کارشناس اهدای عضو گلستان خبرداد
کارشناس اهدای عضو و پیوند دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: گلستان در کشور از نظر اهدای عضو رتبه ۲۷ را دارد که باید در این زمینه فرهنگ سازی اتفاق بیفتد.
کد خبر: ۸۵۲۶۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰ 20 May 2020

رتبه ۲۷ گلستان در اهدای عضو/ ۵ مرگ مغزی در سال ۹۸ عضو اهدا کردند 

کارشناس اهدای عضو و پیوند دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: گلستان در کشور از نظر اهدای عضو رتبه ۲۷ را دارد که باید در این زمینه فرهنگ سازی اتفاق بیفتد.

زهرا شرکت در این گفتگو اظهارکرد: در سال گذشته پنج اهدای عضو در گلستان صورت گرفت که یک کودک سه ساله، یک خانم ۴۰ ساله و بقیه هم در رده سنی ۲۰ الی ۳۰ سال بودند.

وی افزود: این افراد در گلستان دچار مرگ مغزی شده و با کسب رضایت خانواده آن ها، پیکر برای اهدای عضو به تهران ارسال شد.

شرکت ادامه داد: غیر از این تعداد، سه گلستانی هم در استان های سمنان و مازندران دچار مرگ مغزی شدند و آن جا رضایت دادند و بنابراین در جزو آمار ما حساب نمی شود.

وی گفت: در سال قبل، ۲۴ مرگ مغزی قابل اهدا داشتیم که از این تعداد ۹ نفر قابل اهدا بودند که با بررسی های صورت گرفته تنها پنج نفر آن ها اهدای عضو داشتند.

شرکت با بیان این که کسانی که بیماری زمینه ای داشته و یا بالای ۷۰ سال سن دارند، قابل اهدا نیستند، اضافه کرد: گلستان در کشور از نظر اهدای عضو رتبه ۲۷ را دارد که باید در این زمینه فرهنگ سازی اتفاق بیفتد.

وی با بیان این که در سال ۹۷ هم چهار اهدای عضو داشتیم، گفت: تعداد گلستانی های دارای کارت اهدای عضو مشخص نیست زیرا این افراد در سامانه های مختلف ثبت نام می کنند و آن را به استان ارجاع نمی دهند.

شرکت گفت: در گلستان تاکنون مرکز شناسایی وجود داشت ولی اکنون قرار است که مرکز فراهم آوری ایجاد شود و با ایجاد این مرکز پیکر فردی که دچار مرگ مغزی شده به تهران ارسال نمی شود بلکه در همین گرگان ارگان برداشت و به تهران ارسال می شود.

منبع/ مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار