کد خبر: ۱۱۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲ 08 March 2015
شرق: پایان هفته گذشته مسوولان وزارت بهداشت اخبار ضدونقیضی درباره کوری ١٥بیمار مبتلابه بیماری AMD در کلینیک چشم‌پزشکی رازی در شمال تهران، بعد از تزریق داروی اوستین، را تایید کردند. در این حادثه بیماران دچار نابینایی از یک یا دوچشم شدند و در مجموع ٢١چشم از این بیماران کور شد و حالا اقدامات درمانی برای بازگرداندن بینایی این افراد ادامه دارد. در همین رابطه روز گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی، گفت: این موضوع درحال بررسی است و نتیجه امروز یا فردا توسط رییس سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود. سیدحسن هاشمی افزود: برای این منظور در بیمارستان لبافی‌نژاد و بیمارستان فارابی و همان مراکزی که عمل شده‌اند، تیم ویژه‌ای تشکیل شده تا دارو از همه‌نظر بررسی شود؛ هم از نظر عملکرد کلینیکال وهم از نظر درمانی و پیشگیری تا اگر دارو اصالت ندارد، در بقیه مراکز استفاده نشود.

وی افزود: دستگاه‌های قضایی کاملا مسلط به موضوع بوده و درحال پیگیری هستند. وزیر بهداشت درعین‌حال اعلام کرد: از همه افرادی که آسیب دیده‌اند حمایت، می‌شود و عمل جراحی آنها توسط بهترین همکاران انجام می‌شود. وی همچنین گفت: به همه مراکز درمانی اطلاع‌رسانی شده که اگر از اصالت دارو مطمئن نیستند و دارو از بازار قاچاق خریداری شده، به هیچ‌وجه مورد استفاده قرار نگیرد. درعین‌حال شب گذشته دستور دادم برای دوماه آینده این دارو توسط وزارتخانه از مبدا مورداعتماد و با هزینه کمتری وارد کشور شود. وی با تاکیدبر اینکه دستگاه‌های قضایی پیگیر موضوع هستند، افزود: دستگاه‌های قضایی، افرادی که سودجویی کرده و با سلامت مردم بازی می‌کنند را شناسایی کرده و به‌سرعت دستگیر می‌کنند یا شاید تاکنون دستگیر شده‌اند. وزیر بهداشت در خاتمه با بیان اینکه همه داروهای غیرمجاز در انبارها شناسایی شده‌اند، گفت: بهتر است متخلفان توسط دستگاه قضایی اعلام شوند. 

داروی تزریق‌شده از نوع غیرمعتبر بوده است

ازسوی‌دیگر، محمود جباروند، رییس بیمارستان فارابی، درباره علت نابینایی افرادی که داروی اوستین را تزریق کرده بودند، اظهار کرد: داروی تزریق‌شده از نوع نامعتبر بوده است و از مراکز مورد تایید وزارت بهداشت تهیه نشده بود. وی تصریح کرد: وزارت بهداشت درحال پیگیری برای کشف منبع ورود این دارو به کشور است و علت این عارضه نیز همین منبع تایید نشده است.

جباروند خاطرنشان کرد: داروی اوستین برای افراد دیابتی یا کسانی که مشکل در ماکولا دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد  که داروی بسیار مفیدی است و در تمام جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد و متون علمی و شواهد فراوانی برای اثربخشی آن در مجلات معتبر جهان چاپ شده است. رییس بیمارستان فارابی تاکید کرد: چنانچه این دارو از مراکز معتبر و موردتایید وزارت بهداشت تهیه و استفاده شود و شرایط تزریق استاندارد مهیا باشد، مشکلی روی نخواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: بیمارستان فارابی نیز از این دارو استفاده می‌کند که آن را از داروخانه ١٣آبان و سایر مراکز تایید شده وزارت بهداشت تهیه می‌کند، بنابراین مشکلی بروز نمی‌کند. جباروند در رابطه با امکان بازگشت بینایی این افراد گفت: اقدامات لازم برای حل این عوارض انجام شده است و ممکن است درصدی از بینایی این افراد از بین برود، ولی قطعا نابینایی مطلق در پی نخواهد داشت. رییس بیمارستان فارابی در رابطه با اخباری مبنی‌بر عدم‌پذیرش این بیماران در بیمارستان فارابی نیز گفت: تمام این اخبار کذب است، چراکه خود من به دستور وزیر بهداشت به کلینیک رازی مراجعه کردم و این افراد را ویزیت کردم و دونفر از این افراد را که دارای مشکلات حاد در ‌چشمان خود بودند، برای جراحی به بیمارستان فارابی منتقل کردم.

وی افزود: بیمارستان فارابی پنجشنبه‌عصر این بیماران را توسط دونفر از استادان برجسته خود، یعنی دکتر علی طباطبایی، مسوول اورژانس بیمارستان فارابی و دکتر خدابنده تحت عمل‌های جراحی به‌مدت پنج‌ساعت قرار داد و آنها را روز جمعه ترخیص کرد و به کلینیک رازی بازگشتند.

وی خاطرنشان کرد: بیمارستان فارابی به دستور وزیر بهداشت هر کار ممکنی را برای این افراد انجام داد و تمام اقدامات جراحی در بیمارستان فارابی برای این افراد بی‌کمترین هزینه‌ای انجام شد تا مشکل آنها مرتفع شود. جباروند گفت: اگر فردی به اورژانس فارابی مراجعه کند، قطعا موردپذیرش قرار خواهد گرفت و من پیش‌تر اعلام کردم هرکس که ادعا می‌کند اورژانس فارابی وی را نپذیرفته است، تا روز شنبه به شخص من مراجعه کند و با سند اعلام کند چه‌کسی وی را پذیرش نکرده است تا من با وی برخورد کنم، ولی تاکنون کسی مراجعه نکرده است.

رییس بیمارستان فارابی تاکید کرد: بیمارستان فارابی تمام موارد اورژانس را در شرایط عادی می‌پذیرد، حال چطور می‌توان تصور کرد که در این شرایط بحرانی به افراد خدمت‌رسانی نکند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار