ششمین کنگره ملی نئوناتولوژی و پریناتولوژی در سالن شهید جوادی بیمارستان شهید صدوقی یزد آغاز شد.
کد خبر: ۱۴۵۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳ 16 December 2015

به گزارش تابناک یزد،رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در آیین آغاز بکار این کنگره با بیان اینکه مادر و نوزاد در حقیقت دو موجود درهم آمیخته اند که مرگ و حیات آنها با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارد گفت:سلامت مادر بر زندگی و سلامت نوزاد تأثیر فوق العاده ای دارد.

محمدرضا میرجلیلی افزود: برای کاهش مرگ و میر کودکان باید زمینه دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی را افزایش دهیم.
وی اظهار کرد: همچنین باید با ارتقاء سواد بهداشتی افراد جامعه در راستای کاهش مرگ و میر نوزادان قدم های موثری برداشت.
دبیر علمی این همایش هم با بیان اینکه میزان بالای مرگ و میر و عوارض دوره نوازدی نشان از آسیب پذیر بودن کودک در طول این دوره است افزود: خوشبختانه پیشرفتهای علمی در عرصه طب نوزادان منجر به کاهش مرگ و میر نوزادان شده است.
محمود نوری شادکام با بیان اینکه یکی از شاخص بهداشتی و توسعه یافتگی هر کشور میزان مرگ و میر مادران و نوزادان است افزود: هر کشوری میزان مرگ و میر آن در این زمینه کمتر باشد آن کشور از شاخص توسعه بافتگی خوبی برخوردار است.
این فوق تخصص نوزادان با بیان اینکه ژاپن و برخی کشور های اروپایی مرگ و میر نوزادان آنها چهار در پنج هزار است افزود: کشور ما رشد چشمگیری در زمینه کاهش مرگ و میر نوزادان و ماداران در سالهای اخیر داشته اما هنوز در زمینه باید تلاشهای بیشتری صورت گیرد.
نوری شادکام با بیان اینکه در کشور از هر یکهزار تولد 12 مورد آن منجر به مرگ کودک می شود افزود: امیدواریم با اموزش و اقدامات بهداشتی این رقم در سالهای آتی کاهش پیدا کند.
وی در ادامه افزود: 94 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که 63 مقاله ان توسط هیات داوران پذیرفته که خلاصه آنها در قالب یک کتاب به چاپ رسیده است.
وی تصریح کرد: در کنگره مذکور قالب 12 پانل تخصصی و شش کارگاه به مدت سه روز برپا می شود.
وی هدف از برگزاری این کنگره را ارائه جدیدترین دستاوردهای علمی در عرصه طب نئوناتولوژی و پرینالوژی ، انتقال تجربیات و همفکری برای ارتقاء سلامت نوزادان اعلام کرد.
سلامت روانی مادر و کودک، زایمان طبیعی در برابر سزارین، اختلال رشد جنین، زایمان زودرس و نوزاد نارس ، عفونت های مادر و نوزاد، اخلاق پزشکی و پزشکی قانونی،حاملگی پرخطر، ژنتیک، اعتیاد در مادر و تاثیر آن بر روی جنین و نوزاد و برخورد با جنین و نوزاد ناهنجار از محورهای کنگره مذکور اعلام شد.
در این کنگره افزون بر 300 نفر متخصصین زنان، نوزادان، پرستاران و ماماهای سراسر کشور حضور داشتند.
همچنین در این مراسم از هفت نفر از متخصصین و پرستاران عرصه سلامت زنان و نوزادان تقدیر شد.
رونمایی از کتاب راهنمای مراقبت نوزادان و کتاب راهنمای پریتانولوژی از دیگر برنامه این کنگره بود.
کنگره یاد شده به همت انجمن علمی نوزادان و پرینالوژی ایران و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برگزار می شود.
کنگره مذکور هر دوسال یکبار در یکی از استان های کشور برگزار می شود.
همچنین دکتر سید علیرضا مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از سخنرانان این کنگره بود بدلیل لغو پرواز هواپیمای تهران به یزد بدلیل شرایط جوی موفق به حضور در یزد نشد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار