رشد ۶۷ درصدی بودجه آموزش و پرورش

گروه استان ها- معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: اکنون بیش از ۴۰ عنوان پرداختی در حوزه آموزش و پرورش به‌روز شده است اما همچنان تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم.
کد خبر: ۱۲۰۱۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۹ 12 June 2025

به گزارش تابناک از گلستان، به نقل از از روابط عمومی آموزش و پرورش گلستان؛ علی فرهادی شامگاه چهارشنبه در نشست شورای معاونین آموزش و پرورش گلستان، با ارائه گزارشی از شرایط گذشته و حال وزارت آموزش و پرورش، بر ضرورت تقویت نگاه علمی در برنامه‌ریزی‌ها و استفاده بهینه از منابع انسانی تاکید کرد.

وی وضعیت این وزارتخانه در مهر ماه ۱۴۰۲ را «بسیار سخت» توصیف کرد و گفت: در آن زمان، حق‌التدریس اسفند ۱۴۰۱، پاداش پایان خدمت سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، به ارزش ۷۴ هزار میلیارد ریال پرداخت نشده بود. احکام بازنشستگی بر اساس رتبه‌بندی صادر نشده بود و صندوق بازنشستگی نیز از صدور احکام خودداری می‌کرد.

وی افزود: در همان مقطع، وزارتخانه با کمبود ۲۳ هزار معلم مواجه بود و نتایج ۲ آزمون استخدامی آموزگاری و دبیری هنوز اعلام نشده بود. همچنین، ۱۲ سال بدهی به هنرستان‌ها وجود داشت و هزینه‌های مربوط به فوت و ازدواج فرهنگیان نیز بین ۷ تا ۸ سال پرداخت نشده بود. شرایط مدارس شبانه‌روزی نیز به شدت نامناسب بود.

فرهادی با بیان اینکه اکنون بیش از ۴۰ عنوان پرداختی به‌روز شده، تاکید کرد: اگرچه هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم، اما تغییرات چشمگیر است. امروز به جای دغدغه در پرداخت‌های معوق، درباره پرداخت فوق‌العاده‌های ویژه و کاهش تبعیض‌ها صحبت می‌کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رشد قابل توجه بودجه این نهاد در سال جاری گفت: در بودجه ۱۴۰۳، در حالی که میانگین افزایش بودجه کشور حدود ۳۷ درصد بوده، بودجه آموزش و پرورش با رشد ۶۷ درصدی همراه شده و نخستین‌بار در ۱۵۰ سال گذشته سهم این وزارتخانه از بودجه کل کشور از ۱۲ درصد عبور کرده است.

فرهادی همچنین به چالش‌های حوزه منابع انسانی اشاره کرد و گفت: سال گذشته با وجود اختصاص ۱۰۷ هزار ردیف استخدامی، فرایند جذب با کندی پیش رفت که نشان می‌دهد علاوه بر جذب نیرو، به بهینه‌سازی ساختار منابع انسانی نیاز داریم.

چالش‌های آموزش و پرورش گلستان نیازمند نگاه ملی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان هم دراین جلسه گفت: این استان با وجود تلاش‌های گسترده برای توسعه فضاهای آموزشی، به دلیل مهاجرت‌های گسترده، تراکم بالای دانش‌آموزان، کمبود زمین و ناترازی مدارس، با چالش‌های جدی مواجه است که رفع آن‌ها نیازمند نگاه ملی و حمایت ویژه دولت مرکزی است.

محمد حمیدی همچنین از ناترازی شدید میان تعداد مدارس شهری و روستایی سخن گفت و وضعیت مدارس در شهرها را نامطلوب ارزیابی کرد،

معاون استاندار گلستان، یکی از مهم‌ترین مشکلات آموزشی استان را ترک تحصیل دانش‌آموزان به‌ویژه دختران روستایی دانست و گفت: در مناطقی مانند کلاله و گنبد، بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت هزینه سرویس رفت‌وآمد را ندارند. در حالی که پسران امکان استفاده از موتور برای تردد دارند، این امکان برای دختران وجود ندارد و همین موضوع منجر به ترک تحصیل آن‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۵۶ پروژه آموزشی در استان در دست اقدام است، گفت: با وجود این حجم پروژه، در بسیاری موارد زمین لازم برای احداث مدارس فراهم نیست.

حمیدی تاکید کرد: مولدسازی در گلستان به دلیل محدودیت مالکیت، معارضان و فقدان املاک مازاد قابل فروش، کارایی لازم را ندارد و باید نگاه ویژه‌تری به تاکین اعتبارات از سوی سازمان نوسازی و سایر دستگاه‌های ملی صورت گیرد.

وی با مقایسه گلستان با استان‌های صنعتی مانند اراک و اصفهان، گفت: نبود صنایع بزرگ و شرکت‌هایی با مسوولیت اجتماعی قوی در گلستان، باعث شده که این استان از مزایای اقتصادی و اجتماعی محروم بماند.

گلستان در آموزش و پرورش نیازمند توجهی همانند مناطق محروم است

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه، با تاکید بر لزوم تقویت زیرساخت‌های آموزشی، خواستار توسعه فضاهای آموزشی و تجهیز هنرستان‌ها در سطح استان شد.

رحمت‌الله نوروزی گلستان را استانی محروم در حوزه آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: هرچند نام استان ما در کنار مناطق کمتر برخوردار شنیده نمی‌شود، اما واقعیت آن است که از زمان جدا شدن از مازندران تاکنون، در برخی شاخص‌های آموزشی با محرومیت مواجه هستیم.

وی با انتقاد از وضعیت مدارس، تراکم بالا و فرسودگی فضاهای آموزشی و همچنین نبود امکانات کافی در هنرستان‌ها به‌ویژه در رشته‌های کشاورزی و کاردانش، تاکید کرد: امکانات موجود در این هنرستان‌ها متعلق به چند دهه گذشته است و پاسخگوی نیازهای روز نیست.

وی خواستار جلب مشارکت خیرین و فعالان صنعتی در مدرسه‌سازی شد و اظهار داشت: کاهش ظرفیت‌های اقتصادی، تعطیلی صنایع سنتی نظیر کارخانه‌های پنبه و کاهش توان مالی مردم موجب افت مشارکت در ساخت مدارس شده و وزارت آموزش و پرورش باید با در نظر گرفتن شاخص‌های اقتصادی استان، راهکارهایی برای جلب حمایت‌های جدید طراحی کند.

نوروزی خواستار توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان استان از حیث امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شد و موضوع اردوگاه دانش‌آموزی مشهد را مورد انتقاد قرار داد: با وجود اینکه هزینه ساخت این اردوگاه از محل حق‌الزحمه معلمان و دانش‌آموزان گلستان تامین شده، اما امکان استفاده از آن فراهم نیست و باید این موضوع به‌صورت حقوقی تعیین تکلیف شود.

توسعه عدالت آموزشی و مدرسه‌سازی؛ اولویت نخست آموزش و پرورش گلستان

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان، در این نشست با اشاره به رویکرد راهبردی این اداره در برنامه هفتم توسعه گفت: توسعه فضاهای آموزشی به‌ویژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار، در صدر اولویت‌های ما قرار دارد.

قدرت‌الله نظری افزود: دسترسی به آموزش باکیفیت برای همه دانش‌آموزان، به‌ویژه در مناطق روستایی و کم‌برخوردار، ضرورتی انکارناپذیر است. در حال حاضر سرانه فضای آموزشی و پرورشی مدارس در گلستان ۴.۳۹ مترمربع است، در حالی که طبق برنامه توسعه، این عدد باید به ۶.۱ مترمربع برسد.

وی با اشاره به پروژه مهر و اهمیت آماده‌سازی مدارس برای شروع سال تحصیلی جدید گفت: بازسازی مدارس، تجهیز کلاس‌ها به فناوری‌های نوین آموزشی و توانمندسازی معلمان از جمله اقدامات اجرایی ما برای ارتقاء کیفیت آموزشی است.

/س/

آخرین اخبار