مدیر امور آب و فاضلاب گنبدکاووس گفت که ۱۵ روستای بخش مرکزی و سه روستای بخش مرزی داشلی‌برون این شهرستان باوجود برخورداری از منابع آب، به سبب استفاده از آب شُرب برای مصارف دام و کشاورزی و قطع مکرر برق با کمبود شدید آبی مواجه هستند.
کد خبر: ۹۷۴۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵ 27 June 2021

حسین سعیدی‌راد روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روستاهای "حاجیلر قلعه، آق قایه، نورخان آباد، زابل آباد، قلندرآباد، چای قوشان کوچک، توتلی کوچک، امیدیه، امید آباد، فیضیه یک و ۲، ابوذر سه، یسرکچن، دیگچه و خیرآباد" در بخش مرکزی و سه روستای "ترشکلی، دوزالوم و اوخی تپه" بخش داشلی برون تابستان را با تنش آبی شدید آغاز کردند.

وی افزود: درصورت استمرار کم توجهی و عدم مدیریت مصرف آب شُرب توسط مشترکان این روستاها، قطع آب آن‌ها در روزهای آینده دور از انتظار نیست مضاف براینکه هم اکنون به برخی مشترکان این روستاها که در انتهای شبکه توزیع سکونت دارند، با تانکر آبرسانی می‌شود.

سعیدی راد بابیان اینکه از مجموع ۶۵ هزار مشترک مدیریت امور آب و فاضلاب منطقه گنبدکاووس ۳۶ هزار مشترک در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، اضافه کرد: علاوه بر روستاهایی که با تنش آبی مواجه شدند، این مدیریت به ۱۸ روستا عموما در بخش داشلی برون و ۱۲ نقطه جمعیتی دربخش مرکزی شهرستان که فاقد منابع آب بوده و ۹ هزار و ۲۶۰ نفر جمعیت دارند با ۶ دستگاه تانکر با ظرفیت کل ۱۱۴ متر مکعب به صورت سیار آبرسانی می‌کند.

به گفته وی، آبرسانی سیار به روستاها و نقاط جمعیتی فاقد منابع آب گنبدکاووس برحسب جمعیت روستا هر ۴۸ ساعت و یا هفته‌ای یکبار و به ازای هر نفر بین ۱۰ تا ۱۵ لیتر آبرسانی می‌شود.

مدیر امور آب و فاضلاب منطقه گنبدکاووس ادامه داد: به سبب خشکسالی و کاهش منابع آب سفره‌های زیرزمینی درسال آبی جاری (مهر ۹۹ تاکنون) دبی چاه‌های تامین کننده آب شرب مشترکان گنبدکاووس هم اکنون ۱۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و این روند ادامه دارد.

سعیدی‌راد گفت: در حال حاضر مجموع نیاز آب شُرب مردم مناطق شهری و روستایی گنبدکاووس در پیک مصرف هزار و ۶۵ لیتر برثانیه که دبی استحصال از ۹۰ حلقه چاه آب موجود ۷۰۰ لیتر برثانیه است.

وی، میزان بهره‌مندی مشترکان روستایی مدیریت آب و فاضلاب گنبدکاووس از آب شُرب سالم را ۵۹.۷ درصد اعلام کرد و افزود: این میزان برخورداری حدود ۱۳ درصد کمتر از میانگین استانی است ضمن اینکه از مجموع ۱۷۲ روستای این شهرستان ۱۵۴ روستا دارای تاسیسات آبی هستند.

سعیدی راد ادامه داد: شهرستان گنبدکاووس با فقر شدید منابع آب مواجه است اما بخش زیادی از منابع آب آن ( ۹۰ درصد) همانند دیگر نقاط کشور در بخش کشاورزی و برای محصولاتی با نیاز آبی بالا از جمله شالی مصرف می‌شود که این امر سبب افت سطح آب‌های زیرزمینی شده است.

مدیر امور آب و فاضلاب منطقه گنبدکاووس همچنین با گلایه از استفاده آب شُرب برای مصرف دام‌ در روستاهای شهرستان گفت: ۳۸۵ هزار راس دام سبک و سنگین و چهار میلیون قطعه طیور در شهرستان وجود دارد که حدود ۳۵ درصد آب شُرب در حوزه روستایی معادل ۱۲۰ لیتر برثانیه، برای مصارف دام و طیور استفاده می‌شود.

وی وضعیت منابع تامین آب شُرب گنبدکاووس را بحرانی و قرمز اعلام کرد.

شهرستان گنبدکاووس افزون بر ۳۷۳ هزار نفر جمعیت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار