فرودگاه شهدای کلاله از حدود چهار سال قبل به دلایل مختلف از جمله متنوع نبودن مقاصد پروازی، ساعت پرواز و مهمتر از همه نبود جایگاه سوخت و در نتیجه استقبال کمرنگ ساکنان شرق گلستان غیرفعال شده که فعالیت دوباره آن به مطالبه مردم این دیار از دولت سیزدهم تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۸۷۸۲۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴ 22 August 2021

مردم شرق گلستان که در واپسین روزهای خدمت دولت دوازدهم خبر صدور مجوز ساخت جایگاه سوخت فرودگاه کلاله را از وزارت راه و شهرسازی شنیدند، بی‌صبرانه در انتظار اجرای این مجوز و از سرگیری دوباره پروازهای فرودگاه کلاله با تنوع بخشی به مقاصد پروازی آن از سوی دولت سیزدهم هستند.  

نبود جایگاه سوخت فرودگاه کلاله که ۵۰ سال از زمان احداث آن می‌گذرد و به تبع آن متنوع نبودن مقاصد پروازی، یکی از عوامل اصلی کم رونقی و تعطیلی چندباره این فرودگاه در سال‌های گذشته بوده که درصورت رفع این نقص اساسی به اعتقاد کارشناسان و مسوولان، فرودگاه کلاله در مسیر رونق و توسعه قرار خواهد گرفت.

فرودگاه کلاله که درسال ۱۳۵۰ برای استفاده اختصاصی یکی از وابستگان رژیم طاغوت و نیز سمپاشی اراضی زراعی تحت تصرف وی در سه کیلومتری شمال غربی این شهر در زمینی به مساحت ۳۱۵ هکتار تاسیس شده بود، پس از پیروزی انقلاب همچنان کاربری هواپیماهای سمپاشی را حفظ کرد تا اینکه با صرف هزینه‌های میلیاردی برای ایجاد زیرساخت‌های پروازی آن، بار نخست در سال ۱۳۷۴ و برای دومین بار در سال ۱۳۹۱ با حضور رییس جمهوری وقت و با هدف استفاده مسافری در مسیر تهران - کلاله (هفته ای دو پرواز رفت و برگشت) بازگشایی شد اما به دلیل استقبال کم رنگ مسافران، پس از مدتی کوتاه تعطیل گردید.

این فرودگاه پس از یک وقفه چهار ساله و برای بار سوم ۲۸ مهر ۱۳۹۵ دوباره راه‌اندازی شد که با وجود کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیط و برخی حمایت‌های دیگر، باز هم به دلیل استقبال کم رنگ مسافران در کمتر از دو ماه از آغاز فعالیت، مجددا با توقف پرواز ایرلاین‌ها و تعطیلی مواجه گردید.

پروازهای فرودگاه شهدای کلاله برای چهارمین بار مرداد ۹۶ از سر گرفته شد اما باز هم پس از چند ماه به سبب استقبال کم مردم و این بار به بهانه نبود جایگاه سوخت به سرنوشت دوره‌های قبلی گرفتار شد و از آن تاریخ به بعد فعالیت مسافری این فرودگاه متوقف گردید.

به اعتقاد کارشناسان، مسوولان محلی و مردم شرق گلستان تعطیلی چند باره فرودگاه کلاله بیشتر به سبب نامناسب بودن زمان پروازها (کلاله به تهران) و نیز کم بودن مقاصد پروازی آن بوده و همین عوامل دلیلی بر استقبال کم حدود یک میلیون نفر از اهالی ساکن هفت شهرستان واقع در شرق گلستان یعنی رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه از این فرودگاه است.

کارشناسان معتقدند که پیش بینی پروازهایی از فرودگاه کلاله به مشهد و مناطق جنوبی کشور از جمله زابل، زاهدان و هرمزگان، باتوجه به بافت جمعیتی و قومیتی شرق استان گلستان می‌تواند به رونق این فرودگاه کمک کند و لازمه آن نیز برخورداری فرودگاه کلاله از جایگاه سوخت است.

فعالیت دوباره فرودگاه کلاله، مطالبه مردم شرق گلستان از دولت سیزدهم
 تصویری از فرودگاه کلاله

احداث جایگاه سوخت برای فرودگاه کلاله از سال ۹۶ و پس از پیش بینی خط پروازی از کلاله - زاهدان مطرح شد و حتی قرار بود از اواخر دی‌ماه همان سال یک فروند از هواپیماهای پسا برجام خریداری شده ATR۷۲  توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) پروازهای این فرودگاه از سر گرفته شود که به دلایلی محقق نشد.

نکته‌ای که ۲۳ بهمن ۹۹ نماینده مردم چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در گفت و گو با ایرنا به آن اشاره کرده و گفته بود: باتوجه به بافت جمعیتی و قومیتی منطقه شرق گلستان پروازهایی به مقصد مشهد و زابل و زاهدان و یا مناطق جنوبی کشور می‌تواند با صرفه اقتصادی مناسب برای شرکت‌های ایرلاین، از طریق فرودگاه کلاله انجام شود.

رضا آریان‌پور تاکید کرده بود که اگر پروازهای مسافرتی برای تهران، مشهد زابل و زاهدان از فرودگاه کلاله برقرار گردد قطعا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود ضمن اینکه باتوجه به سکونت اقوام مختلف در منطقه شرق گلستان، چنین پروازهایی ادامه خواهد یافت.

به گفته وی، فرودگاه کلاله در منطقه مهمی ساخته شده که از یک طرف با نزدیکی به پارک ملی گلستان و آتش سوزی‌های مکرر در این پارک و حادثه خیز بودن این منطقه، می‌تواند به عنوان فرودگاه پشتیبان برای بالگردهای اطفای حریق یا هواپیماهای امداد رسان، مورد استفاده قرار گیرد و از طرف دیگر نزدیکی به مرز ترکمنستان و وجود خط لوله گاز بین ایران و ترکمنستان، سبب شده تا این فرودگاه از نظر پدافند غیرعامل نیز نقش مهمی داشته باشد.

آریان پور اضافه کرده بود که فرودگاه کلاله با هزینه‌های بالا راه‌اندازی و ساختمان اداری و مدیریت آن نیز در این شهرستان مستقر شده اما به سبب نداشتن جایگاه سوخت فعال نیست و حدود ۴۰۰ هکتار زمین، برج مراقبت و تجهیزات آن، بلا استفاده بوده و در حال فرسوده‌ شدن است.

وی بابیان اینکه ساخت جایگاه سوخت در فرودگاه‌ها برعهده وزارت نفت است، گفته بود که احداث این پروژه در فرودگاه کلاله به منظور تامین سوخت ایرلاین‌ها به ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

با این حال پیگیری‌های این نماینده مجلس برای رونق دهی به فرودگاه کلاله به‌عنوان یک سرمایه ملی و ظرفیتی برای توسعه استان گلستان بویژه نواحی شرقی آن در تازه ترین نامه‌ای که ۲۸ تیرماه امسال به وزیر راه و شهرسازی زده بود، جواب داد و محمد اسلامی دستور ساخت سریع جایگاه سوخت فرودگاه کلاله را با مشارکت دو سویه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و استانداری گلستان با انتخاب پیمانکار واجد شرایط صادر کرد.

ابلاغیه این دستور وزیر ۶ مرداد ماه جاری طی نامه‌ای از سوی "مصطفی طاعتی مقدم" مدیرکل حوزه وزارتی خطاب به "امیر مکری" مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های و ناوبری هوایی ایران صادر شد و در آن قید به انجام سریع کار شده است که همین موضوع نقطه امیدی به رونق فرودگاه کلاله و بهره‌مندی مردمان منطقه از سرمایه گذاری انجام شده برای این فرودگاه خواهد بود.

فعالیت دوباره فرودگاه کلاله، مطالبه مردم شرق گلستان از دولت سیزدهم

فرماندار کلاله نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به صدور مجوز راه و شهرسازی جهت احداث هرچه سریعتر جایگاه سوخت در فرودگاه این شهرستان، گفت: انجام این پروژه و فعالیت دوباره فرودگاه، نقطه عطفی در توسعه منطقه کم برخوردار شرق گلستان خواهد بود. 

محمد ابراهیمی تودرواری با قدردانی از پیگیری‌ نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی برای احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله، افزود: مدیرکل فرودگاه‌های گلستان به همراه پیمانکار طرح از فرودگاه این شهرستان بازدید کردند و مقرر شد در اسرع وقت عملیات اجرایی این پروژه با مشارکت استانداری و شرکت نفت آغاز شود.

وی اضافه کرد: با احداث جایگاه سوخت در فرودگاه کلاله، پروازهای مسافری کلاله به تهران، مشهد، زابل و زاهدان و نیز برگزاری دوره‌های آموزش خلبانی در این فرودگاه از سر گرفته خواهد شد.

به گفته فرماندار کلاله، مدیرکل فرودگاه‌های گلستان نیز در این بازدید گفته است که با راه‌اندازی جایگاه سوخت در فرودگاه کلاله می‌توان در بسیاری از حوادث طبیعی از قبیل سیل و زلزله و نیز آتش سوزی عرصه‌های جنگلی و مرتعی، در نواحی شرقی استان از این ظرفیت برای سوخت‌گیری بالگردها بهره‌مند شد.

علی متانت افزود: برای این فرودگاه ۲ جایگاه سوخت ۴۵ هزار لیتری در نظر گرفته شده که پس از طراحی نقشه‌ها و تایید سازمان‌های مربوطه عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

همچنین مدیرکل فرودگاه‌های گلستان ۲۳ بهمن پارسال نیز در گفت و گو با ایرنا گفته بود که فرودگاه شهدای کلاله تمامی زیرساخت های هوانوردی، ناوبری، تجهیزات ترمینالی فرودگاهی و سطوح پروازی را دارد و هم اکنون به بالگردهای اورژانس هوایی، اطفای حریق، امداد رسان به آسیب دیدگان بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله، بالگردهای پلیس و گشت هوایی جاده‌ای و پایش خطوط لوله شرکت گاز، خطوط انتقال برق، محیط زیست و منابع طبیعی و پروازهای سقوط آزاد و چتربازی، آموزشی، تفریحی و ناوبری، خدمات هوانوردی و فروگاهی ارائه می‌دهد. 

وی افزوده بود که با توجه به بافت و تراکم جمعیتی ساکن درشرق گلستان و واقع شدن شهرستان‌های آزادشهر، رامیان، گالیکش، مینودشت، گنبدکاووس و مراوه‌تپه درحوزه نفوذ فرودگاه کلاله، این فرودگاه بهترین مسیر برای پروازهای تهران، کلاله و زابل و مقاصد جنوب است که به علت بُعد مسافت نیاز به جایگاه سوختگیری هواپیمایی دارد.

متانت اضافه کرده بود که احداث جایگاه سوخت‌گیری برعهده وزارت نفت است و مجموعه وزارت راه و شهرسازی، شرکت فرودگاه‌های کشور و استان گلستان زمین مورد نیاز برای احداث این جایگاه را در اختیار وزارت‌ نفت قرار می‌دهد تا ابنیه مورد نیاز را احداث کند.

با این حال صدور مجوز ساخت جایگاه سوخت در فرودگاه کلاله، بارقه‌ای از امید را در مردم منطقه شرق گلستان ایجاد کرد و آنها امیدوارند در سایه این دستور و نیز پیگیری دولت سیزدهم مقدمات رونق و توسعه این فرودگاه بیش از پیش فراهم شود.

شهرستان کلاله افزون بر ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار