عمر مجلس نهم به این موضوع قد نداد و با روی کار آمدن مجلس دهم ،باردیگر از طرح تشکیل منطقه آزاد تجاری مهران سخن به میان آمد ونمایندگان فعلی استان نیز به سبک همکاران دوره قبلی خود انرژی فراوانی را صرف اقناع نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی نمودند تا اینکه بالاخره در سال 97این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید.

همانطور که در تحلیل های پیشین به آن اشاره شد ،این بار شیوه تنظیم وارایه این طرح با تغییرات جدیدی همراه شده بود ،چرا که نمایندگان مناطق دیگر کشور نیز خواهان افزوده شدن شهرهایی از حوزه انتخابیه اشان  به این لایحه شدند و این اتفاق هم افتاد.البته این تغییرات می توانست بعنوان تنها نقطه قوت آن محسوب شود چرا  که درگیر شدن  جمع بیشتری از نمایندگانی را رقم زد که نام شهرهای حوزه انتخابیه اشان در این طرح گنجانیده شده بود.

به هرتقدیر نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه هشتم شهریور سال گذشته ،با 127 رای موافق، 51 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر کلیات لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری-صنعتی و دوازدهم منطقه ویژه اقتصادی را تصویب کردند.

براساس این لایحه قرار بود که در صورت تصویب نهایی در استان های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل(اردبیل)، سیستان و بلوچستان(سیستان)، کردستان (بانه-مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) منطقه آزاد تجاری - صنعتی ایجاد شود.

کلیات لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی درحالی مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گرفت که دولت برای ایجاد مناطق آزاد جدید و ویژه اقتصادی سه ملاحظه را در نظر گرفته بود. به‌گفته متولیان دولتی نخست؛ مناطق آزاد نباید آنچنان گسترده شوند که به یک نهاد متفاوت و دولت‌سالار تبدیل شوند، دوم؛ با وضع قوانین مختلف این مناطق آن‌قدر محدود نشوند که نتوان از ظرفیت آنها استفاده کرد و سوم اینکه نباید از توسعه منطقی و متوازن و همراه با اهداف توسعه اقتصادی کشور در ایجاد مناطق آزاد جدید غافل شد.

از همان ابتدای راه و با تغییرات اساسی ایجاد شده  در لایحه پیشنهادی دولت وافزایش تعداد مناطق ویژه ،اینچنین به نظر می رسید که با افزایش مناطق جدیدآن هم در راستای افزایش تعداد  نمایندگان موافق، در آینده می تواند مشکلاتی را در مسیر تایید نهایی آن به وجود آورد .

پس  از یکماه اولین زنگ ها در مسیر مخالفت با تصویب این قانون توسط یک مرجع رسمی تصمیم گیری ونظارتی  در کشور به صدا درآمد ، در این راستا شورای نگهبان نظریه ای را از سوی کمیسیون نظارت مجمع تشخیص به کمیسیون اقتصادی ارائه داد که بر اساس این نظریه ،مجمع تشخیص مفاد لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد و ویژه تجاری را مغایر سیاست های کلی نظام اعلام کرده بود.

متعاقب آن ،شورای نگهبان با ارسال  نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی با مغایر دانستن این لایحه با اصل 47 قانون اساسی جمهوری اسلامی، از تایید نهایی آن خودداری نمود .در ذیل این نامه به بند 2 اصل 110 قانون اساسی ونظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مناطق آزاد اشاره شده است.

هرچند در نامه ارسالی به مقوله اصلاح موادی از قانون اشاره وتاکید شده که " تصویب مصوبه بدین نحو مغایر با اصل 47 قانون اساسی است" واین موضوع به معنای ضرورت اصلاح مواد وطرح مجدد آن در صحن علنی مجلس تفسیر می شد .پس از بازگشت این طرح از سوی شورای نگهبان واصلاح ایرادات شورای نگهبان ،مجددا مصوبه به شورای نگهبان ارایه وبازهم به درب بسته تفسیرهای این شورا  برخورد.

اینک که مجلس دهم روزهای پایان حیات خود را سپری می کند ،نمایندگان با اصرار بر نظر خود ،لایحه ایجاد مناطق آزاد را روانه مجمع تشخیص مصلحت نظام کرده اند ،به این امید که مصلحت اندیشی این جمع بتواند تصویب این لایحه را رقم زده وبعنوان یک کار مثبت ازسوی نمایندگان مردم در کارنامه آنان ثبت وضبط شود.

از آنجاییکه یکی از دلایل رد این مصوبه از سوی شورای نگهبان مستنبط به تذکر مجمع تشخیص مصلحت نظام بدلیل مغایرت با سیاست های کلی نظام صورت گرفته ،به طور قطع این طرح راه بسیار سخت ونفس گیری را برای عبور از این گردنه تنگ و سنگلاخی پیش رو خواهد داشت .

منتهی این نکته را نباید فراموش کرد که همواره درمقاطع مختلف، لابیگری واستفاده از قدرت نفوذ ظرفیت های انسانی برای جلب نظر مسئولین ارشد کشوری راهگشا بوده است .ظرفیت های نیروی انسانی استان که اتفاقا از نفوذ قابل توجهی در ارکان مدیریتی کشور برخوردارند، می توانند با جدیت وهمت، مسیر را برای تصویب نهایی این طرح در مجمع تشخیص هموار نمایند.

البته دراین راه می توان از نفوذی  که دکتر عادل آذر بر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام داراست  وهمچنین ارتباط نزدیک استاندار ایلام ودیگر ظرفیت های مناطق زاگرس نشین با اعضای این مجمع بزرگ مشورتی کشور دارند بهره لازم را برای تصویب این طرح موثردر توسعه همه جانبه مهران واستان ایلام برد . مضافا اینکه نباید این نکته را از یاد برد که مهران واستان ایلام در مقاطع حساس عمر جمهوری اسلامی ایران دین خود را به نظام ادا نموده و اینک نوبت مسئولین کشور است که با تایید این طرح ،بنوعی جبران نمایند!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
مرده شور این مصوبات نمایندگان دزد و اختلاسگر و ببره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار