بارندگی مطلوب ابتدای امسال، کشاورزان استان گلستان را پس از سال‌ها، تشویق به کشت پنبه به روش پاشیدن بذر و بازگشت دوباره رونق این محصول در سرزمین طلای سفید کرد.
کد خبر: ۸۵۶۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳ 31 May 2020

بارندگی مطلوب ابتدای امسال، کشاورزان استان گلستان را پس از سال‌ها، تشویق به کشت پنبه به روش پاشیدن بذر و بازگشت دوباره رونق این محصول در سرزمین طلای سفید کرد.

گلستان در گذشته به دلیل زمین های فراوان زیر کشت پنبه و تولید زیاد این محصول به سرزمین طلای سفید مشهور بود که پس از چند سال وقفه بار دیگر کشت آن در حال رونق گرفتن است.

به گفته رییس اداره پنبه و دانه های روغنی جهادکشاورزی گلستان، در سال زراعی جاری تاکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های مستعد استان به زیر کشت پنبه رفته و کشاورزان تا پایان خرداد برای کاشت این محصول فرصت دارند.

علی موسی‌خانی روز یکشنبه اظهار داشت: با توجه به بارندگی های خوب ابتدای امسال، سهمیه ابلاغی سال زراعی جاری برای کشت پنبه در ۲۳ هزار هکتار اراضی استان محقق شود.

وی بیان کرد: امسال ۷۰۰ تن بذر پنبه برای توزیع میان کشاورزان طرف قرارداد در گلستان تهیه و توزیع می شود .

موسی خانی به کشت پنبه با روش نشاء ویژه فصل تابستان اشاره کرد و افزود: کشت نشایی پنبه امسال برای زراعی۵۰ هکتار برنامه ریزی شده اما به دلیل بارش های زیاد بهاری و نبود نیاز به آب برای تولید این محصول، کشاورزان از کشت نشایی پنبه استقبال نکردند.

کشت نشایی پنبه با برداشت ۹۰ روزه برای نخستین بار با اهدافی از جمله کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب، کاهش ۸۰ درصدی مصرف بذر، برداشت زودرس و بالارفتن راندمان تولید (بیش از ۲ برابر) بعد از برداشت گندم به اجرا درآمد.

حسن فرازجو مدیر دفتر مطالعات پایه شرکت آب‌منطقه ای گلستان گفت: بارش متوسط استان در اردیبهشت سال جاری نسبت به دوره مشابه درازمدت بیش از ۳۰ درصد افزایش داشت.

کشت پنبه در گلستان که در گذشته به سرزمین طلای سفید معروف بود، هر ساله با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اردیبهشت ماه با ریختن بذر در زمین آغاز و با برداشت محصول از مهر تا اواخر دی ماه به پایان می رسد.

مطابق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، سال زراعی قبل در این استان از سطح ۱۷ هزار و ۳۰۰ هکتار زراعت پنبه ۳۳ هزار تن وش برداشت شد.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار