معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز، گفت: سرطان سینه، پروستات، روده بزرگ، معده و پوست به ترتیب شایع‌ترین سرطان‌ها در استان البرز هستند.
کد خبر: ۹۳۳۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶ 20 January 2021

به گزارش «تابناک البرز» دکترشهاب مستوفی به اشاره به هفته پیشگیری از سرطان گفت: هر سال پویش ملی مبارزه با سرطان با شعار «سرطان قابل پیشگیری و درمان است، با خود مراقبتی و امید» از یکم بهمن ماه آغاز و به مدت یک هفته ادامه دارد.

مستوفی یکی از اهداف این پویش را افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم در خصوص قابل پیشگیری بودن سرطان و شیوه‌های اصلاح سبک زندگی عنوان کرد و گفت: از دیگر اهداف این پویش می‌توان به اهمیت تشخیص زودرس سرطان، اصلاح باورهای نادرست مردم در خصوص سرطان از جمله درمان ناپذیر بودن آن و جلب مشارکت سیاست گذاران و مجریان سلامت در کنترل عوامل خطر سرطان با تاکید بر مشکلات منطقه‌ای اشاره کرد.

رئیس مرکز بهداشت البرز بیان کرد: در هفته پویش ملی مبارزه با سرطان با توجه به شرایط همه گیری کووید ۱۹ برنامه‌های متعددی از جمله برنامه‌های اطلاع رسانی و آموزشی به صورت مجازی و با رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز بهداشت شهرستان‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت برگزار خواهیم نمود. همچنین پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی با همکاری صدا و سیما، اطلاع رسانی و آموزش به دانش آموزان و اولیا با همکاری آموزش و پرورش، انتشار مطالب آموزشی با همکاری شهرداری در سطح شهر و... انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: شایع‌ترین سرطان‌ها در کل جمعیت استان به ترتیب سینه، پروستات، روده بزرگ، معده و پوست است که توسط دبیرخانه ثبت سرطان در معاونت بهداشتی دانشگاه استخراج شده است. براساس آخرین آمار در سال ۱۳۹۴ در استان ۲۷۷۴ سرطان ثبت شده است که از این تعداد ۱۳۰۵ مورد ( ۴۷ درصد) از سرطان‌ها در زنان رخ داده و ۱۴۶۹ مورد ( ۵۳  درصد) در مردان رخ داده است.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز در رابطه با اقدامات انجام یافته در سال‌های اخیر اظهار کرد: از سال ۱۳۹۵ غربالگری سه سرطان شایع سینه، روده بزرگ و دهانه رحم به صورت رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت استان انجام می‌شود و در صورت شناسایی بیماران دارای علایم و نشانه‌های مثبت در غربالگری، به مراکز درمانی ارجاع می‌گردند. شهروندان گرامی با شرایط سنی زیر می‌توانند از خدمات غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان بهره مند گردند:

غربالگری رایگان افراد ۵۰-۶۹ سال جهت سرطان روده

غربالگری رایگان زنان ۳۰-۶۹ سال جهت سرطان سینه

غربالگری رایگان زنان ۳۰-۵۹ سال جهت سرطان دهانه رحم

مستوفی در پایان به چند اقدام اساسی برای پیشگیری از سرطان اشاره و اعلام کرد: برای پیشگیری از سرطان باید از مصرف دخانیات پرهیز کنید، فعالیت بدنی منظم داشته باشید،  وزن خود را در حالت ایده آل نگه دارید، تغذیه سالم داشته باشید، خود را در برابر عفونت‌ها محافظت کنید، از پوست خود محافظت کنید، در منزل و محیط کار اصول ایمنی را رعایت کنید و زندگی روانی معنوی سالمی داشته باشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار