برداشت وش پنبه از سوی کشاورزان گلستان هر ساله از دهه دوم ماه شهریور آغاز می شد ولی امسال به دلیل شدت خشکسالی برداشت این محصول راهبردی استان از اواخر مردادماه و با ۱۵ الی ۲۰ روز زودتر از تقویم برداشت آغاز شده است.
کد خبر: ۹۹۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹ 07 September 2021

کشت پنبه در استان گلستان که در گذشته به سرزمین طلای سفید معروف است، هر ساله با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اردیبهشت ماه با ریختن بذر در مزرعه آغاز و برداشت محصول از این کشتزارها هم تا اواخر دی پایان می یابد.

رییس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان روز سه شنبه در این ارتباط گفت: امسال در سطح ۱۸ هزار هکتار کشت پنبه در این استان انجام شده که وجود خشکسالی سبب زود برداشت شدن محصول از کشتزارهای منطقه شده است.

علی موسی خانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خشکسالی هم برداشت وش پنبه را در منطقه به جلو انداخت و هم به لحاظ عملکرد در واحد سطح تاثیر منفی گذاشته است.

وی ادامه داد: پیش بینی تولید وش پنبه از سطح زیرکشت در گلستان در صورت وجود شرایط نرمال آب و هوایی در منطقه بیش از ۴۰ هزار تن بود ولی خشکسالی امسال مقدار برداشت را به ۳۰ هزار تن کاهش داده است.

به گفته وی در سال زراعی جاری یک نوبت از برداشت وش پنبه از کشتزارهای استان انجام شده که این برداشت عملکرد واحد سطح را در اراضی زیر کشت حاشیه سد وشمگیر آق قلا که آب کمتر استفاده کرده بین یک تا ۱.۵ تن نشان می دهد در حالی که عملکرد برداشت در سایر کشتزارهای پنبه منطقه که آب موردنیاز آن تامین شده بین سه تا چهار تن است.

وی تصریح کرد: برداشت وش پنبه در کشتزارهای استان با ارقام داخلی، سه الی چهار مرحله و با ارقام خارجی ۲ مرحله است و علت کاهش مرحله برداشت محصول در ارقام خارجی به خاطر همزمان رس بودن غوزه هاست.

خشکسالی زمان برداشت وش پنبه را در گلستان جلو انداخت

وی در خصوص قیمت خرید وش پنبه اضافه کرد: امسال قیمت توافقی هر کیلوگرم وش پنبه ۲۳۰ هزار ریال تعیین شد.

به گفته موسی خانی در گلستان برای خرید توافقی  وش پنبه ۹ کارخانه پنبه پاک کنی در استان فعال شده است.

طبق گزارش شرکت تعاونی کشاورزی پنبه و دانه های روغنی منطقه گرگان، در پایان کشت سال گذشته، هر کیلوگرم وش پنبه بین ۹۰ تا ۱۱۷ هزار ریال از کشاورزان خرید شده بود.

اقلیم متنوع، زمین های زراعی مستعد، وجود مرکز تخصصی تحقیقات پنبه کشور، استقرار کارخانه های پنبه پاک کنی و روغن کشی، واحد ریسندگی و بافندگی علی آباد از جمله ظرفیت های سرمایه گذاری برای رونق زراعت پنبه در گلستان است.

زراعت پنبه در گلستان پس از چند سال وقفه بار دیگر کشت آن در حال رونق گرفتن در منطقه است.

استان مرزی گلستان دارای ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی حاصلخیز است که هر ساله به زیر کشت محصولات زراعی مختلف از جمله پنبه می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار