موشک‌ های بالستیک مجهزبه کلاهک بارانی از چندین و چند نوع دکوی نیز بهره می‌برند تا در فاز پایانی مسیر خود، با رهاسازی این دکوی‌ها، سامانه‌های پدافندی ضدموشکی را فریب دهند.
کد خبر: ۱۱۶۲۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵ 15 April 2024
بخشی از موشک های بالستیکی که در حمله دیشب به اسرائیل استفاده شد دارای کلاهک های بارانی بودند که نحوه عمل آنها در زیر توضیح داده می شود.
 
به گزارش پارتیزان؛  تصویر زیر نمایی برش‌خورده از کلاهک بارانی موشک‌های بالستیک میان‌برد ایران را نشان می‌دهد. کلاهک بارانی به‌جای برخورداری از یک سرجنگی واحد، به‌تناسب ماموریت، از چندین و چند نوع ریزمهمات کوچک‌تر بهره‌مند خواهد بود.
 
 
کلاهک بارانی موشک های بالستیک
 
به‌طور مثال در تصویر ، ۳ نوع ریزمهمات را مشاهده می‌کنید؛ اینکه شب گذشته در میان ویدئوهای منتشرشده از فرود کلاهک‌ها برروی اهداف، چندین کلاهک را در کنار یک‌دیگر مشاهده می‌کردید، علت آن این نبود که کلاهک موشک در حین ورود به جو بسوزد، یا متلاشی شود و یا توسط پدافند هدف قرار گیرد! بلکه چندین ریزمهمات جدا از هم بودند که در فاز پایانی، از کلاهک اصلی (که آن هم ره‌گیری نشده بود) جدا شده بودند.
 
 این ریزمهمات‌ها، در واقع بر اثر ورود به جو زمین و افزایش دمای جداره بیرونی‌شان (که با مواد فناشونده‌ای که باسوزش آن‌ها، آسیبی به ساختار اصلی ریزمهمات وارد نمی‌شود، پوشانده شده‌اند)، بر اثر اصطکاک هوا، گداخته شده بودند و این‌طور به‌نظر می‌رسید که در حال سوزش‌اند! در حالی که این‌طور نبود و همان ریزمهمات‌های گداخته‌شده پس از اصابت به زمین، به‌درستی منفجر‌ می‌شدند تا اثباتی باشد بر این موضوع که این ریزمهمات‌ها، در حال سوزش و از بین رفتن نبوده‌اند! بلکه به‌شکل طبیعی در حال طی‌کردن مسیر خود به‌سمت هدف بوده‌اند.
 
کلاهک بارانی موشک های بالستیک
 
علاوه‌بر این ریزمهمات‌ها، موشک‌های مجهزبه کلاهک بارشی از چندین و چند نوع دکوی نیز بهره می‌برند تا در فاز پایانی مسیر خود، با رهاسازی این دکوی‌ها، سامانه‌های پدافندی ضدموشکی را فریب دهند؛ امری که شب گذشته به بهترین شکل ممکن صورت گرفت و در موارد متعددی، شاهد عبور موشک‌های ره‌گیر از کنار ریزمهمات‌های رهاشده کلاهک‌های بارانی بودیم./ح
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار