مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۱۲ هزار تن کود یارانه‌ای امسال بر اساس نیاز عرصه زیر کشت بین باغداران این استان توزیع شد.
کد خبر: ۱۰۰۵۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸ 31 October 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،علی اصغر زارعی افزود: ۷۳ هزار هکتار باغ در استان مرکزی وجود دارد که مقادیر مورد نیاز کود ازته با قیمت یارانه‌ای بین باغداران توزیع شده‌ است.
وی ادامه داد: کود مورد نیاز باغداران با ثبت‌نام در سامانه سازمان جهاد کشاورزی و بررسی کارشناسان مرکز خدمات سازمان جهاد کشاورزی در اختیار آنان قرار می‌گیرد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآور شد: ۸۵ درصد محصولات باغی این استان تاکنون برداشت شده و پیش‌بینی می‌شود بقیه آن‌ها نیز تاپایان آبان ماه برداشت شود.
زارعی گفت: ۵۴۰ هزار تن انواع محصولات باغی در سال زراعی قبل از سطح باغات استان مرکزی برداشت شد.
وی، ایجاد سایه‌بان در اراضی باغی را از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی برای مقابله با سرمازدگی و کاهش مصرف آب در این اراضی اعلام کرد و گفت: ۸۰ هکتار از باغات استان برای دریافت تسهیلات و اجرای این طرح به بانک‌های عامل استان معرفی شده‌ است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: متقاضیان جدید اجرای طرح سایه‌بان باغی در استان نیز با ابلاغ اعتبار به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.
زارعی یادآورشد: با توجه به افزایش گرما و تغییر اقلیم در کشور و استان مرکزی طرح سایبان باغ‌ها با هدف تنظیم میزان حرارت و کنترل تاثیر منفی گرمای شدید بر رشد گیاه، افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت آب کشاورزی و کند کردن روند تبخیر در این اراضی اجرایی می‌شود.
وی ابا اشاره به برنامه تبدیل ۳۵۰ هکتار از اراضی شیب‌دار به اراضی باغی در شهرستان‌های استان مرکزی، افزود: تسهیلات مورد نیاز کشت گیاهان دارویی در این اراضی با سود چهار درصد و سهمی از تسهیلات مورد نیاز خرید نهال به‌منظور استقرار باغات در اراضی شیب‌دار به‌صورت بلاعوض به متقاضیان پرداخت می شود.
استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه‌ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار