در بین دو رقیب اصلی تاکنون عارف هیچ اظهار نظری در این خصوص نکرده است اما به هر حال ریاست مجلس موضوعی نیست که وی به راحتی از کنار آن بگذرد مخصوصاً که به نظر می‌آید روحانی نیز چندان با ریاست وی مخالف نیست.
کد خبر: ۱۹۵۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۸ 09 March 2016
به گزارش تابناک قم، سفر روحانی به یزد و همراهی عارف نماینده منتخب مردم تهران در هواپیمای حامل رییس جمهور به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی حاوی پیام‌های مختلفی بود، پیام‌هایی که بیش از آن که متوجه مردم و افراد مختلف جامعه و حتی مردم یزد باشد، هدفش بهارستان و صندلی سبز ریاست مجلس دهم بود.

در حالی که پیش از آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی به نظر می‌آمد رقابت برای ریاست مجلس با حضور لاریجانی، حداد عادل و عارف شکل خواهد گرفت اما در این میان با عدم حضور حدادعادل در مجلس آتی به نظر می‌آید رقابت بر سر ریاست مجلس بین عارف و لاریجانی باشد، هر چند که در روزهای اخیر نام‌های دیگری هم در برخی رسانه‌ها مطرح شده است که نمی‌توان آن‌ها را چندان جدی گرفت.

به هر حال در بین دو رقیب اصلی تاکنون عارف هیچ اظهار نظری در این خصوص نکرده است اما به هر حال ریاست مجلس موضوعی نیست که وی به راحتی از کنار آن بگذرد مخصوصاً که به نظر می‌آید روحانی نیز چندان با ریاست وی مخالف نیست به هر حال در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در سال 96 نیاز بیشتر روحانی به عارف را کاملاً موجه می‌کند.

از سوی دیگر رییس فعلی مجلس شورای اسلامی نیز تا کنون واکنشی به این موضوع نداشته و تنها در پاسخ به این که ریاست مجلس دهم بر عهده چه کسی خواهد بود به این جمله که من رجال الغیب نیستم که پیشگویی کنم، بسنده کرده است.

این در حالی است که نباید این نکته را هم فراموش کنیم که علی لاریجانی نیز در لیست اصلاح طلبان قم قرار داشت و در آمارهایی که خود سایت‌ها و رسانه‌های اصلاح طلبان از ترکیب راه یافتگان به مجلس دهم ارائه می‌کردند، وی را در بین کاندیداهای اصلاح طلب قرار داده بودند.

نکته دیگری که وجود دارد قرار گرفتن کاظم جلالی و بهروز نعمتی در لیست اصلاح طلبان در تهران بود به هر حال جلالی و نعمتی دو تن از چهره‌های مهمی هستند که در واقع سیاست‌های فکری‌شان بیش از عارف به لاریجانی نزدیک است حتی برخی افراد قرار گرفتن این دو در لیست اصلاح طلبان در کنار تغییر حوزه‌های انتخابیه ای آن‌ها را به دلیل رایزنی‌های اشخاص دیگری با اصلاح طلبان می‌دانستند.

قرار گرفتن چهرهای نزدیک به رییس مجلس شورای اسلامی در لیست اصلاح طلبان در کنار رضایت این جریان سیاسی از علی لاریجانی به خصوص حمایت‌های وی از مذاکرات هسته ای نشان می‌دهد که بزرگان اصلاح طلب چندان از ادامه حضور وی در صندلی ریاست بهارستان ناراضی نیستند.

اتفاقی که با نگاهی کوتاه به اظهارنظرهای چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب به‌وضوح می‌توان به آن دست یافت، افرادی مانند حسین مرعشی عضو ارشد حزب کارگزاران که گفته بود اصلاح‌طلبان به‌پاس خدمات لاریجانی از معرفی کاندیدای بزرگ در قم خودداری کنند.

این موضوع زمانی جدی‌تر می‌شود که تاکنون اصلاح‌طلبان در خصوص ریاست مجلس محتاطانه برخورد کرده‌اند به طوری مصطفی کواکبیان منتخب مردم تهران در مجلس دهم و دبیر کل حزب مردم‌سالاری دراین‌باره می‌گوید: هرچند گزینه اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس دهم آقای عارف است اما ما تابع عقل جمعی فراکسیون اصلاح‌طلبان اعتدال گرا خواهیم بود.

این‌گونه اظهارات دوپهلو در کنار قرار گرفتن لاریجانی و افراد نزدیک به وی در مجلس در لیست اصلاح‌طلبان کفه ترازو را به سمت وی سنگین‌تر می‌کند.

علاوه بر این نباید از آرای نمایندگان اصولگرای مجلس که نزدیک به 60 درصد کرسی‌های بهارستان را در اختیاردارند به راحتی گذشت به هر حال برای اصولگرایان علی لاریجانی گزینه به مراتب بهتری نسبت به عارف می‌باشد.

در مقابل اصلاح‌طلبان تندرو تنها بر روی عارف و ریاست وی در مجلس شورای اسلامی تأکید دارند که این موضوع را می‌توان در تیترها و نوشته‌های روزنامه آفتاب یزد به خوبی مشاهده کرد، جایی که این روزنامه نشستن عارف در کنار روحانی در سفر اخیر رییس‌جمهور به یزد را مانور ائتلاف برای ریاست مجلس می‌داند یا برخی سرمقاله‌های این روزنامه که بر روی عدم تقدیم ریاست مجلس بر روی سینی به افراد دیگر تأکید دارد.

به هر حال با بررسی شرایط فعلی به نظر می‌آید ریاست علی لاریجانی بر مجلس دهم محتمل‌تر است مگر این‌که عقل جمعی و تصمیم‌گیرندگان اصلی اصلاح‌طلب این بار برخلاف انتخابات ریاست جمهوری سال 92 عارف را به عنوان گزینه اول خود انتخاب کنند.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار