به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین براساس قانون توزیع عادلانه آب بین کشاورزان و جلوگیری از خشکسالی انجام کشت دوم محصولات زراعی در فامنین ممنوع و غیرقانونی است.
کد خبر: ۵۴۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵ 29 June 2015

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: براساس قانون توزیع عادلانه آب بین کشاورزان و جلوگیری از خشکسالی انجام کشت دوم محصولات زراعی در فامنین ممنوع و غیرقانونی است.

به گزارش تسنیم، امیرلاهوتیان اظهار داشت: با توجه به افت شدید سطح منابع آب زیرزمینی و کاهش روان آب‌های سطحی و برداشت‌های بی‌رویه کشاورزان و بهره‌برداران باغی و زراعی باید استفاده بهینه از آب به منظور حفظ این منابع ارزشمند را در اولویت قرار دهند.

وی افزود: کشاورزان به منظور افزایش راندمان آبیاری و افزایش سطح عملکرد محصول در کشت‌های بوته‌ای از جمله چغندرقند، گوجه فرنگی و سیب‌زمینی از نوار تیپ در آبیاری استفاده کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین با تأکید بر ضرورت گسترش اجرای سیستم آبیاری تحت فشار به روش قطره‌ای گفت: سیستم آبیاری قطره‌ای به سبب ایجاد روان آب سطحی نفوذ عمیقی در ریشه گیاه و خاک دارد و از اتلاف منابع آب به میزان قابل توجهی می‌کاهد.

وی بیان کرد: میزان تبخیر آب در آبیاری قطره‌ای در مقایسه با آبیاری با روش‌های سنتی و بارانی بسیار کمتر است در این راستا سطح عملکرد برداشت محصول نیز افزایش دارد.

لاهوتیان تصریح کرد: براساس قانون توزیع عادلانه آب بین کشاورزان و جلوگیری از خشکسالی انجام کشت دوم محصولات زراعی در فامنین ممنوع و غیرقانونی است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی افزود: به منظور حفظ منابع آب کشاورزی توسعه باغات و احداث گلخانه‌ برای افزایش سطح کشت در محیط‌های بسته در دستور کار قرار گرفته است در این راستا امسال 6 هکتار توسعه باغ برای تولید محصولی سیب پایه رویشی که میزان باردهی آن بیشتر است، انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین عنوان کرد: با تجهیز مزارع شهرستان به سیستم آبیاری تحت فشار براساس پیشبینی انجام شده امسال 217 هزار مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

وی اظهار داشت: تعدادی از کشاورزی برای پوشش زمین زیر کشت خود از پلاستیک استفاده می‌کنند که به این نوع کشت‌ها زیر پلاستیکی گفته می‌شود که متأسفانه بعد از برداشت محصول این پوشش‌ها در طبیعت رها شده و زمینه تخریب محیط زیست را فراهم می‌کند که لازم است کشاورزان به این مسئله دقت کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار