وحید جلیلی:
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: مشهد یکی از نقاطی است که شبکه‌های جاسوسی بیگانه برای ایجاد تفرقه به آن امید بسته‌اند. باید با رویکرد انقلابی و بصیرانه این امید را در نطفه خفه کرد.
کد خبر: ۱۰۷۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۴ 08 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد، در اداره کل تبلیغات اسلامی‌ مشهد با اشاره به برخی از ظرفیت‌های محرم، به انتقاد از نحوه استفاده این ظرفیت‌ها در سطح جامعه پرداخت و گفت: تا اسم آسیب‌شناسی ظرفیت‌های محرم به میان می‌آید، همه سراغ مداح‌ها می‌روند!
وحید جلیلی افزود: چند سال پیش در پاسخ به سؤال یک نشریه که پرسید: نظر شما درمورد مداحی‌های سرخ‌پوستی چیست، گفتم که این مداحی‌های به قول شما سرخ‌پوستی، به‌دلیل آن منبرهای کنفوسیوسی است.
وی ادامه داد : وقتی در این منبرها از معارف ناب اهل‌بیت(ع) سخن به میان نمی‌آید و محور مراسم و عزاداری تضعیف می‌شود و به‌دنبال آن، وقتی «شور» سرریز نمی‌شود، نتیجه‌اش می‌شود این که عده‌ای صرفا با احساسات بخواهند مجالس را پرشور کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: باید جانمایی برنامه‌های محرم در جغرافیای معرفتی شهر مشهد برنامه‌ریزی شود و بی‌توجهی به آن موجب تحریف و سوءاستفاده‌های بسیاری خواهد شد.
وی که در جلسه ساماندهی شئون فرهنگی مناسبت‌های مذهبی سخن می‌گفت، اظهار کرد: در این جلسات بیشتر مباحث اجرایی مطرح می‌شود که حتما هم لازم است. گاهی اوقات یک ایراد اجرایی کوچک در یک کار، بسیاری از کارهای خوب و درست را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
وی با اشاره به موضوع جلسه که بیشتر حول جانمایی ایستگاه‌های صلواتی بود، گفت: به نظر آنچه مهم‌تر است، جانمایی مجموعه حرکت‌ها در کلیت جغرافیای معرفتی شهر مشهد است. آنچه مهم‌تر است تاثیرگذاری این عزاداری‌ها بر کلیت تاریخ معرفتی شهر مشهد است و باید دید عاشورای سال ۹۴ با چه شکلی در ذهن‌ها ثبت می‌شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد با اشاره به تبعات شکل‌نگرفتن این جغرافیای معرفتی، تصریح کرد: اگر ما به این جغرافیا توجه نکنیم، مسئله محرم و عاشورا نیز مثل دیگر ارزش‌ها در معرض تحریف و سوءاستفاده قرار می‌گیرد. بزرگان ما نیز تا کنون برای حفظ این جغرافیای معرفتی تذکرهای بسیاری داده‌اند. رهبر انقلاب نیز در چگونگی پاسداشت فرهنگ عاشورا به نکات مهمی اشاره کرده‌اند.

شبکه‌های جاسوسی بیگانه برای ایجاد تفرقه به مشهد امید بسته‌اند/ مداحی‌های سرخ‌پوستی نتیجه منبرهای کنفوسیوسی

ترساندن جامعه از تحریم و تهدید، دامن‌زدن به بی‌تقوایی است

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد، در ادامه با اشاره به آیه «من یعظم شعائر ا... فانها من تقوی القلوب» اظهار کرد: معنای تقوا ترسیدن از خداست، اما شاخص و گواه آن نترسیدن از غیر خداست. خیلی‌ها هستند که به قول خودشان تقوا دارند اما در عمل به جای خدا از دیگران پیروی می‌کنند. اگر ما جامعه را از تحریم و تهدید بترسانیم، به بی‌تقوایی دامن زده‌ایم. اگر شعائر ا... به معنای درست خود در جامعه پیاده شود، معنای واقعی تقوا محقق خواهد شد. بعد از محرم نیز ما باید فعالیت‌ها را با این شاخص‌ها بسنجیم که چقدر به نترسیدن از استکبار و طواغیت عالم منجر شده است.
جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرصت ایام محرم برای تبیین مفهوم وحدت، گفت: مشهد یکی از نقاطی است که شبکه‌های جاسوسی بیگانه برای ایجاد تفرقه به آن امید بسته‌اند. باید با رویکرد انقلابی و بصیرانه این امید را در نطفه خفه کرد.

عاشورا؛ موتور محرک جامعه به‌سوی حیات طیبه
جلیلی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی واقعه عاشورا، خاطرنشان کرد: عاشورا به‌عنوان بزرگ‌ترین ظرفیت در جامعه اسلامی است که اگر به آن درست پرداخته شود، حرکت جامعه به سمت حیات طیبه حرکت خواهد بود و اگر آسیب ببیند، به تهدید تبدیل خواهد شد. در سال‌های اخیر نیز دشمن تلاش خود را مضاعف کرده تا بتواند به این ظرفیت آسیب برساند.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد ادامه داد: دشمن وقتی ظرفیت عظیم عاشورا و نقش آن در بسیج توده‌ها برای مقابله با ظلم و استکبار را می‌بیند، قطعا تلاش می‌کند آن را از مجرای اصلی خود خارج کند.
وی با بیان اینکه این تلاش در چند سال اخیر چندبرابر شده است، گفت: از جمله نقاطی که دشمن روی آن به‌صورت جدی سرمایه‌گذاری کرده، مشهد است.

دهه اول محرم؛ بهترین فرصت برای توبه فرهنگی و اجتماعی
جلیلی با اشاره به بی‌توجهی‌ها به ماهیت عاشورا، ادامه داد: روزی نرسد که چشم‌ها را باز کنیم و ببینیم از عزاداری تنها صورت آن مانده و عاشورا و محرم از آرمان خود فاصله گرفته است.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه ۱۶۹ سوره آل‌عمران، به اهمیت مفهوم شهادت و لزوم بازخوانی آن در دهه محرم و عزاداری‌ها، اشاره کرد و گفت: در این آیه خداوند هشدار داده است که شهدا را مرده نپندارید و همچنین در آیه ۱۵۴ سوره بقره آمده است که مسئله مرده پنداشتن شهدا اصلا به ذهنتان هم خطور نکند.
وی با بیان اینکه باید مراقب باشیم تا چنین نگاهی به مفهوم شهادت شکل نگیرد، گفت: جامعه‌ای می‌خواهیم که در آن حزن و خوف نباشد. مفهوم این آیاتی که به آن اشاره شد نیز این است که اگر ما پیام شهادت را منتقل کنیم، این اتفاق می‌افتد و ابتهاج معنوی در جامعه به وجود می‌آید و اگر این ابتهاج به وجود آمد آن وقت است که خواسته دشمن محقق نمی‌شود.
وی با اشاره تهاجم فرهنگی و تلاش نرم دشمن برای تأثیر بر جامعه، اظهار کرد: بنا بر گفته یکی از دوستان هدف اصلی جنگ نرم زیادکردن گناه نیست بلکه کم‌کردن توبه است. گناه در طول تاریخ و در جوامع مختلف وجود داشته و خواهد داشت؛ لکن آماج اصلی تهاجم فرهنگی، «توبه» است. آنچه تا کنون جامعه را زنده نگه داشته، همین مفهوم توبه است. دهه اول محرم بهترین فرصت برای توبه فرهنگی و اجتماعی است.

برای رسیدن به وحدت، باید ابتکار به خرج داد
شهرآرا همچنین به نقل از معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد، افزود: باید در مسئله وحدت ابتکار به خرج داد. وی یاداوری کرد: چند سال پیش در ماجرای جنگ غزه، عده‌ای تبلیغ کردند که فلسطینی‌ها ناصبی و دشمن اهل‌بیت هستند! که بعد از انتشار این مسئله بعضی از دوستان ما در راستای تحکیم وحدت میان ملت ما و فلسطین، مسئله را بررسی کردند و به نتایج جالبی درباره علاقه فلسطینی‌ها به اهل بیت(ع) رسیدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار