افزایش 500 نفری آمار بیکاران استان اردبیل
همزمان با روز کارگر، بزرگترین معدن سنگ ساختمانی و تزئینی خلخال به صورت کامل تعطیل شد.
کد خبر: ۴۱۷۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹ 03 May 2017

به گزارش تابناک اردبیل، استخراج از معدن سنگ تراورتن خلخال که بخش اعظمی از مصالح سنگ کشور از این معدن تهیه می‌شد به صورت کامل تعطیل شد و کارگران این معدن، بعد از جمع‌آوری دستگاه‌ها و ماشین آلات سبک و سنگین از محل این معدن که در 10 کیلومتری این شهرستان در روستای پروج واقع شده با نگرانی‌هایی که از آینده خود داشتند، روانه خانه‌هایشان شدند.

شهرستان خلخال با توجه به داشتن شرایط مستعد خاکی، دارای 60 نوع معدن است که بر اساس این آمار، شهرستان خلخال رتبه نخست معادن استان اردبیل را به خود اختصاص داده است و معدن سنگ تراورتن خلخال، یکی از بزرگترین و فعال‌ترین معادن به شمار می‌رود که با استخراج سنگ‌های مرغوب در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با حضور در محل معدن سنگ و بررسی‌های به عمل آمده توسط خبرنگار تسنیم، کارگران مضطرب این معدن که همزمان با روز جهانی کارگر، بیکار شده بودند، تعطیلی این معدن بعد از تعطیلی کارخانه نئوپان خلخال را بزرگترین آسیب پذیری را به قشر کارگر عنوان کردند و ادامه این روند را برای شهرستان خلخال مناسب توصیف نکردند.

تعطیلی معدن و آغاز مهاجرت اجباری برای کارگران 

کارگران این معدن با ابراز نگرانی از آینده کاری خود با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی که بر کشور حاکم است اظهار کردند: تعطیلی بزرگترین استخراج سنگ معدن خلخال مشکلات زیادی را در آینده برای کارگران این معدن فراهم خواهد آورد چرا که در طول چند سال فعالیت حداقل مایحتاج خانواده خود را تامین می‌کردند که از امروز این حداقل نیز قطع شد.

کارگر دیگری که با مدرک تحصیلی کارشناسی در این معدن کارگری می‌کرد، ادامه داد: عدم دریافت چند ماه حقوق از پیمانکار و تعطیلی پلکانی این معدن شوک بزرگی را به افرادی که به نوعی مستقیم و غیرمستقیم از این طریق امرار معاش می‌کردند وارد کرده است و در صورت حل نشدن این مشکل دیگر امیدی به زندگی در شهرستان خلخال نداریم و این موضوع مهاجرت اجباری را برای کارگران این معدن به پایتخت را افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: مسئولان اجرایی خلخال تعطیلی این معدن سنگ را سیاسی عنوان خواهند کرد اما این ظاهر مسئله است ولی کارگران این معدن به صورت کامل بیکار شدند و با توجه به افزایش آمار بیکاری که در شهرستان خلخال داریم این آمار با تعطیلی کارخانه نئوپان خلخال افزایش می‌یابد و این موضوع، بی شک معضلات اجتماعی دیگری را به دنبال خواهد داشت.

خام فروشی سنگ‌های معدنی خلخال ظلم به مردم منطقه است

نماینده مردم خلخال شهرستان خلخال در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استخراج 20 ساله از معدن سنگ تراورتن خلخال غیرقانونی بوده و بهره بردار در سالهای گذشته فقط با یک قرارداد نسبت به استخراج این معدن اقدام کرده بود ضمن اینکه این معدن هیچ سود اقتصادی را برای مردم این شهرستان به دنبال نداشت.

بشیرخالقی با اشاره به اینکه این معدن سنگ با افزایش تولید و فروش مواد خام سنگی به سایر استانها مورد انتقاد مردم این شهرستان واقع شده است، افزود: باید به جهت بهره‌برداری اصولی استخراج و اشتغالزایی بومی، در جوار این معدن عظیم، کارخانه فراوری سنگ‌های تزئینی مورد پیگیری قرار بگیرد تا از این طریق ضمن جلوگیری از خام فروشی، به نوعی تولید سنگ‌های مرغوب و فروش با قیمت مناسب بتوانیم در بالا بردن وضعیت اقتصادی این شهرستان گام برداریم و با بکارگیری کارگران بومی خدمت بزرگی برای منطقه انجام دهیم.

وی بیان کرد: وجود معادن متعدد در این شهرستان و فعال کردن این معادن، می‌تواند اشتغالزایی بزرگی را برای کارگران و جوانان تحصیلکرده این شهرستان به وجود آورد و باید به نوعی از ظرفیت‌های این معادن برای رفع مشکلات اقتصادی و اشتغال مردم منطقه بهره‌برداری کرد تا این کار سبب افزایش مهاجرت به مرکز کشور و یا سایر استانها شود.

نماینده مردم شهرستان خلخال در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود اینکه حمل محصولات خام این معدن با استفاده از ماشین آلات سنگین و فروش در سایر استانهای کشور سبب فرسودگی جاده‌های مواصلاتی این شهرستان می‌شد و با افزایش بار، به جاده‌های این شهرستان آسیب جدی وارد می‌کرد، به جای فروش محصولات خام این معدن، باید به راه اندازی کارخانه فرآوری در محل این معدن اقدام کرد.

خالقی تصریح کرد: بهره‌بردار این معدن در مدت فعالیت خود، با امضاء قرارداد از اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خلخال اقدام به استخراج غیرقانونی کرده بود که این موضوع ضمن اینکه باید توسط بازرسی استان پیگیری شود، در ادامه به دلیل واگذاری مجدد آن، باید مراحل قانونی از طریق مزایده به شخص مستعد و سرمایه‌گذار بخش خصوصی که بتواند کارگران بومی را در آن بکارگیری کند، واگذار شود.

رکود ساختمان‌سازی علت تعطیلی معدن سنگ تراورتن 

سرپرست معدن سنگ تراورتن خلخال با اشاره به تعطیلی این معدن به خبرنگار تسنیم گفت: این معدن سنگ که فعالیت خود را از سال 87 آغاز کرده بود، در این مدت فعالیت، ضمن استخراج سنگ‌های مرغوب، نسبت به صادرات به کشورهای خارجی از جمله چین اقدام می‌کرده که با رکود اقتصادی حاکم بر جامعه در دولت فعلی تعطیلی این معدن رخ داده است.

بهنام قاسمی تصریح کرد: رکود در صنعت ساختمان‌سازی کشور در دولت یازدهم یکی از دلایل اساسی تعطیلی این معدن به شمار می‌رود که با رکود ساختمان‌سازی و عدم فروش محصولات این معدن، تعطیلی کامل و جمع‌آوری دستگاهها و ماشین‌آلات سنگین از این معدن فراهم شده و نبود مشتری آسیب جدی به این معدن و سایر معادن کشور را در سالهای اخیر به دنبال داشته است.

وی افزود: سرمایه‌گذار بخش خصوصی این معدن با ارزش تقریبی 20 میلیارد ریال دستگاه‌های معدنی خود را جمع‌آوری کرد و عدم تخصیص سوخت گازوئیل و وجود برخی قوانین سخت و دست و پا گیر سبب عدم فعالیت این معدن شد که با تعطیلی کامل حدود 500 نفر که به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این طریق امرار معاش می‌کردند، بیکار شدند.

سرپرست معدن سنگ تراورتن خلخال گفت: با توجه به اینکه این معدن از نظر جغرافیایی در بهترین موقعیت قرار دارد و وجود جاده دسترسی به جاده بین‌المللی سرچم، می‌توان در آینده از این معدن و سایر معادن خلخال بهره‌برداری اصولی کرد و این کار در کنار اینکه اشتغال جوانان جویای کار را بالا می‌برد، می‌تواند در توسعه شهرستان نیز تاثیرگذار باشد و در شرایط کنونی، تعطیلی این معدن اثرات خوبی را به دنبال نخواهد داشت.

خبرگزاری تسنیم با پیگیری‌های مستمر با عدم پاسخگویی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خلخال مواجه شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار