حال باید گفت طرحی که پس از سالها چشم انتظاری مردم استان ایلام ،می رفت تا با اجرای آن ،امید به استان تزریق شود ،حال به دلیل یک برنامه ریزی نادرست از سوی دولت به نقطه سر خط باز گشته است .
کد خبر: ۱۰۵۵۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷ 10 July 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی :: مردم مرزدار مهران و استان ایلام سالیان سال سینه خود را سپر تیر و ترکش دشمن کرده و در هشت سال دفاع مقدس دلاور مردانه در مقابل یورش همه جانبه دشمن بعثی جانانه از میان و مرز کشور دفاع کردند .

سالها از جنگ می گذرد و مردم این استان که بر روی دریایی از منابع عظیم نفت و گاز خوابیده وبا وجود مزیت های گوناگون اقتصادی بالقوه ،برای رهایی از پسوند محرومیتی که به نامش چسبیده است ،چشم بر تصمیمات دولت مردان دوخته اند .

صرف نظر از دیگر ظرفیت های موثر اقتصادی همچون ،نفت ،گاز ،طبیعت بکر ،اثار تاریخی منحصر بفرد ،مرزتجاری و مسافری و استعداد کم نظیر کشاورزی و دامپروری که می تواند استان را در مسیر رشد و توسعه قرار دهد ،اما ظرفیت مهم مرز ۴۳۰کیلومتری را میتوان کم هزینه ترین مزیت برای توسعه استان قلمداد کرد

سالها بود که ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران بعنوان یک مطالبه مهم و اثر گذار که می تواند در صورت تحقق کامل آن ،اقتصاد استان و حتی بخشی از مناطق غربی کشور را در مسیر شکوفایی قرار دهد در دستور کار دولت و مجلس قرار داشت .

طرحی که با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب های فراوان و ایرادات قانون و فنی بارها بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بود ،اما بدلیل اصرار برای اجرای آن از سوی مجلس پیشین جهت تعیین تکلیف راهی ایستکاه مجمع تشخیص مصلحت نظام شد

دو سال با وجود مخالفت های برخی از اعضای مجمع ،بالاخره با وساطت دبیر پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام توانست رأی مثبت دیگر اعضا را با خود همراه نموده و برای اجرای به دولت ابلاغ گردید .

با گذشت یکسال از تصویب این طرح در استان ایلام ،باروی کار آمدن دولت جدید و تعیین دبیر مناطق آزاد تجاری ،چند ماه پیش با حضور سردار محمد در استان و تعیین مدیر اجرایی این منطقه ،آغاز عملیات اجرایی آن وارد فاز جدیدی شد .

هر چند دولت و مجلس تاکنون اعتبار مشخصی برای از سرگیری فعالیت رسمی منطقه آزاد تجاری مهران و دیگر مناطق همسو در نظر نگرفته اند اما قرار بود این اعتبار از محل تهاتر نفت تامین و تزریق شود .

اما تصمیم گیرندگان هرگز به این مسأله نیاندیشیدند که با وجود تحریم های سخت اقتصادی که مسیر هرگونه فروش نفت برای کشور را مسدود کرده است ،چگونه می توان با تهاتری که عملا امکانپذیر نیست دست مردم هشت استان را در پوست گردو گذاشت ؟!

اینک‌ خبر می رسد که طرح تهاتر نفت کشور نیز شکست خورده است و این موضوع عملیاتی شدن مناطق آزاد تجاری را نیز به بن بست کشانیده است .

در پی شکست طرح تهاتر نفت برای طرح‌های ساخت مسکن، دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی از مشکلات ساخت ۷ منطقه آزاد جدید به دلیل توقف تهاتر نفت خبر داده است.

سعید محمد با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار داشت: «طبق قانون باید عددی به صورت ارزی برای راه‌اندازی مناطق آزاد جدید تخصیص پیدا کند، که ما از طریق تهاتر نفت این عملیات را انجام دهیم. اما متاسفانه بحث تهاتر نفت انجام نشد و هیچ‌ بودجه‌ای برای توسعه ۷ منطقه آزاد جدید ندارم. 

حال باید گفت طرحی که پس از سالها چشم انتظاری مردم استان ایلام ،می رفت تا با اجرای آن ،امید به استان تزریق شود ،حال به دلیل یک برنامه ریزی نادرست از سوی دولت به نقطه سر خط باز گشته است .

مردمی که سالهاست در انتظار تهاتر سختی ها ،مرارت ها و رنج های دوران هشت ساله دفاع مقدس با دوران تثبیت نظام نشسته اند ،حال این انتظارشان به تهاتر نفتی که امکان عملیاتی شدن آن وجود ندارد گره بسته است. 

در صورتی که رییس مجلس شورای اسلامی مصالح و منافع هشت استان مرزی را فدای اختلاف شخصی خود با دبیر اجرایی مناطق آزاد نکند می توان به تحقق این آرزو امیدوار بود وگرنه باید گفت منطقه آزاد تجاری طرحی صرفا بر روی کاغذ است که هیچ سودی برای مردم استان بدنبال نخواهد داشت. /م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار