از جمعیت یک میلیون نفری شهر کرمانشاه حدود ۴۱۰ هزار نفرشان به مانند پیرزن این حکایت دردناک؛ حاشیه نشین هستند. پس بیاید برای حل مشکلات جامعه ریشه‌ای بیندشیم و ریشه‌ای عمل کنیم.
کد خبر: ۸۵۵۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵ 29 May 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس؛چند روز پیش بود که خبری مبنی بر فوت یک پیرزن مستضعف کرمانشاهی در جریان تخریب «کپر» وی و انتقالش به کمپ چشمه سفید در فضای سایبری و رسانه‌ای منتشر شد. این خبر هم جریحه دار شدن افکار عمومی و هم زمینه سوءاستفاده رسانه های معاند را به دنبال داشت.

این اتفاق تلخ ابعاد مختلف و مباحث متعددی دارد و درباره چرایی فوت این پیرزن صحبت و نقل قول‌های گوناگونی شنیده می‌شود که البته عقل و اخلاق حکم می‌کند در این باره منتظر انجام تحقیقات لازم از سوی مسئولان و متولیان بمانیم.

در گفتگوی تلفنی من با آقای «شهبازی» مدیر اجراییات شهرداری کرمانشاه؛ وی گفت: ماموریت اصلی تیم اجراییات در روز حادثه مربوط به رفع تخلف از «زمین خواری» در محله دیگری از شهر کرمانشاه بود که به درخواست شهرداری منطقه 3 به کپر این زن بینوا که محل سکونت وی، دختر و نوه اش بود عازم می‌شوند و با وجود اصرار فراوان این پیرزن، اتفاقی که نباید به این شکل می افتاد، افتاد.

در این میان نقدهای جدی به این رفتار اجراییات وجود دارد. در شرایطی که دادستانی محترم کرمانشاه، در وضعیت نامناسب اقتصادی جامعه و مشکلات ناشی از بیماری کرونا در اقدامی قابل تحسین اعلام کرده تا 2 ماه حکم تخلیه برای مستاجران صادر نمی‌شود به نظر می‌رسد راهکارهای مناسب‌تری مانند مهلت دادن به این زن و فراهم کردن مکانی مناسب با کمک گرفتن از دستگاه‌های حامی محرومان و یا خیران وجود داشت.

به هر حال این حادثه بسیار تلخ و تکان دهنده روی داد و دیگر این پیرزن محنت کشیده زنده نمی‌شود. اما در این بین توجه به چند نکته ضروری است.

یک: متولیان مربوطه در این موارد می‌بایست از روش‌ها و نیروهای مناسب استفاده کنند و باید از این تجربه ملال آور درس بگیرند.

دو: از سوی دیگر انتظار می‌رود مسئولان مربوطه پس از مشخص شدن نتایج تحقیقات با قاطعیت با مقصر و یا مقصران احتمالی برخورد قانونی را انجام دهند؛ چرا که مسبب این اتفاق ناگوار؛ بی تدبیری و ناکارآمدی یک یا چند نفر است و نباید آنرا پای یک یا چند دستگاه و یا مجموعه نوشت و باید توجه داشت خاطیان احتمالی برای جامعه هزینه تراشی کرده‌اند و هیچ شخصی فراتر از قانون نیست.

البته دستگاه‌های مختلف مربوط به رفع تخلفات زمین خواری نیز بهتر است در این راستا، بدون اغماض برخورد جدی تری با زمین خواران عمده که به باغ، مرتع، مزرعه و حتی کوه هم رحم نمی کنند؛ انجام دهند.

سه: از مسئولان مربوطه هم انتظار می‌رود با دلجویی از بازماندگان این پیرزن متوفی، به فکر رفع مشکل اسکان و معیشت دختر و نوه بی‌پناهش باشند و با عزمی همگانی برای رفع گرفتاری‌های اقتصادی مردم بویژه مردم استان کرمانشاه تلاش کنند چون یکی از تبعات این گرفتاری معیشتی حاشیه نشینی است.

از جمعیت یک میلیون نفری شهر کرمانشاه حدود 410 هزار نفرشان به مانند پیرزن این حکایت دردناک؛ حاشیه نشین هستند. پس بیاید برای حل مشکلات جامعه ریشه ای بیندشیم و ریشه‌ای عمل کنیم.

رسول مرادی فعال رسانه

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار