دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور:
 مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری کشور گفت که زیرساخت‌های اولیه برای راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون گلستان وجود دارد اما برای تکمیل و توسعه آن از ظرفیت بازار سرمایه و بخش خصوصی استفاده می‌شود.
کد خبر: ۹۷۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴ 16 June 2021

حمیدرضا مومنی روز چهارشنبه در بازدید از ایستگاه راه‌آهن، مرکز لجستیک و گمرک اینچه‌برون گنبدکاووس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هزینه ایجاد زیرساخت در مناطق آزاد جدید بسیار زیاد است و دبیرخانه مناطق آزاد بودجه‌ای برای ایجاد این زیرساخت‌ها ندارد از طرفی اگر بخواهیم با اعتبارات دولتی کار را پیش ببریم، زمان بر خواهد بود.

وی افزود: در نظر داریم از توان بخش خصوصی و بازار سرمایه برای ایجاد، تکمیل و توسعه زیرساخت‌های منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون استفاده کنیم تا هرچه سریعتر کارهای اجرایی لازم در بحث راه‌انداری این منطقه شروع شود.

مومنی اضافه کرد: در بحث مناطق آزاد جدید اقدامات در ۲ مرحله انجام می‌شود که مرحله نخست بحث راه‌اندازی شامل اساسنامه و طرح‌های جامع، ساختار مالی و اداری، تحویل زمین و سند آن و مرحله دوم نیز بهره‌برداری است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری کشور ادامه داد: هم اینک منطقه آزاد اینچه‌برون در مرحله نخست که همان راه‌اندازی است، قرار دارد و با توجه به وجود زیرساخت‌های اولیه سریعتر از مناطق آزاد جدید دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

وی با پیش بینی اینکه منطقه آزاد اینچه‌برون یکی از بهترین مناطق آزاد کشور خواهد شد، تصریح کرد: باتوجه به فعال شدن شورای لجستیک مناطق آزاد، این شورا می‌تواند در حوزه ترانزیت نقش بسزایی ایفا کند و اینچه‌برون به عنوان یکی از نقاط حساس و کلیدی این موضوع می‌تواند سهم قابل توجهی از این ترانزیت را به خود اختصاص دهد.

استاندار گلستان نیز به خبرنگاران گفت: منطقه آزاد اینچه‌برون نزدیکترین نقطه ارتباطی با کشورهای آسیای میانه است و با توجه به الحاق جمهوری اسلامی ایران به کشورهای "اوراسیا"، این منطقه دسترسی مناسب‌تری حواهد داشت.

هادی حق‌شناس با اشاره به ظرفیت بالای تولید محصولات کشاورزی در گلستان، افزود: ۹۲ نوع محصول زراعی و باغی در این استان تولید می‌شود که در ۱۵ نوع آن، رتبه گلستان در ایران یک رقمی است.

وی اظهار داشت: با وجود امکانات زیرساختی در مرز اینچه برون به عنوان مرز زمینی در کنار مرز ریلی، این منطقه از این پس نقطه اعمال رژیم حقوقی منطقه آزاد تجاری خواهد شد.

استاندار گلستان اضافه کرد: بیشترین حجم باری که از مرز اینچه‌برون قبل از کرونا جابجا شده، حدود ۴۰۰ هزار تن بود در حالی که فقط زیرساخت ریلی این منطقه ظرفیت جابجایی چند میلیون تن کالا را دارد.

حق‌شناس ادامه داد: با توجه به بحث کریدور شمال به جنوب و اتصال دریای خزر به آبهای خلیج فارس و موافقتی که سازمان بنادر با ایجاد بندر در ساحل گمیشان استان گلستان کرده، وجود مجموعه‌ای از ظرفیت حمل‌ و نقل ریلی، آبی، هوایی و زمینی، شاهد بالفعل رسیدن ظرفیت‌های منطقه آزاد اینچه‌برون خواهیم بود.

وی افزود: برای شروع به‌کارهای منطقه آزاد اینچه برون هیچ محدودیتی وجود ندارد و با سفر امروز دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری کشور، فرآیند تشکیلات حقوقی آن ظرف یک ماه آینده اجرا خواهد شد.

زیرساخت‌های اولیه راه‌اندازی منطقه آزاد اینچه برون وجود دارد

به گزارش ایرنا، ایجاد منطقه آزاد اینچه برون که ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری در نشست اعضای تشخیص مصلحت نظام تصویب شد، دارای ۴۲ کیلومتر طول، سه کیلومتر عرض و ۱۲ هزار هکتار مساحت است.

ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در سال ۹۳ و همزمان با سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان گلستان مصوب شد و در خردادماه سال ۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.

این لایحه در مجلس نهم دوبار به صحن مجلس آمد ولی به دلیل رای نیاوردن کنار گذاشته شد و در نهایت در جلسه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب نمایندگان رسیده و پس از آن در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از جهاتی خلاف قانون تشخیص داده شد بر همین اساس برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

اینچه برون به عنوان تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع شده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

در سال های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شد.

استان شمالی گلستان بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار