معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان معتقد است که چنانچه این روند حاکم باشد ظرف این هفته و هفته آینده بدون شک با سونامی و موج دشوارتری از هجوم بی رحمانه کرونا مواجه خواهیم بود و شهر لار و منطقه جنوب فارس سخت ترین و سیاه ترین روزهای کرونایی را سپری خواهند کرد.
کد خبر: ۹۵۷۷۰۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶ 20 April 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: گزارش دانشکده علوم پزشکی لارستان حاکی است در ۷۲ ساعت گذشته شمار بستری های کرونایی در بیمارستان های لار، خنج و اوز در رکورد بی سابقه از شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و به بالای دو برابر رسیده است.

بر اساس گزارش سخنگوی دانشکده علوم پزشکی لارستان میزان بستری ها در سه روز گذشته از هفته جاری در شهرستان های لارستان، خنج و اوز بین ۶۳، ۶۵ و ۶۸ عدد در نوسان بوده و این یعنی میزان بسترها نسبت به موج‌های قبلی شیوع کرونا، دو برابر شده و شرایط همچنان دراین مناطق بحرانی و رو به وخیم شدن است.

وضعیت شهرستان خنج نیز ۳۰ فروردین دوباره از نارنجی به قرمز تبدیل شده است و ظرفیت پذیرش دو بخش کرونا در بیمارستان نبی اکرم (ص) این شهرستان تکمیل و قرار است که بخش سوم‌ کرونا در این بیمارستان راه‌اندازی ‌شود.

در شهرستان گراش نیز گزارش ها حاکی است که ظرف سه روز گذشته بیش از ۵۰ درصد تست‌های انجام شده در این منطقه مثبت بوده و شمار مبتلایان شناسایی شده به کووید ۱۹ در این مدت نیز به حدود دو برابر افزایش یافته است.

پلمب ۱۳ واحد متخلف در گراش

همچنین در این مدت و ظرف هفته جاری تاکنون ۱۳ واحد متخلف در گروه های شغلی ۲، ۳و ۴ در شهرستان گراش به دلیل عدم رعایت مصوبات ستاد مدیریت کرونای شهرستان و با دستور قضایی پلمب شد اند.

این واحدهای تعطیل شده در حوزه پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی ، فروشگاه های تجهیزات ورزشی، مواد دخانی و واحدهای فروش سیسمونی بوده است.

هم اینک شمار بستری ها در بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرستان گراش ۳۰ نفر گزارش شده است که حال ۱۲ نفر از آنها وخیم است.

کرونا همچنین تاکنون و تا صبح امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۰نیز ۲۱۱ خانواده در شهرهای جنوب فارس را داغدار کرده که ۱۸۵نفر در شهرستان های لارستان، خنج و اوز و ۲۶ مورد نیز در شهرستان گراش گزارش شده است.

مسئولان دانشکده های علوم پزشکی لارستان و گراش همچنین سهل انگاری، عادی‌انگاری ها، عدم توجه به هشدارها و رعایت نکردن پروتکل‌ها را سبب افزایش روزانه تعداد مبتلایان در این شهرستان ها اعلام کرده اند.

روند صعودی مبتلایان در موج چهارم در حالی است که همچنان شاهد دوگانه طغیان کرونا و اعلام محدودیت های شدید از یک سو و بی خیالی و سبک شمردن و تا حدودی بی اعتنایی و بی اعتمادی برخی شهروندان از سوی دیگر مواجه هستیم.

کارشناسان معتقدند که منشا اصلی و بیشترین لطمه ها و صدمات و نفوذ کرونا همواره در سایه عادی انگاری ها و باورنداشتن برخی از شهروندان نسبت به خطرات شیوع این ویروس بوده و این روند با وجود همه هشدارها ، توصیه ها ، ممنوعیت ها ، محدودیت های شدید و البته مرگ و میرهای روزافزون نیز همچنان با قوت ادامه دارد.

هفته سخت کرونایی درانتظار جنوب فارس

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان معتقد است که چنانچه این روند حاکم باشد ظرف این هفته و هفته آینده بدون شک با سونامی و موج دشوارتری از هجوم بی رحمانه کرونا مواجه خواهیم بود و شهر لار و منطقه جنوب فارس سخت ترین و سیاه ترین روزهای کرونایی را سپری خواهند کرد.

وحید یگانه گفت: مردم باید بدانند رابطه معناداری میان کاهش شمار مبتلایان کرونا و رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم وجود دارد که مصداق عینی آن هم اینک در شهرستان اوز حاکم شده است و شرایط اوز و موج فزاینده در این شهرستان که در دو هفته پیش به شدت بحرانی بود از روز گذشته تا حدودی کاهش یافته و وضعیت این شهر از قرمز خارج شده است.

وی با بیان اینکه هم اینک خستگی مفرط نیز بر کادر خسته بهداشت و درمان هجوم آورده و روز دوشنبه نیز چهار نفر از پرسنل مرکز بهداشت عماد شهر به کرونا مبتلا شدند.

یگانه همچنین نسبت به برخی رفتارها و بی توجهی برخی شهروندان نسبت به رعایت پروتکل ها ابراز نگرانی کرد و می گوید: این بی اعتمادی و بی اعتنایی ها و سبک انگاری ها از سوی عده ای از مردم مصداق بارز تضییع حقوق شهروندی است.

وی بیان کرد: البته با بررسی های انجام شده مردم و شهروندانی که نسبت به رعایت پروتکل ها بی اعتنا و بی توجه هستند را می توان به چندین دسته تقسیم بندی کرد که در یک بررسی و تحلیل کارشناسی وعمیق و با شناسایی ریشه ها و آسیب های فراروی این بحران به زودی اعلام خواهد شد.

وی گفت: بررسی ها در سه موج گذشته و در پیک چهارم کرونا نشان داده که هر چه میزان توجه و همراهی و مشارکت مردم در کنترل و مدیریت کرونا کمرنگ تر باشد به همان میزان نیز هجوم و نفوذ و چنبره این ویروس بر جامعه پررنگ تر و پر حجم تر بوده است.

یگانه همچنین گفت: تحقیقات و بررسی های علمی هم در سطح ملی و بسیاری از استان ها و مناطق از جمله لارستان نشان می دهد که ابتلاهای گروهی و خانوادگی وجه بارز پیک جدید در مقایسه با پیک‌های قبلی این اپیدمی است.

او بیان کرد: بر اساس بررسی ها و تحلیل های آماری از مبتلایان به کرونا در سطح منطقه لارستان ، مهمترین علت و بیشترین میزان مبتلایان ناشی از دورهمی‌های خانوادگی و تجمعات غیر ضروری است.

وی همچنین خطرعادی انگاری کرونا را از سوی برخی افراد یادآور شد و گفت: سهل انگاری و جدی نگرفتن موضوع استفاده از ماسک و حضور در دورهمی ها و سفرهای غیر ضروری و همچنین رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی اصلی ترین عامل افزایش آمار جان باختگان و مبتلایان به کرونا در سطح شهرستان لارستان است.

هر بیماری با علائم سرماخوردگی کروناست

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز در اظهار نظری جالب توجه و با توجه به میزان افزایش مبتلایان در این روزهای سیاه کرونایی نیز گفت: در شرایط کنونی، هر بیماری با علائم سرماخوردگی بدون‌شک کرونا است و باید در اسرع وقت موارد قرنطینه ای و فرآیند مدیریت و کنترل بیماری از سر گرفته شود.

خلیل صفری با بیان این مطلب اظهار داشت: بر اساس دستور العمل های جدید ابلاغی از سوی وزارت بهداشت نیز هم اینک هیچ نوع بیماری آنفلانزا و یا سرماخوردگی در کشور وجود ندارد و در تمام مواردی که علایمی همچون تب، سردرد، آبریزش بینی وجود دارد، احتمال بروز بیماری کووید۱۹ و یا کرونای جهش یافته قطعی بوده است.

وی با بیان اینکه شخصی با این علائم باید شرایط قرنطینه ای برای وی اعمال شود و نیازی به انجام تست ندارد، گفت: تست های متعدد کرونا توسط یک فرد علاوه بر ایجاد هزینه های مالی، هزینه های مضاعف جانی و فشارهای ناشی از افزایش کار و درگیری را برای پرسنل مجموعه بهداشت و درمان به همراه دارد.

صفری، با اشاره به هزینه بر بودن تستهای سریع و PCR کرونا برای مجموعه دولت و حوزه بهداشت و درمان نیز اظهار داشت: از ابتدای شیوع بیماری کوویید ۱۹ و گسترش روزافزون آن تمام تلاش دولت و مسئولان بر کاهش هزینه های تحمیل شده بر مردم بوده که انجام رایگان آزمایشات کرونا نیز یکی از این موارد است.

وی افزود: اجرای طرح های متعدد نمونه گیری در قالب تست های فوری در مبادی ورودی و مراکز منتخب شهری و روستایی، اجرای طرح حاج قاسم سلیمانی و سایر طرح های مدیریت کرونا از سوی وزارت بهداشت دسترسی سریع و رایگان عموم مردم به روشهای تشخیصی با هدف کنترل بیماری است.

مدیر گروه بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: البته برخی از افراد جامعه بی توجه به توصیه ها و دستورالعمل هاهمچنان مایل هستند که همچنان هزینه های متعدد مالی و جانی را به سیستم وارد کنند.

صفری با تاکید بر اینکه پاسخ های مثبت دریافت شده از نمونه ها، نیز به طور ۱۰۰درصد صحیح است، اما در موارد منفی احتمالی خطای ۴۰ تا ۵۰ درصدی نیز وجود دارد، تصریح کرد: بر اساس آزمون و خظاهای انجام شده در سراسر کشور و بررسی مطلعات انجام شده، به این نتیجه رسیده ایم که در صورت بروز علائم و حتی برغم منفی بودن تست، احتمال ابتلا به کرونا بسیار بالاست.

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی لارستان یادآور شد: همه مردم باید بدانند که نمونه های اخذ شده در تک تک مراکز به شکل یکسان بررسی و در آزمایشگاه مرکزی کرونا شهرستان مورد بررسی قرار می گیرد و دلایلی همچون برنامه های سفر و دورهمی های خانوادگی نمی تواند توجیه مناسبی برای انجام سریعتر تست و یا تکرار متعدد نمونه های مثبت تا حصول نتیجه منفی باشد.

صفری از مردم خواست که با توجه به بار سنگین کرونا و خستگی های مفرط ناشی از مدیریت و مقابله با آن برای کادر بهداشت و درمان و فشارهای ناشی از پیک های متعدد کرونایی بیش از گذشته یاری گر این مجموعه باشند.

وی یادآور شد: بدون شک حضور مستمر و ایثارگرانه کادر بهداشت و درمان برای مدیریت، کنترل ، مقابله و پرستاری از بیماران و مبتلایان کرونایی توان و تلاشی مضاعفیرا می طلبد ، گفت: فرهنگ سازی صحیح در انجام به موقع تست و عدم توقع بی جا می تواند باری را از روی دوش این مجموعه بردارد.

کرونای انگلیسی با سرعت در حال گسترش است

یک متخصص داخلی بیمارستان امام رضا (ع) لار گفت: افراد و گروهایی که تاکنون اقدام به تزریق واکسن کرونا کرده اند هم ممکن است ناقل این ویروس باشند کرونای انگلیسی بشدت در حال گسترش است و مراقبت بیشتر می‌طلبد.

ندا جعفری روز دوشنبه در این باره بیان کرد: موج چهارم کرونا با سرعت و رشدی خیره کننده نسبت به پیک های قبلی کرونا چه به لحاظ مراجعان سرپایی و یا بستری ها در سطح لارستان و دیگر شهرهای جنوبی فارس در حال پیش روی است.

وی یادآور شد: همچنین در این موج میزان رشد مبتلایان و سرعت انتشار از نوع ویروس جهش یافته انگلیسی نیز تا حد قابل ملاحظه ای بر نگرانی ها و بارسنگین بیماری نیز افزوده است و گروه ها و افراد بیشتری حتی کودکان و نوزادان نیز در معرض خطر ابتلا هستند.

جعفری به بیماران و افرادی که دارای بیماری زمینه ای به خصوص دیابتی ها، بیماران آسمی و فشارخونی ها نیز توصیه کرد که علاوه بر شرایط قرنطینه ای خود با حساسیت بیشتری نسبت به رعایت مسایل بهداشتی و دستورالعمل ها نیز اهتمام ورزند.

این متخصص داخلی یادآور شد: بیماران خاص از جمله دیابتی ها، و فشارخونی ها باید مراقب باشند که وقفه ای در مصرف داروهایشان اتفاق نیفتد.

او گفت: این کار باعث می شود که وقتی بیماری آنها در حال کنترل است به همان میزان نیز سرعت ابتلای به کرونا در آنها کمتر و در نتیجه مقاومت در برابر این ویروس بیشتر می شود.

جعفری معتقد است: با توجه به بررسی های انجام شده در موج چهارم، بیشتر مبتلایان و بستری ها افرادی هستند که یا سابقه سفر داشته اند و یا با افرادی که در مسافرت بوده اند ارتباط داشته اند.

وی گفت: چنانچه سابقه سفر داشته اید و دارای علامت نیز هستید باید دو هفته و اگر سابقه سفر داشته اید اما بدون علامت هستید نیز یک هفته باید در قرنطینه خانگی باشید تا بتوان به قطع زنجیره کرونا و کاهش میزان مبتلایان در این شرایط حساس و خطرناک کمک کرد.

این متخصص داخلی بیمارستان آموزشی و درمانی امام رضا (ع) لار همچنین گفت: افرادی که کمترین علائم سرماخوردگی دارند باید سعی شود که هیچ ارتباطی با آنها نداشته باشیم.

وی همچنین باز کردن مداوم پنجره و ضرورت تهویه مناسب هوا در محیط های بسته به عنوان یکی از ضرورت های مهم برای کاهش آمار مبتلایان به کرونا را یادآور شد و تاکید کرد: تامین هوای تازه برای افراد مستعد بیماری، خارج کردن هوای آلوده از محیط، رقیق سازی هوا از طریق ورود هوای تازه و گردش مجدد هوا و همچنین تمیز کردن هوای داخل اتاق ها و فضاها، در کاهش انتقال عوامل بیماری به طورقابل ملاحظه ای موثر است.

جعفری ادامه داد: همچنان تنگی نفس، درد قفسه سینه، بی حالی ، تب و پایین بودن اکسیژن خون بین ۹۴ یا ۹۵ درصد از علائم خطر کرونا هستند و افراد دارای این علائم باید در سریع ترین زمان ممکن به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنند.

برچسب ها: کرونا ، لار ، مبتلایان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار