کد خبر: ۸۸۴۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۴ 05 August 2020

به گزارش تابناک تبریز، مداحان و هیئتی‌های تبریز ضمن تاکید بر برپایی مجلس عزای امام حسین(ع)، بر حفظ سلامتی مردم نیز تاکید می‌کنند.

امسال محرم رنگ و بوی دیگری خواهد داشت و گویا قرار است هیئتی ها در یک امتحان سخت قرار گیرند. آزمونی بنام کرونا و سلامتی مردم.

هیئتی‌ها از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا باز هم گل کاشتند و به همه نشان دادند که هیئت و هیئتی تنها خلاصه در برگزاری مراسم عزاداری نمی‌شود، آنها ثابت کردند که هیئت هیچ گاه تعطیل نمی‌شود و اینبار در همان مسجد و حسینیه‌ای که بر فرزند فاطمه(س) اشک میریختند و سینه زنی و زنجیر زنی میکردند، در قالب طرح کمک مؤمنانه به توزیع بسته‌های معیشتی و همچنین تهیه و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده پرداختند.

اما این روزها که چیزی تا آغاز ماه محرم باقی نمانده، موضوع مهمی که مطرح است عبارت است از برگزاری مراسم عزای سیدالشهدا(ع) و حفظ سلامتی مردم.

چند روز پیش رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی که به مناسبت عید سعید قربان برگزار شد، فرمودند که همانند سایر موضوعات مهم، در خصوص برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم نیز تابع مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستند.

تبریز که به پایتخت تشیع جهان اسلام شهرت دارد و از دیرباز مهد هیئتهای حسینی بوده و از آغاز ماه محرم تا پایان ماه صفر مراسمات عزاداری متعددی با حال و هوای خاص برگزار می شود، یکی از شهرهای مهم و حساس در این زمینه محسوب می‌شود، به همین دلیل به سراغ برخی مداحان شاخص این شهر رفتیم و در خصوص نحوه برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم پرسیدیم.

«ایرج قاسمی» مداح «هیئت زنجیرزنان محله لیل آباد تبریز» در گفت‌وگو با ایسنا می گوید: نظر و دستور رهبر معظم انقلاب برای همه ما فصل الخطاب است و وقتی که ایشان می‌گویند که تابع مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستند، ما نیز باید بدون چون و چرا دستورات وزارت بهداشت را قبول کنیم.

وی ادامه می دهد: بنده حدود 55 سال است که در هیئت زنجیرزنان محله لیل آباد مداحی می کنم و در طول این 55 سال حتی یک سال هم از برپایی عزای سیدالشهدا(ع) در ماه محرم غافل نشده ایم و به لطف خداوند در خدمت عاشقان حسینی بوده ام. اما امسال شرایط به گونه ای است که اگر مردم را در یک جا جمع کنیم و مثل روال هر سال مساجد را پر کنیم، نه باب میل ما است و نه با اعتقاداتمان سنخیت دارد. چون که برپایی مجلس عزاداری یک کار مستحب است اما اگر یک یا دو نفر به این بیماری مبتلا شده باشد، باعث می شود سلامتی یک جمع کثیر به خطر افتاده و دچار این بیماری شود و شاید اگر 50 سال دیگر هم نوحه خوانی کنیم، نتوانیم این گناهمان را جبران کنیم.

این مداح اهل بیت عصمت و طهارت تاکید می‌کند: مراسم عزاداری آقا ابا عبدالله الحسین(ع) تعطیل نمیشود اما مانند محرمهای قبل نخواهد بود و سعی خواهیم کرد از یک چهارم ظرفیت مساجد و حسینیه ها استفاده کرده و یا همین تعداد جمعیت را در یک فضای باز و در هوای آزاد با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی جمع کنیم و به عزاداری بپردازیم و نیاز هم نیست در 10 روز کامل مراسم برگزار کنیم  و اگر 3 روز هم باشد، کافی است چون که در شرایط فعلی حفظ سلامتی مردم و مبارزه با این ویروس منحوس جزو واجبات اما نوحه خوانی و عزاداری جزو مستحبات است.

وی در خصوص برگزاری مراسم شاخسی (که مخصوص مردم تبریز است) نیز میافزاید: در طول این سالها من کمتر در این مراسم شرکت کرده ام و معمولا زمان برگزاری جلسات ما همزمان با شاخسی بوده است و من در همینجا لازم می دانم انتقاد کنم از بعضی دستجات شاخسی که باعث شده اند مساجد و جلسات تفسیر قرآن، سخنرانی و عزاداری در ماه محرم، خلوت شود و هیئت ها به لحاظ کمی آسیب دیده اند. اما من مطمئن هستم عزیزانی که در مراسم شاخسی شرکت می کنند نیز تابع فرامین رهبر انقلاب و مصوبات وزارت بهداشت هستند و می توانند با مدیریت این مراسم از شیوع این بیماری جلوگیری کنند چون که عاشقان سیدالشهدا(ع) همگی عارف به این موضوعات هستند و ان‌شاءالله عامل نیز میشوند و اگر حتی یک نفر نیز در این تجمعات به بیماری کرونا مبتلا شده و از دنیا برود، سال‌های سال نمی‌توانیم خودمان را ببخشیم.

قاسمی با تأکید بر اینکه نباید هیئتی ها کاری کنند که موجب خدشه دار شدن وجهه هیئت شود، ادامه میدهد: یک هیئتی نباید مسیر را برای سوء استفاده افراد مغرض از هیئات حسینی فراهم کند. الحمدلله هیئتیها آگاه و با بصیرت هستند و من توصیه می کنم حتی اگر نذر و یا احسانی داشته باشند، نذورات خود را در قالب دیگری ادا کنند. همانطور که مستحضر هستید بعد از اتمام هیئت، در ایام محرم معمولا غذا پخش میکنند چه اشکالی دارد امسال برای جلوگیری از شیوع این بیماری، احسان و نذورات به صورت جیره خشک و در بسته بندیهای بهداشتی تهیه و در بین مردم بیبضاعت توزیع شود و یا مثلا  بجای پخش کیک و اهری و... ماسک توزیع کنند، چون که در شرایط فعلی ثواب ماسک نذری به مراتب بیشتر از کیک و اهری است. البته افرادی که صیغه نذر جاری کرده اند، نمی توانند نذر خود را تغییر دهند و بهتر است قسمتی از نذر خود را به توزیع ماسک اختصاص دهند.

وی در توصیه به هیئتی‌ها جهت رعایت مسائل بهداشتی می‌گوید: اولا که از خداوند می‌خواهیم که به حق امام حسین(ع) این بیماری را نه تنها از ایران بلکه از کل دنیا ریشه کن کند و ثانیا اگر تا آغاز ماه محرم شرایط کرونایی تداوم پیدا کرد، از هیئتی‌ها و تمام مردم می‌خواهم که مسائل بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چون که این بیماری به هیچ عنوان شوخی بردار نیست و برایش فرقی نمی‌کند فرد مسئول باشد یا مردم عادی.

قاسمی در پایان از زحمات شبانه روی کادر درمان در بحث دفاع از سلامت مردم قدردانی کرده و اظهار می‌کند: من کوچکتر از آن هستم که از این عزیزان تشکر کنم چون که این عزیزان با شعار و نیت «هوالشافی» بیماران را درمان می کنند و کارشان بسیار ارزشمند است و اینطور می‌توانم بگویم « اگر چه کارشان را ناظری نیست/خدا را ناظر و حاضر ببینند» درواقع هیچ کس به اندازه خداوند ناظر و شاهد تلاش ها و خدمات ایثارگرانه کادر درمان نیست و در طول این مدت که چندین ماه به دور از خانه و خانواده خود بوده اند، مطمئن هستم که ما بین خود و خدای خود معامله کرده اند و اجرشان در نزد خداوند محفوظ است.

«مهدی خادم آذریان» مداح «هیئت انصارالحسین(ع) تبریز» نیز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: ما تابع دستورات و فرمایشات رهبری و به تبع آن تابع دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم.

وی ادامه می دهد: از طرف هیئت انصارالحسین (ع) تبریز جلساتی با مسئولین ستاد استانی کرونا برگزار و طبق صحبت های انجام شده مراسم دعای عرفه نیز برپا کردیم و تقریبا مورد رضایت و قبول اکثر مسئولین استانی واقع شد، برنامه هیئت ما این است که اگر ان شاءالله مشکل خاصی تا ماه محرم پیش نیاید، با کسب اجازه از محضر امام جمعه محترم و لطفی که ایشان نسبت به ما داشتند، تصمیم گرفته ایم محوطه سنگ فرش ارک تبریز را تجهیز کرده و هر شب بعد از نماز مغرب به مدت یک ساعت و با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی مراسم دهه اول محرم را برگزار کنیم.

وی خاطرنشان می‌کند: در مورد سایر هیئات حسینی نیز من این پیشنهاد را دادم که باتوجه به اینکه تقریبا در هر محله یک مدرسه وجود دارد، هیئت‌ها می‌توانند با مسئولین مدارس هماهنگ شده و حیاط مدرسه را تجهیز و با رعایت پروتکل های بهداشتی مراسم خود را در حیاط مدرسه برگزار کنند.

این مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در خصوص مراسم شاخسی نیز می افزاید: تعدادی از دستجات بعد از فرمایشات رهبر انقلاب به صورت داوطلبانه اعلام کرده اند که امسال به دلیل شرایط کرونایی و حفظ سلامتی مردم، مراسم شاخسی را برگزار نخواهند کرد و البته اکثریت دستجات حسینی بر این باور هستند که سلامتی مردم مهم است ولی تعداد اندکی هستند که همچنان پافشاری می کنند که مراسم برگزار کنند و قرار شده که سازمان تبلیغات با این نفرات صحبت کند و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وی ادامه می دهد: به هرحال برگزاری مراسم شاخسی مستحب است اما مهمترین موضوع حفظ سلامتی مردم است و همه می دانند که من به هیچ وجه مخالف شاخسی نیستم اما امسال شرایط متفاوت است و اگر مثل هر سال مراسم شاخسی برگزار شود، اصلا قابل کنترل نخواهد بود. من به بیمارستان های تبریز سر می زنم و می بینم که کادر درمان واقعا خسته شده اند و اگر قرار باشد ما هیئتی ها مشکلات کادر درمان را بیشتر کنیم، واقعا کم لطفی کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه خدا نکند روزی برسد که مراسم عزای امام حسین (ع) تعطیل شود، می گوید: همانطور که امام خمینی (ره)  فرموده اند که «ما هرچه داریم از محرم داریم»، ما نیز اصلا نمی خواهیم عزای امام حسین(ع) را تعطیل کنیم ولی با رعایت مسائل بهداشتی همه چیز امکان پذیر است. همانطور که ما در مراسم دعای عرفه با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی در محوطه امام زاده سید حمزه، این مراسم معنوی را به بهترین شکل ممکن برگزار کردیم. لذا می شود با رعایت مسائل بهداشتی مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برگزار کنیم بدون اینکه به سلامتی مردم خطر برسانیم.

خادم آذریان در رابطه با توصیه مسئولین وزارت بهداشت در خصوص توزیع ماسک نذری نیز تشریح می کند: اینطور نیست که تمامی نذورات مردم به توزیع ماسک نذری تبدیل شود چون که احسان حضرت سیدالشهدا(ع) به لحاظ معنوی موضوعیت خاصی دارد و حتی برخی افراد صیغه نذر جاری کرده اند و نمی توانند نذر خود را قطع و یا تبدیل به ماسک کنند اما ما  پیشنهاد دادیم هیئاتی که قصد داشتند در مراسم محرم امسال نذر و احسان بدهند، یک دوم یا یک سوم هزینه را صرف خرید و تهیه پک بهداشتی کرده و مابقی را به صورت بسته بندی شده و سربسته مانند کیک و... توزیع کنند.

وی به تخریب هیئات حسینی از طرف مخالفین هیئت ها نیز اشاره کرده و می گوید: متاسفانه عده ای قصد دارند با سوء استفاده از شرایط موجود، هیئات حسینی را مورد هجمه قرار دهند که ما نباید طوری رفتار کنیم تا این عده به مقصود خود برسند و از طرفی نیز متاسفانه جریان شیرازی و شیعه لندنی حرکتی را آغاز کرده اند و به طرفداران خود می گویند که بدون ماسک به مجلس عزای حسینی بروند.

 

 

«ابراهیم رهبر» مداح «هیئت موکب العباس(ع) تبریز» نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: لازمه حرکت هیئات حسینی توجه به نظرات و توصیه های بزرگان است و در این موضوع نیز فرمایشات رهبرمعظم انقلاب فصل الخطاب و سقف موضوع است و نظر شخصی بنده این است که باید به یک نقطه ای وصل باشیم و در اینصورت است که دچارمشکل نمی شویم و اصلا مکتب عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) این است که به توصیه های بزرگان توجه کنند.

وی با تأکید بر اینکه هیئت تنها در گریه کردن خلاصه نشده است، ادامه می دهد: از عصر عاشورا تاکنون خیلی ها بوده اند که برای سیدالشهدا(ع) گریه کرده اند اما گریه همه مورد قبول واقع نمی شود و مهم این است که چطور می توانیم این گریه ها را مقبول قرار دهیم.

وی می افزاید: متاسفانه برخی افراد با کارهایی که انجام می دهند، باعث می شوند تا نتیجه مورد نظر در خصوص این بیماری بر عکس شود در حالیکه ما هرگز نمی توانیم پاسخگوی از بین رفتن حیات یک انسان شویم و هرکدام از این کارها باعث افزایش بیماران و در نتیجه ایجاد مشکل برای سایر مردم و کادر درمان می شود لذا بهتر است طبق فرموده های اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و همچنین توصیه رهبر انقلاب پیش رفته و سلامت همدیگر را به خطر نیندازیم.

این مداح اهل بیت عصمت و طهارت در واکنش به هجمه هایی که عده ای بر هیئات حسینی وارد می کنند، می گوید: این قسم افراد همیشه بوده اند و مربوط به این ایام و شیوع کرونا نیست بطوریکه همیشه درمورد هیئات حسینی اظهار نظرهای خلاف واقع انجام می دهند. اما من تنها به یک مورد از آیات قرآن و روایات و احادیث ائمه اطهار(ع) اشاره می کنم که  «النظافة من الایمان». وقتی که عده ای در مسجد یا حسینیه جمع می شوند، باید از روی اعتقادات و ایمانشان نظافت را رعایت کنند و البته با وجود اینکه بسیاری از افراد در این مراسمات مسائل بهداشتی را رعایت می کنند، اما متاسفانه گاها بعضی از افراد معدود هستند که رعایت نمی کنند.

وی ادامه می دهد: بهتر است که پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم و به بقیه نیز بگوییم که رعایت کنند. بسیاری از هیئتی های قدیمی جمله معروفی دارند و می گویند کسی که به درستی به هیئت وارد شود، موقع خروج از هیئت نیز درست و پاک خارج خواهد شد و متاسفانه وقتی ورود و نگاه برخی افراد به هیئات درست نیست، خروجی این تفکر نیز خوب نخواهد بود و به همین دلیل این افراد هجمه ها را به هیئات وارد می‌کنند.

وی با انتقاد از عدم رعایت بهداشت در برخی مراکز بهداشتی و بیمارستان ها اظهار می کند: پروتکل های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود اما متاسفانه خودشان در مراکز بهداشت و بیمارستان ها رعایت نمی کنند. من چند روز پیش برای انجام آزمایش به مرکز بهداشت سیدحمزه تبریز رفته بودم که متاسفانه وضعیت بهداشتی آنجا آنچنان نامناسب بود که خود آن مرکز نقطه شیوع بیماری محسوب می‌شد. وقتی که وزارت بهداشت خودش در مراکز زیر مجموعه اش مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کند، چه انتظاری از مردم دارند که این مسائل را رعایت کنند؟ زمانی صحبت های مسئولین وزارت بهداشت برروی مردم تاثیر خواهد گذاشت که خودشان عامل باشند.

وی با اشاره به نقش ویژه هیئت موکب العباس(ع) در بحث کمک مؤمنانه می گوید: از روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا تاکنون بسته های معیشتی، ماسک و مواد ضد عفونی کننده توزیع کرده ایم و برای افراد بی بضاعت نان صلواتی داده ایم و هنوز هم این کار ادامه دارد و جزو اولین شروع کنندگان این حرکت در سطح شهر بودیم و جلسات متعددی با آقای شهردار ، نماینده دکتر صومی و همچنین دکتر دینوری رییس بیمارستان امام رضا(ع) برگزار کردیم و جزو معدود هیئت هایی هستیم که به پرستاران هدیه دادیم که به پاس زحماتی که می کشند و مدافع سلامت مردم هستند، قدردانی مختصری انجام دهیم.

رهبر در پایان تاکید می کند: با صراحت اعلام می کنم که هیئات حسینی پای ثابت کارهای خیر هستند و اگر با وجود شیوع بیماری کرونا هیئات مثل گذشته دایر باشند، مشکلات زیادی به وجود می آید و نباید با نگاه متعصبانه به موضوع نگاه کرد و هیچ منافاتی ندارد که بخاطر حفظ سلامتی مردم به توصیه های بزرگان گوش فرا دهیم.

«مهدی لیثی» نیز به ایسنا می گوید: فعلا منتظر هستیم که بزرگان و پیرغلامان عرصه مداحی و هیئت داری چه تصمیمی خواهند گرفت و ما نیز تابع دستورات و فرامین رهبر انقلاب و ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و اگر مجوز مراسم شاخسی صادر شود، این مراسم را با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهیم کرد ولی در کل روضه سیدالشهدا(ع) تعطیل نخواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: من کوچکتر از آنی هستم که به هئیتی ها توصیه ای داشته باشم ولی خواهش می کنم طوری رفتار کنیم که هم بتوانیم رضایت حضرت زهرا(س) را جلب کنیم و هم از انجام برخی رفتارهای افراطی پرهیز کنیم و به توصیه های مداحان پیشکسوت و پیرغلامان این عرصه گوش فرادهیم و جای هیچ اما و  اگری باقی نگذاریم.

این مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می افزاید: بینی و بین الله تنها قشری که از روزهای ابتدایی شیوع این بیماری مسائل را رعایت کردند، هیئتی ها، مذهبی ها و قشر حزب اللهی بوده است و در بحث ضدعفونی محلات، کمک مؤمنانه و... پای کار بوده اند و یکی از مکان هایی که از روزهای ابتدایی تا کنون تعطیل بوده مساجد و حسینیه ها و هیئت ها است و درواقع این عزای سیدالشهدا(ع) است که باعث به وجود آمدن کمک مؤمنانه می شود و این کارهای خیر از بطن هیئات حسینی به وجود می آیند.

وی با بیان اینکه عزای امام حسین(ع) تعطیل نخواهد بود و شاید شکل و ظاهر عزا تغییر کند، می گوید: متاسفانه تنها جایی که تعطیل ماند، اماکن مذهبی و هیئت ها بود در حالیکه طبق آمار وزارت بهداشت یکی از مکان هایی که میزان شیوع بیماری بسیار کم بود، حرمین حضرات معصومین(ع) بود در حالیکه اکنون کلیه پارکها، مراکز خرید و مراکز تفریحی دایر است و تجمع هم بسیار زیاد است لذا انصاف نیست که به صورت مغرضانه هیئات حسینی را تعطیل کنیم.

لیثی در پایان تاکید می کند: اعتقاد ما بر این است که تربت امام حسین(ع)، حرمین حضرات معصومین(ع) و حتی نفس عزاداران سیدالشهدا(ع) نیز شفا است و هیچ شکی در این موضوع نداریم اما با این همه بازهم رعایت می‌کنیم که جای هیچ گونه حرف و حدیثی باقی نماند.

 

«تقی جابری» مداح «هیئت قاسمیه تبریز» نیز در گفت وگو با ایسنا می گوید: در راستای فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص تبعیت از دستورات ستاد کرونا، در رابطه با برگزاری مراسم در فضای بسته قرار بر این شده که 25 درصد فضا با رعایت پروتکل های بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: در مورد مراسمات شاه حسین گویان(شاخسی) نیز طبق توافقی که سازمان تبلیغات اسلامی ، کانون مداحان و شورای هیئات حسینی انجام داده اند، به دلیل اینکه کنترل و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسم شاه حسین گویان (شاخسی) سخت است، مجوزی برای برگزاری این مراسم داده نخواهد شد و هیئت هایی که قرار است در فضای روباز برگزار شود، باید با رعایت فاصله گذاری اجتماعی صورت گیرد و پذیرایی و نذورات نیز بصورت سربسته خواهد بود.

جابری در خصوص توزیع ماسک نذری نیز می گوید: تعدادی از هیئات تبریز تصمیم گرفته اند تا ماسک نذری توزیع کنند اما برخی افراد که به دلیل جاری شدن صیغه نذر نمی توانند نذر خود را تغییر دهند، امسال با توجه به شرایط موجود، نذروات خود را به  صورت بسته بندی شده و سربسته ادا خواهند کرد.

«نیما شکوهی» مداح «هیئت دلدادگان حضرت زهرا(س) تبریز» که به عنوان اولین هیئت داوطلبانه اعلام کردند که مراسم شاخسی امسال را لغو خواهند کرد، به ایسنا می گوید: همانطور که رهبر انقلاب فرمودند که دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا لازم الاجرا است و با توجه به اینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسم شاخسی امکان پذیر نبود و چون حفظ سلامتی و جان مؤمن بسیار ارزشمند است و سفارش شده است، تصمیم گرفتیم که مراسم امسال را لغو کنیم.

وی ادامه می دهد: در مورد هزینه های مراسم شاخسی نیز باید عرض کنم که ما حدود دو دهه است که این مراسم را برگزار می کنیم و تمامی وسایل و لوازم مان را از سالهای قبل خریداری کرده ایم و از آنها استفاده می کنیم و دیگر هزینه ای بابت خرید لوازم جدید متحمل نمی شویم و همیشه در انجام کار خیر و رفع مشکلات مردم پای کار بوده ایم اما چون اکنون بحث رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه و دستور رهبر انقلاب مطرح بود، با صحبت هایی که با خیّرین هیئت مان انجام دادیم، تصمیم گرفتیم در راستای اجرای فرامین رهبر عزیزمان این بار کارهای خیری را که انجام می دهیم، رسانه ای کنیم تا ما نیز مطیع فرمان رهبری باشیم و گرنه همه می دانیم که عاشقان حسینی در طول تاریخ همواره گره از مشکلات مردم باز کرده اند و این کار جدیدی نیست.

این مداح اهل بیت عصمت و طهارت تاکید می کند: تنها مراسم شاخسی ما تعطیل است ولی مراسم روضه برپا خواهد بود و این موضوع بستگی به پروتکل های اعلامی وزارت بهداشت خواهد داشت که کیفیت مراسم چگونه باشد.

وی با انتقاد از کسانی که با سوء استفاده از شرایط کرونایی موجود، هیئت را مورد هجمه قرار می دهند، می گوید: افرادی که امروز کرونا را بهانه کرده و به هیئت ها هجمه وارد می کنند، همان‌هایی هستند که قبلا می‌گفتند هزینه هیئت‌ها را صرف کمک به مردم بی بضاعت کنید. اما در پاسخ این افراد باید به فرمایش رهبر عزیزمان اشاره کنم که فرموده اند حسینی ها و هیئتی ها باید بصیرت داشته باشند و در حساس ترین زمان، درست ترین تصمیم را اتخاذ کنند.

وی ادامه می دهد: طبق فرمایش حضرت رسول(ص) عشق و محبت امام حسین(ع) حرارتی در دل‌های مردم ایجاد کرده که تا قیامت این حرارت خاموش نمی شود و هیچ کس نمی تواند این حرارت را از بین ببرد. اما شرایط فعلی کشور به گونه ای است که رهبر انقلاب فرمودند تابع دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا باشیم و فرموده رهبری برای همه ما فصل الخطاب است و وظیفه ما است که با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی، مجلس عزای امام حسین(ع) را برپا کنیم چون که مراسم عزای سیدالشهدا(ع) تعطیل بردار نیست و هر هیئت بسته به شرایط و موقعیت فیزیکی محله و منطقه خود و با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی عزای امام حسین(ع) را برپا کند.

«بهرام عراقی» مداح «هیئت مصبح الهدی(ع) تبریز» در گفت‌وگو با ایسنا می گوید: تا روزی که وزارت بهداشت مجوز برگزاری مراسم عزاداری محرم را صادر نکند، هیچ مراسمی برگزار نخواهیم کرد و همانطور که جلسات ماهانه هیئت را تعطیل کرده ایم، مراسم محرم را نیز  در صورت دریافت مجوز رسمی از طرف وزارت بهداشت برگزار می کنیم.

وی در خصوص برگزاری مراسم در فضای باز نیز اظهار می کند: باتوجه به اینکه نتوانستیم شرایط برگزاری مراسم در فضای باز را فراهم کنیم و در داخل مسجد نیز برگزاری جلسات امکان پذیر نبود و سلامتی مردم نیز حق الناس است و درصورت به خطر افتادن جان و سلامتی مردم دچار گناه می شدیم، به همین دلیل ما نیز تابع دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم.

«سید ابوالفضل مصطفایی» مداح «هیئت زنجیرزنان محله نوبر تبریز» نیز به ایسنا می گوید: با توجه به شرایط کرونایی و به جهت اینکه نمی خواهیم جان و سلامتی مردم به خطر بیفتد، قصد داریم با استفاده از یک چهارم فضای بسته و رعایت جدی تمامی پروتکل های بهداشتی و توزیع ماسک و دستکش در بین حاضرین در هیئت، مراسم عزاداری محرم را برگزار کنیم و اگر تعداد نفرات زیاد شد، مراسم را در فضای باز برگزار خواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار