به همت معاونت عملی ریاست جمهوری؛
به همت معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری، مستند چهار گِل فِشان گلستان تولید شد.
کد خبر: ۹۷۴۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹ 27 June 2021

به همت معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری، مستند چهار گِل فِشان گلستان تولید شد.

مستند «گِل فشان، جوش و خروش زمین» سومین قسمت از مجموعه «رخساره زمین» است.

تاکنون مجموعه مستندهای «رخساره زمین» با حمایت طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شده و در سومین قسمت خود به سراغ یکی دیگر از گنجینه‌های زمین‌شناسی ایران رفته است.

مراسم رونمایی از مستند «گِل فشان، جوش و خروش زمین»، با حضور کامبیز مهدی‌زاده، مشاور عالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری، کارگردان و نویسنده مستند، ابراهیم کریمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان، محمدرضا اسپهبد مشاور امور اکتشاف طرح توسعه فناوری ها ونوآوری های حوزه معدن و دیگر متخصصان، کارشناسان و پژوهشگران فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن برگزار شد.

در این مستند از گل فشان نفتلیجه (دریای صورتی) و گل فشان قارنی یاریق که در زبان محلی به معنای (شکم پاره) نامیده می شود، در منطقه گمیش تپه واقع شده اند. گل فشان گوبک لیجه (پنج برادر) به معنای ناف کوچک در منطقه صفر مرزی با کشور ترکمنستان و گل فشان اینچه در شمال منطقه آق قلا یکی از جاذبه‌های منحصربه فرد زمین‌گردشگری ایران قرار دارند، سخن گفته می شود.

مشاور عالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی در آیین رونمایی از مستند «گِل فشان، جوش و خروش زمین» گفت: گِل فشان ها پدیده طبیعی هستند که گل از عمق زمین به سطح می آید و جوشش دارد.

کامبیز مهدی‌زاده افزود: پیش از تهیه این مستند برخی از فعالان این عرصه اعتقاد داشتند که گل فشان های این منطقه غیر فعال شده اند، در صورتی که مستند جوش و خروش نشان داد که گل فشان های استان گلستان فعال هستند و فعالیت آنها ادامه دارد.

مهدی زاده با اشاره به اینکه گل فشان ها جنبه درمانی هم دارند، یادآور شد: نمونه این گل فشان ها در استان سستان و بلوچستان در شهرستان کنارک و همچنین در استان آذربایجان شرقی نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر اهمیت زمین شناسی و ژئووریسم در توسعه کشور، اظهار کرد: هیچ برنامه مدونی در خصوص زمین گردشگری و ژئوتوریسم نداریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار