نکته هایی برای حفاظت از اطلاعات رایانه ای

نکته هايي در خصوص ايمن سازي اطلاعات و شبکه هاي کامپيوتري لازم است بدانيم.
کد خبر: ۱۷۴۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳ 03 February 2016
تابناک فارس به نق از پایگاه خبری پیس:

اين نكات عبارتند از:

پذيرش مسئوليت به عنوان يک شهروند سايبر:

در صورتي که از اينترنت استفاده مي نمائيد ، شما به عنوان عضوي از جامعه جهاني و يا شهروند سايبر، محسوب شده و همانند يک شهروند معمولي ، داراي مسئوليت هاي خاصي بوده که مي بايست پذيراي آنان باشيم .

استفاده از نرم افزارهاي آنتي ويروس:

يک ويروس کامپيوتري ، برنامه اي است که مي تواند به کامپيوتر شما نفوذ کرده و صدمات فراواني را باعث گردد . نرم افزارهاي آنتي ويروس به منظور حفاظت اطلاعات و کامپيوترها در مقابل ويروس هاي شناخته شده ، طراحي شده اند . با توجه به اين که روزانه شاهد عرضه ويروس هاي جديد مي باشيم ، مي بايست برنامه هاي آنتي ويروس به صورت منظم و مرتب بهنگام گردند .

عدم فعال نمودن نامه هاي الکترونيکي ارسال شده توسط منابع نامشخص و گمنام:

نامه هاي الکترونيکي ارسالي توسط منابع ناشناس را مي بايست همواره حذف نمود. به فايل هائي که به عنوان ضميمه همراه يک نامه الکترونيکي ارسال مي گردند، توجه گردد. حتي در صورتي که اين نوع از نامه هاي الکترونيکي را از طريق دوستان و آشنايان خود دريافت مي نمائيد ( خصوصا" اگر داراي انشعاب exe . باشند.) . برخي فايل ها مسئوليت توزيع ويروس ها را برعهده داشته و مي توانند باعث بروز اشکالات فراواني نظير حذف دائم فايل ها و يا بروز اشکال در يک وب سايت گردند. هرگز نمي بايست اقدام به فوروارد نمودن نامه هاي الکترونيکي براي ساير کاربران قبل از حصول اطمينان از ايمن بودن آنان نمود .

از رمزهاي عبوري که تشخيص آنان مشکل است، استفاده شود:

هرگز رمزهاي عبور خود را بر روي کاغذ ننوشته و آنان را به کامپيوتر نچسبانيد!. رمزهاي عبوري که تشخيص و يا حدس آنان آسان است ، گزينه هاي مناسبي در اين رابطه نمي باشند . در فواصل زماني مشخص و به صورت مستمر ، اقدام به تغيير رمز عبور خود نمائيد . هرگز رمز عبور خود را در اختيار اشخاص ديگري قرار ندهيد.براي انتخاب يک رمز عبور از ترکيب اعداد ، حروف و علائم استفاده گردد تا حدس و رديابي آنان توسط افراد غيرمجاز ، مشکل شود .

استفاده از فايروال ها به منظور حفاظت کامپيوترها:

نصب و پيکربندي يک فايروال کار مشکلي نخواهد بود. يک فايروال ، امکان دستيابي و کنترل سيستم توسط مهاجمان را سلب نموده و پيشگيري لازم در خصوص سرقت اطلاعات موجود بر روي کامپيوتر را انجام مي دهد .

Back-up گرفتن منظم از اطلاعات ارزشمند موجود بر روي کامپيوتر:

در فواصل زماني مشخص و بر اساس يک برنامه خاص از اطلاعات ارزشمند موجود بر روي کامپيوتر backup گرفته شده و آنان را بر روي رسانه هاي ذخيره سازي نظير لوح هاي فشرده ذخيره نمود .

غير فعال کردن ارتباط با اينترنت در زمان عدم استفاده:

اينترنت نظير يک جاده دو طرفه است. شما اطلاعاتي را دريافت و يا ارسال مي نمائيد. غيرفعال نمودن ارتباط با اينترنت در مواردي که به آن نياز نمي باشد، امکان دستيابي سايرين به کامپيوتر شما را سلب مي نمايد.

عدم اشتراک منابع موجود بر روي کامپيوتر با کاربراني که هويت آنان نامشخص است:

سيستم عامل نصب شده بر روي يک کامپيوتر، ممکن است امکان به اشتراک گذاشتن برخي منابع موجود نظير فايل ها را با ساير کاربران شبکه، فراهم نمايد. ويژگي فوق، مي تواند زمينه بروز تهديدات امنيتي خاصي را فراهم نمايد، بنابراين مي بايست نسبت به غيرفعال کردن ويژگي فوق، اقدام لازم صورت پذيرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار