کد خبر: ۵۰۴۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰ 07 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»رییس مرکز مشاوره «آرامش» فرماندهی نیروی انتظامی استان یزد با اشاره به تاثیر عمده نبود مهارت‎‎های زندگی بر برزو آسیب‎‎های اجتماعی به ویژه آسیب‎‎های مرتبط با بنیان خانواده‎‎ها، از سه ساله شدن طرح آموزشی مشاوره‎‎ای «هما» در استان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این طرح تا پایان سال به صورت کشوری اجرایی شود.

«فاطمه رضایی ‎‎ نسب»  با تاکید بر این که عمده آسیب ‎‎ های اجتماعی شایع در جامعه متاثر از خانواده ‎‎ هاست، تحکیم روابط خانوادگی سالم با استفاده از آموزش مهارت ‎‎ های زندگی را در این باره بهترین راهگشا خواند.

وی با بیان این که مهمترین مشکلات مراجعان به این مرکز مشاوره مربوط به موضوعات و اختلافات خانوادگی است، گفت: متاسفانه این موضوع در نسل جدید شدت بیشتری دارد و قشر جوان جامعه بیشتر از این مشکل رنج می ‏ برند .

رضایی‎نسب نبود مهارت‎‎های زندگی عمده‎‎ترین عامل بروز مشکلاتی مانند اعتیاد، آسیب‎‌های ناشی از استفاده ناصحیح از فضای مجازی و همچنین مشکل شایع خیانت در خانواده‎‎ها عنوان و اظهار کرد: به عنوان نمونه افزایش ناآگاهانه استفاده تکنولوژی و دنیای مجازی همسو با گسترش دامنه مشکلات خانواده ‎‎ ها بوده است.

وی در این مورد افزود: متاسفانه دنیای مجازی یکی از بزرگترین عوامل بروز مشکل در بین نسل جدید محسوب می ‎‎ شود چرا که نبود فرهنگ و مهارت استفاده صحیح از آن، سلامت روابط خانوادگی را با تهدیداتی جدی مواجه کرده است.

این مسئول معتقد است که افزایش آگاهی خانواده ‎‎ ها در مورد فضای مجازی از عوامل موثر در پیشگیری از بروز آسیب‎‎های اجتماعی در بین اعضای خانواده به ویژه فرزاندانشان است.

وی افزود: حتی ارتقای آگاهی خانواده‎‎ها در مورد اهمیت مدیریت زمان برای استفاده از دنیای مجازی نیز می‎‎تواند نقش بسیاری عمده ‌ ای در کاهش بروز آسیب‎‎های اجتماعی مرتبط با این موضوع داشته باشد.

رضایی ‎‎ نسب با اشاره به تصور نادرست برخی افراد در مورد فضای مجازی که آن را عاملی برای اجتماعی‌‌تر شدن خود می‎‎دانند، اظهار کرد: ارتباطات در فضای مجازی و دوری از ارتباط چهره به چهره در دنیای واقعی، افراد را اندک اندک از دنیای واقعی و از شکل صحیح ارتباطات اجتماعی دور می ‎‎ کند.

این مسئول دخالت نابجای خانواده ‎‎ ها در زندگی زوجین را به عنوان یکی دیگر از مشکلات مطرح شده از سوی شهروندان مراجعه کننده به این مرکز را نیز ناشی از نبود مهارت‎های زندگی در بین خانواده‎‎ها دانست.

وی همچنین به تاثیرگذاری محیط خانواده بر تربیت فرزندان اشاره و بیان کرد: هر فرد در خانواده علاوه بر نیازهای مادی، به پنج نیاز اساسی دیگر شامل وابستگی ایمن، محدودیت، تفریح، استقلال و بیان آزاد احساسات برای تربیت سالم در محیط خانواده وابسته است .

رضایی‎‎نسب ادامه داد: به دلیل اهمیت افزایش آگاهی خانواده در مورد انواع آسیب‎‎های اجتماعی به ویژه آسیب‎‎های مبتلا به بنیان خانواده، طرحی با عنوان «هما» به همت مرکز مشاوره آرامش فرماندهی نیروی انتظامی استان و با همکاری استانداری و  آموزش و پرورش و استانداری از سه سال پیش در استان اجرایی شده است.

وی هدف از اجرای این طرح را آشنایی افراد جامعه با مشاوران و خدمات آنها با اولویت مناطق بیشتر در معرض آسیب و جوامع نیازمند به این آموزش‎‎ها ذکر کرد و گفت: براساس این طرح، مشاوران و روانشناسان به صورت هفتگی در مناطق مذکور حضور می ‎‎ یابند و پس از سخنرانی پیرامون خدمات مراکز مشاوره و کارگاه ‎‎ های آموزشی، افراد را به صورت فردی نیز راهنمایی و مشاوره می ‎‎ دهند .

رضایی ‏ نسب در پایان از موفق عمل کردن این طرح در استان و استقبال از آن در سطح کشور خبر داد و گفت: طرح مشاوره هما تاکنون در مناطق حاشیه‎‎ای یزد، بخش‎‎هایی از شهرستان ‎‎ های میبد، خاتم، ابرکوه و تفت اجرا شده است ولی با توجه به استقبال مردم و مسئولان دیگر استان ‎ های کشور، ملی شدن این طرح تا پایان سال جاری پیش‌‌بینی می‎‎شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار