رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه بیش از ۱۰ درصد از تخم‌مرغ کشور در قم تولید می‌شود گفت: میزان مصرف روزانه استان قم ۴۰ تن است ولی بیش از ۲۵۰ تن تولید تخم‌مرغ وجود دارد.
کد خبر: ۹۲۵۵۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱ 20 December 2020

به گزارش تابناک قم، عباس پورمیدانی با اشاره به آخرین وضعیت دامداری و تولید مرغ و تخم‌مرغ در استان اظهار داشت: قم از سال‌های گذشته بارانداز دام در کشور بوده است، یعنی علاوه بر تولید و پروار دام در موضوع خریدوفروش نیز بسیار رونق و شهره کشوری دارد و از نظر گوشت قرمز و سفید، تخم‌مرغ و شیر چند برابر شاخص سرانه در قم تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از 10 درصد از تخم‌مرغ کشور در قم تولید می‌شود ابراز کرد: این در حالی است که میزان مصرف روزانه استان قم 40 تن است که بیش از 250 تن تولید تخم‌مرغ وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان کرد: سالانه 38 هزار تن گوشت قرمز و 38 هزار تن گوشت مرغ در قم تولید می‌شود که بیش از سرانه مصرف قم است و اکثر تولیدات به خارج از قم صادر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شش مجتمع دامپروری در قم فعال بوده که شامل 2 هزار واحد دامی بوده است، عنوان کرد: برترین مجتمع دامپروری کشور با بیش از 800 واحد فعال در دام شهر قم قرار دارد، دامشهر محیطی وسیع برای پرورش دام و پروار و خریدوفروش دام است و قیمت‌گذاری یونجه و دام کشور در دامشهر قم اتفاق می‌افتد.

پورمیدانی وضعیت استان قم در زمینه شیلات را موردتوجه قرار داد و افزود: قم در شیلات نیز ظرفیت مهمی به شمار می‌رود که نخستین و بهترین تولیدکننده خاویار در قم فعال است که از 20 سال قبل فعالیت خود را شروع‌شده و محصول این تولیدکننده قبل از تولید توسط کشورهای اروپایی پیش‌خرید می‌شود و سال قبل 200 کیلو خاویار از قم به آلمان صادرشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: آب قمرود از نظر استانداردهای زراعی کاربرد باغی ندارد اما به لحاظ پرورش آبزیان بهره بهره‌وری و اثربخشی بالایی دارد، در حال حاضر نیز شش واحد تولیدی ماهی خاویاری در قم فعال است.

وی با بیان اینکه چهار واحد پرورش ماهی در دست راه‌اندازی است و به‌زودی در تولید گوشت و خاویار 5 برابر میزان فعلی می‌شود که ظرفیت خوبی از جهت اقتصادی است یادآور شد: ما می‌توانیم از نظر تولید و فرآوری ماهی تیلاپیلا نیز به رشد خوبی دست یابیم.

پورمیدانی اظهار داشت: قم از نظر مقدار تولید محصولات زراعی و باغی محدود است اما از نظر عملکرد و استفاده از نهاده پایه کشاورزان پیشرویی داریم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار