محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری گفت: به صورت کلی فشارخون به مزاج کلی و مزاج اعضای بدن به خصوص به اعصابی که ارتباط مستقیم با قلب دارند، بستگی دارد.
کد خبر: ۸۵۶۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ 31 May 2020

تابناک فارس به نقل ازابیسنا: سید ابوالفتح شیرمردی اظهار کرد: در طب جدید اذعان می‌شود که با افزایش سن فشار خون بالا می‌رود، طب سنتی نیز معتقد است که هر چه سن بالاتر می‌رود طبیعت بدن به سمت سردی و خشکی متمایل می‌شود.

این محقق طب سنتی با اشاره به اینکه در طب سنتی هم مزاج کلی و هم مزاج جزئی در افزایش فشار خون دخیل است، بیان کرد: مزاج کلی افراد اگر گرم و‌تر و گرم و خشک باشد، این مزاج‌ها فرد را مستعد ابتلا به فشار خون بالا می‌کند.

وی با بیان اینکه مزاج گرم و‌تر به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم‌بندی می‌شود، افزود: باید دانست که سوء مزاج گرم و‌تر نیز وجود دارد که اگر این سوء مزاج متوسط و شدید باشد فرد به سمت بیماری‌های متابولیک از جمله فشار خون می‌رود، البته سوء مزاج گرم و خشک نیز در بروز بیماری‌های متابولیکی مؤثر است.

این محقق طب سنتی تصریح کرد: اختلالات رگ، اختلالات قلب ناشی از سوء مزاج که به پمپ بدن معروف است، اختلالات مایع داخل رگ و اختلالات اعضای مشارکتی که هم با قلب و هم با بدن ارتباط دارد، سبب بیماری فشار خون می‌شود.

شیرمردی با بیان اینکه تصلب شرائین که موجب خشک شدن جدار رگ می‌شود، عامل زمینه‌ای فشار خون است، بیان کرد: خشکی جدار رگ می‌تواند ناشی از ورود سودا یا صفرا در جدار رگ باشد، از طرفی انقباض رگ می‌تواند موجب فشار خون شود.

وی با اشاره به اینکه اگر فشار خون را گرفتگی و انسداد ناکامل در رگ تعریف کرده باشیم، این بیماری از درون به رگ فشار وارد می‌کند، ادامه داد: در طب سنتی علاوه بر فشار وارد شده، دیواره عروق هم مدنظر است، اگر این دیواره تحت عواملی نازک یا ضخیم شود، فرد را مستعد فشار خون بالا می‌کند.

شیرمردی تاکید کرد: به‌صورت کلی فشارخون به مزاج کلی و مزاج اعضا بدن به خصوص اعضایی مانند اعصاب که ارتباط مستقیم با قلب دارد بستگی دارد.

وی اضافه کرد: جنس جدار شریان ورید از بافت عصبی است یعنی قابلیت کشیدگی و ارتجاع دارد که با وجود کشش زیاد پاره نمی‌شود، پس عصبانیت با تحریک عروق می‌تواند باعث انقباض و انسداد رگ‌ها شود.

این محقق طب سنتی به نقش اعضای گوارشی مانند کبد و معده بر فشار خون اشاره کرد و گفت: اگر اعضا گوارشی انسان به درستی کار نکنند، یبوست پدید می‌آید و عدم دفع سموم در بدن سبب افزایش فشار خون می‌شود، اینجاست که سردی و گرمی به‌خصوص در معده بسیار تاثیر دارد.

شیرمردی خاطرنشان کرد: اختلالات کلیه نظیر بالا و پایین رفتن املاح معدنی سبب می‌شود که سدیم در بدن جمع شود و بدن نتواند بار نمک خود را دفع کند و همین سبب بالا رفتن فشار خون خواهد شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار