مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر گفت: شهرستان مشگین‌شهر در حال حاضر بیش از یک‌هزار و 650 حلقه چاه مجاز کشاورزی و صنعتی دارد که ظرفیت بهره‌برداری از آنها 34 میلیون متر مکعب است.
کد خبر: ۱۶۳۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸ 13 January 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، ارسلان فرجی پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد مدیریت منابع آب در مشگین‌شهر اظهار کرد: طرح تعادل‌بخشی و حفاظت از منابع آب در شهرستان مشگین‌شهر نیز برگزار می‌شود و در انجام این رسالت عظیم و گذر از بحران‌هایی که وجود دارد قطعا تلاش جدی بر این است تا از این منابع به بهترین شکل بتوانیم استفاده کنیم.

وی توسعه کشاورزی به ویژه با رونق گرفتن توسعه باغات و مزارع را به همراه کشت محصولات جدید در این منطقه یادآور شد و گفت: توسعه کشاورزی در مشگین‌شهر پیش‌روتر از صنعت است و به همین دلیل بیشترین مصارف آب در بخش کشاورزی است که تلاش بر اجرای طرح‌های نوین در آبیاری مدرن و نوسازی انجام شده در این حوزه است که می‌تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر با بیان اینکه در حال حاضر در مشگین‌شهر یک‌هزار و 650 حلقه چاه کشاورزی و صنعتی وجود دارد که ظرفیت بهره‌برداری از آنها 34 میلیون متر مکعب است، افزود: در کنار این ظرفیت ما چاه‌های غیرمجازی را نیز در منطقه داریم که با شناسایی و معرفی آنها به مراجع انتظامی و قضایی سعی می‌کنیم تا نسبت به انسداد این چاه‌ها اقدام اساسی را انجام دهیم.

فرجی از شناسایی و مسدود شدن 60 حلقه چاه غیرمجاز در مشگین‌شهر با همکاری دستگاه انتظامی و قضایی در ماه‌های اخیر خبر داد و بیان کرد: قطعا سفیران آب که مجموعه مدیران بخش‌های فرهنگی و آبادسازی جامعه و رسانه‌ها را شامل می‌شود باید بیشتر و بهتر از توان آنها استفاده کنیم تا با 100 درصد هوشیاری و مراقبت سعی‌مان بر این باشد تا جلوی برخی از هدررفت‌ها و برداشت‌های ناصحیح گرفته شود.

این مسئول ادامه داد: اخیرا نیز برای 40 چاه غیرمجاز دستور قضایی گرفتیم تا با ظرفیت 23 میلیون مترمکعب این چاه‌ها را به تدریج مسدود کرده و اجازه ندهیم عده‌ای با سوءاستفاده و بهره‌برداری نامناسب بخواهند به منابع آب لطمه و ضربه‌ای وارد کنند.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر یادآؤر شد: در سایه انسداد چاه‌های غیرمجاز در مجموع بیش از یک میلیون و 560 هزار متر مکعب صرفه‌جویی در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده است.

فعالیت 90 سایت پرورش ماهی و بهره‌برداری‌های نامناسب از منابع آب

فرجی با بیان اینکه بیش از 90 سایت پرورش ماهی در شهرستان مشگین‌شهر فعالیت می‌کنند که تعداد زیادی از این سایت‌ها به صورت غیرقانونی از منابع آب برداشت کرده و یا شاهد اضافه برداشت آنها هستیم‌، عنوان کرد: تلاش صاحبان این سایت‌ها که در سال‌های اخیر نیز رشد فزاینده‌ای را پیدا کرده‌اند پرورش هر چه سریع‌تر ماهی‌های سردآبی و گرم آبی است به طوری که برداشت چهار سایت پرورش ماهی از منابع آب به اندازه یک سد متوسطی است که در مشگین‌شهر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی از تغییر نگرش مسئولان و مدیران آب منطقه‌ای مشگین‌شهر نسبت به صدور مجوز برای پرورش‌دهندگان ماهی و سیاست‌های غلط حمایتی در این زمینه خبر داد و گفت: ما با همکاری دادستان و صدور دستور قضایی نسبت به بستن سایت‌های غیرمجاز پرورش ماهی اقدام کردیم.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر افزود: تمام تلاشمان بر این است تا از ظرفیت منابع آب و رودخانه‌ها بیشتر از این در مسیر رفع نیازهای مردم استفاده کنیم تا بحرانی متوجه شهرستان در حوزه منابع آب نشود.

30 درصد کاهش بارندگی‌ها و بروز خشکسالی در مشگین‌شهر

فرجی به کاهش بارندگی‌ها در چهار ماهه فصل زراعی جدید اشاره کرد و یادآور شد: 116 میلی‌متر بارندگی در این مدت اتفاق افتاده که 30 درصد نسبت به سال گذشته این وضعیت کاهش نشان می‌دهد.

این مسئول بیان کرد: با ادامه این روند و کاهش بارندگی‌ها احتمال بروز خشکسالی در منطقه وجود دارد که ما مجبور هستیم در اوایل سال آینده سد سبلان و سد ستارخان را به روی کشاورزان باز کنیم تا آنها از این ظرفیت بیشتر استفاده کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار