موضوع برداشت بی رویه از منابع دریایی و آبزیان بخصوص در خلیج فارس طی دو دهه اخیر به چالشی برای صیادان تبدیل شده به طوری که اکنون صیادان می بایست برای صید مسافت بیشتری را در خلیج فارس و دریای عمان طی کنند و این مسئله هزینه تمام شده صید را نیز افزایش داده است.
کد خبر: ۴۰۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷ 28 May 2015
به گزارش تابناک - جزیره،‌ یکی از مهمترین موضوعات اقتصادی هرمزگان بحث توسعه شیلات و گسترش منابع ذخیره ای میگو و ماهی در این منطقه به منظور تقویت میزان صید در ماههای مختلف سال است که معیشت دست کم 20 درصد مردم هرمزگان به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم به آن وابسته است.

موضوع برداشت بی رویه از منابع دریایی و آبزیان بخصوص در خلیج فارس طی دو دهه اخیر به چالشی برای صیادان تبدیل شده به طوری که اکنون صیادان می بایست برای صید مسافت بیشتری را در خلیج فارس و دریای عمان طی کنند و این مسئله هزینه تمام شده صید را نیز افزایش داده است.

از طرف دیگر آلودگی های بوجود آمده در خلیج فارس موجب آن شده که ماهی های اقیانوسی که با جریان های آرام دریایی به سمت خلیج فارس می آیند نیز مسیر خود را تغییر داده و عملا وارد خلیج فارس نمی شوند.

در این شرایط بهترین راهکار برای تقویت صید و صیادی در خلیج فارس،‌ تلاش کشورهای پیرامونی آن برای کنترل صید در ماههای زاد و ولد ماهیان از یک سو و از سوی دیگر توسعه مزارع پرورش ماهی و میگو برای پاسخ دادن به نیازهای رو به افزایش جوامع به محصولات دریایی است.

در همین زمنیه  پرویز محبی مدیرکل شیلات هرمزگان در گفتگو با تابناک اظهار داشت:‌ از ابتداي سالجاري تاکنون 250 ميليون قطعه بچه ميگو در 10 مرکز پرورش ميگو در هرمزگان توليد شده است که نه تنها توانسته بخشی از نیاز داخل را تامین کند بلکه ارزآوری خوبی برای کشور بدنبال داشت.

وی افزود: توليد ميگو در کارگاه توسعه آبزيان کلاه ، تهيه 11 هزار و 250 تن غذاي ميگو و برنامه ريزي جهت تامين بيش از دو ميليون ليتر سوخت مورد نياز شناورها از ديگر برنامه هاي سالجاري شیلات هرمزگان به منظور کمک به تقویت تولید در این حوزه است تا هرمزگان به عنوان پیشروترین استان کشور در این زمینه بتواند همچنان به جایگاه خود در این بخش ادامه فعالیت دهد.

مديرکل شيلات گفت: امسال پيش بيني مي شود 800 ميليون قطعه بچه ميگو در آبهاي استان توليد شود که در مقايسه با سال گذشته با 436 ميليون بچه ميگو، شاهد رشد دو برابري خواهيم بود.

مديرکل شيلات هرمزگان از تغییر روش های تولید میگو در هرمزگان و علمی شدن روش های تولید و مکانیزه سازی روش های اکسیژن دهی به مزارع تولید میگو به عنوان پیشرفتی قابل توجه در این بخش یاد کرد و عنوان داشت: 10 مرکز پرورش ميگو در استان هرمزگان از دستگاه هاي هواده استفاده می کنند و 40 سايت پرورش ماهی و میگو در استان نیز به غذا پاش هاي اتوماتيک مجهز شده اند که این اقدامات سبب افزایش چشمگیر تولید میگو شده و تاثیر مثبت این تولید را در سال جاری می توان به عینه دید.

تلاش برای حفظ ظرفیت های دریایی در خلیج فارس و دریای عمان تنها در گرو سیاست گزاری های مناسب کشورهای حاشیه ای آن و کنترل به موقع صید و جلوگیری از ورود پساب های فاضلاب به دریا و استفاده کنترل شده از آبشیرین کن ها امکان پذیر است و می طلبد که همکاری ها میان بخشی در این حوزه در کشورمان افزایش یافته و دیپلماسی مطلوبی نیز به منظور اتخاذ تصمیمات پیشگیرانه در این حوزه در منطقه شکل گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار