چهاردهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین و نخستین جشنواره مجازی بین المللی فرهنگ اقوام به صورت مجازی در استان گلستان آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۹۳۶۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹ 29 January 2021

 

آیین افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین استان گلستان و نخستین جشنواره مجازی فرهنگ اقوام با شرکت هنرمندان 31 استان کشور بارعایت پروتکل های بهداشتی در استان گلستان آغاز به کار کرد.

این جشنواره تا 12 بهمن ماه به صورت مجازی و بارعایت پروتکل های بهداشتی در 9 محور برگزار می شود. در نخستین نمایشگاه مجازی صنایع‌دستی ویژه جشنواره اقوام بیش از 1800 هنرمند از 31 استان کشور به ارائه و فروش بیش از 7 هزار قلم انواع محصول و آثار تولیدی می‌پردازند.

همچنین 23 گروه موسیقی آیینی اقوام ایران زمین از استان گلستان و سایر استان‌های کشور در 4 شب برگزاری این دوره از جشنواره به هنرنمایی می‌پردازند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان در این مراسم گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره اقوام با توجه به اهمیت برگزاری این جشنواره و شیوع کرونا ویروس تصمیم گرفت تا چهاردهمین دوره در راستای افزایش نشاط و شادابی هم‌میهنان در این شرایط به صورت مجازی برگزار شود.

احمد تجری با اشاره به این که هر شب حضور یکی از سفرای کشورهای هدف را در برنامه زنده به صورت مجازی و پیام ویدیویی خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: در ایام برگزاری جشنواره وبینارهای آموزشی تخصصی در 3 محور میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار می‌شود.

استاندار گلستان هم در این مراسم گفت: انتقال آداب و سنن اقوام سبب ارتقاء هویت فرهنگی می‌شود و جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین نقش بسزایی در توسعه فرهنگی استان و کشور داشته است.

وی اظهار کرد: با تائید ستاد کرونا و به دلیل ممانعت از انقطاع جشنواره فرهنگ اقوام این آیین فرهنگی امسال به صورت مجازی برگزار می شود.

استاندار گلستان با اشاره به قدمت 7 هزار ساله تورنگ تپه و کشف برخی آثار هزارساله در بافت گرگان گفت: برخی آثار تاریخی موجود در گلستان از آثار موجود در بعضی کشورها قدمت بیشتری دارد.

هادی حق‌شناس خاطر نشان کرد: امسال برای نخستین بار 4 روستا و یک شهر استان گلستان به عنوان روستاها و شهر ملی صنایع دستی انتخاب شدند که نشان از ظرفیت‌های بالای استان گلستان در حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

وی گفت: امیدوارم با بهبود شرایط سال آینده شاهد حضور همه ایرانیان و اقوام مختلف کشور در استان گلستان و برگزاری باشکوه جشنواره پانزدهم باشیم.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شریف گرگان و آق قلا در مجلس هم گفت: جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین قلمرو دانش و بینش جهانیان را نسبت به داشته های فرهنگی کشور افزایش می دهد.

غلامرضا منتظری تصریح کرد: فرهنگ ایران ما اقیانوس عمیقی است که با وجود هزاران سال هنوز نتوانستیم جهانیان را با ابعاد و ژرفای آن آشنا کنیم.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که تنوع فرهنگی اقوام در کشور در عین کثرت از وحدتی معنا دار حکایت می کند که در کمتر کشوری دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: توجه به آداب، رسوم و سنت ها وسیله انتقال میراث فکری و فرهنگی است و جشنواره اقوام می تواند پنجره ای نوین به لایه های آداب و رسوم بگشاید.

او گفت: توجه به تنوع فرهنگی اقوام، ایجاد تحول روحی و معنوی در جامعه، تقویت شادی و نشاط در جامعه از دستاوردها و پیامدهای جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام در گلستان خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار