کارنامه دولت دوازدهم در حوزه مسکن به‌هیچ‌وجه قابل قبول نیست و ثبت افزایش ۶۰۰درصدی قیمت مسکن از شاهکارهای دولت روحانی است که امید بسیاری از مردم را برای خانه‌دار شدن ناامید کرده است.
کد خبر: ۹۹۱۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲ 05 September 2021

رشد قیمت مسکن در دولت تدبیر و امید به‌ویژه در دوره چهارساله دوم، سبب گرانی بی‌سابقه مسکن شد و امید بسیاری از مردم را برای خانه‌دار شدن ناامید کرده است.

قیمت مسکن اکنون در برخی از مناطق شهر گرگان به بیش از 35 میلیون تومان رسیده است. متوسط نرخ خرید و فروش مسکن در شهر گرگان بین 13 تا 16 میلیون تومان است و خرید یک خانه حدوداً 80متری نزدیک به یک‌میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد، این البته درباره خانه‌هایی است که چند سال از زمان ساخت آنها گذشته است وگرنه در واحدهای نوساز قیمت بالاتر است. قیمت بالای مسکن سبب شده است تعداد فروشنده‌ها بیشتر شود اما خبری از خریدار نباشد.

براساس آمارهای مربوط به سرشماری سال 95، حدود یک‌میلیون نفر از مردم استان ساکن شهرها و 850 هزار نفر در روستاها سکونت دارند. حدود 300 هزار خانوار در شهرهای زیر 100 هزار نفر استان سکونت دارند و طبق نتایج سرشماری، 183 هزار خانوار در شهرها مالکیت دارند، 89 هزار خانواده مستأجر هستند و وضعیت حدود 26 هزار خانوار اظهار نشده است.

از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد حدود 35 هزار خانوار مستأجر در شهرهای استان در دهک‌های یک تا هفت هستند که باید برای تأمین مسکن آنها کاری کرد.

در دولت نهم و دهم با اجرای طرح مسکن مهر، بسیاری از واجدان شرایط با قیمت‌های اندک صاحب خانه شدند و حالا همان خانه‌هایی که خیلی‌ها به ساخت آن خرده می‌گرفتند، یک سرمایه برای ساکنان آن به‌حساب می‌آید ضمن اینکه آگهی‌های خرید و فروش قیمت واحدی که در نهایت 40 تا 50 میلیون تومان برای صاحب آن هزینه داشت اکنون با قیمت‌های 700 و 800 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

سیاست اشتباه دولت در حوزه مسکن، سبب شده است رکودی در بخش ساخت‌وساز مسکن به وجود بیاید و صنعت ساختمان در سال‌های اخیر متأثر از این سیاست‌های نادرست، متحمل خسارت‌های فراوان شود.

در سال پایانی دولت دوازدهم و در اقدامی که از آن نوشداروی پس از مرگ عنوان می‌شود، طرح ملی مسکن کلید خورد، طرحی که با هزینه‌های تمام‌شده بالای آن سبب شد ابتر بماند و مردم هم از آن استقبالی نکردند.

در گلستان هم به‌رغم اینکه سهمیه حدود 5هزارواحدی پیش‌بینی شد اما عدم استقبال شهروندان سبب شد امیدی به طرح ملی مسکن نباشد و حالا با وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی، بسیاری از مستأجران به آینده امیدوار شده‌اند.

البته گرانی‌های سرسام‌آور و قیمت‌های افسارگسیخته مسکن فقط مربوط به شهرها نیست و در روستاها نیز خرید و فروش مسکن به‌علت افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها، عملاً متوقف شده است. اراضی مسکونی واقع در بافت روستا به‌ویژه در یکی دو سال اخیر با قیمت‌های گزاف و بالای دو تا سه میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

طبق گفته مدیرکل بنیاد مسکن گلستان در شهرهای زیر 100 هزار نفر استان که همه شهرها به‌جز گرگان و گنبدکاووس را شامل می‌شود، تولی‌گری ساخت مسکن ملی به این بنیاد واگذار شد و 2 هزار و 294 واحد مسکونی سهم این شهرها بود. در شهرهای بالای 100 هزار نفر استان یعنی گرگان و گنبدکاووس نیز 3 هزار و 700 واحد مسکونی طرح اقدام ملی در نظر گرفته شد.

سیدمحمد حسینی اضافه کرد: با هماهنگی‌هایی که با اداره‌کل راه و شهرسازی استان صورت گرفت، قرار شد ساخت مسکن ملی در شهرهای گرگان و گنبدکاووس هم از سوی بنیاد مسکن دنبال شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ادامه داد: در 11 شهر زیر 100 هزار نفر استان حدود 3 هزار نفر برای طرح ملی مسکن ثبت‌نام کرده بودند که بعد از پالایشی که صورت گرفت یک‌هزار و 800 متقاضی واجد شرایط تشخیص داده شدند.

وی گفت: در این شهرها تا کنون فقط 200 متقاضی سهم آورده خود را برای آغاز ساخت مسکن ملی واریز کرده‌اند که از این تعداد اغلب آنها پروانه دریافت ساخت دریافت کرده‌اند و عملیات اجرایی واحدهای مسکونی آنان آغاز شده است.

حسینی بیان داشت: در گرگان و گنبدکاووس هم 600 متقاضی داشتیم که واجد شرایط دریافت مسکن ملی بودند که تعداد بسیار کمی اقدام به واریز آورده ساخت کردند.

وی گفت: در شهر گرگان و در سایت مسکن مهر زیتون، قطعه‌زمینی برای ساخت مسکن ملی در نظر گرفته شد و در گنبدکاووس هم یک پروژه شروع شده است. این واحدها قرار است دوساله ساخته شود اما با توجه به سود 18 درصد برای تسهیلات، افزایش رقم تسهیلات، مکان اجرای پروژه و غیره متقاضیان چندان استقبالی از این طرح نکردند.

حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به تورم و شرایط اقتصادی حاکم در جامعه برای تولید مسکن باید مشوق‌هایی از جمله کمک بلاعوض، زمین رایگان و تسهیلات ارزان‌قیمت پیش‌بینی شود تا مردم برای مشارکت در ساخت مسکن ترغیب شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار